رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ درباره فعالیت‌های پژوهشی این مرکز به خبرنگار ایسنا گفت: از سال 1391 دور جدید فعالیت‌های پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران آغاز شد.
کد خبر: ۳۵۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱ 01 January 2017
پایگاه تحقیقاتی اکنلو به عنوان یکی از مراکز رفرانس جهانی طاعون مطرح است و در زمان بالندگی علمی این پایگاه، دانشمندان بین‌المللی زیادی برای انجام تحقیقات مرتبط به ایران آمدند و مطالعات وسیعی روی وجوه مختلف بیماری طاعون انجام دادند.

به گزارش ایسنا ؛روفسور مارسل بالتازار، پزشک و اپیدمیولوژیست فرانسوی در سال‌های 1325 تا 1340 ریاست انستیتو پاستور ایران را بر عهده داشت و تا 13 سال مشاور عالی علمی انستیتو پاستور ایران بود.

در سال 1331 و همزمان با اپیدمی‌های طاعون در غرب کشور، انستیتو پاستور ایران، پایگاهی تحقیقاتی بهداشتی در روستای اکنلو واقع در مرز استان‌های زنجان، کردستان و همدان تأسیس کرد و دکتر بالتازار با همکاران ایرانی خود، توانست با اقدامات موثر بر روی انسان‌ها و جوندگان، تحقیقات وسیعی در رابطه با طاعون انجام دهد و همه‌گیری این بیماری را در این منطقه مهار کند.

رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ درباره فعالیت‌های پژوهشی این مرکز به خبرنگار ایسنا گفت: از سال 1391 دور جدید فعالیت‌های پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران آغاز شد.

احسان مصطفوی با اشاره به مرمت 280 مترمربع از ساختمان‌های قدیمی این مرکز افزود: ساخت آزمايشگاه‌ها و ساختمان‌های جدید با متراژ حدود 340 مترمربع به پایان رسیده و آزمایشگاه‌های جونده‌شناسی، سرولوژی، مولکولی و کشت، سالن جلسات و میهمان‌سرا(با ظرفیت پذیرش 40 نفر) و موزه‌ای که مستندات و تجهیزات قدیمی در آن نگهداری می‌شوند، بستر مناسبی برای تحقیق و آموزش در این منطقه از کشور فراهم آورده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این پایگاه تحقیقاتی در سال 1393 موفق به کسب عنوان مرجعیت برای تشخیص بیماری‌های طاعون، تولارمی و تب کیو شد.

رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: در حال حاضر این مرکز مطالعاتی در زمینه پایش سایر بیماری‌های نوپدید و بازپدید انجام می‌دهد و حاصل طرح‌های پژوهشی انجام شده به محوریت این پایگاه در 5 سال اخیر، گزارش مجدد آلودگی به طاعون در حیات‌وحش مناطق غربی کشور، گزارش موارد سرم مثبت تولارمی در گروه‌های پرخطر انسانی استان‌های غربی و شرقی کشور، گزارش موارد مثبت تولارمی در جوندگان شرق و غرب کشور، گزارش موارد سرم مثبت تب کیو در دام‌ها و انسان‌های مناطق مختلف کشور و گزارش نخستین مورد بالینی تب کیو در شهر تهران بوده است.

مصطفوی به فراهم شدن بستر آموزشی مناسب شامل امکانات اقامتی، آموزشی و تفریحی این مرکز اشاره کرد و یادآور شد: از سال 1392، 15دوره آموزشی با حضور شرکت‌کنندگانی از 11 کشور و حداقل 45 دانشگاه کشور در این پایگاه برگزار شده و در این دوره‌ها بیش از 450 نفر دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده را گذرانده‌اند.

وی از نامگذاری هر کدام از ساختمان‌های پایگاه به نام یکی از بزرگانی که در این پایگاه کار و خدمت کرده‌اند، خبر داد و گفت: ساختمان‌های پایگاه به نام‌های دکتر کارسل بالتازار، دکتر یونس کریمی، دکتر منصور شمسا، دکتر محمود بهمنیار، دکتر بیوک سیدیان، دکتر گزاویه مزون، مرحوم منوچهر قره‌گزلو(واقف زمین برای ساخت پایگاه) و حاج حسین حیدری (معمار و سازنده پایگاه) نامگذاری شده است.

این عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: موزه پایگاه نیز به نام مرحوم محمد حنیفی که مستندات و تجهیزات زیادی به پایگاه اهدا کرده، نامگذاری شده است.

مصطفوی با بیان اینکه موزه پروفسور بالتازار در داخل پایگاه قرار دارد و امکان بازدید عمومی فراهم نیست، خاطرنشان کرد: از دو سال پیش قرار بود با همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و انستیتو پاستور ایران، موزه‌ای در خارج از ساختمان اصلی پایگاه و در مجاورت آن برای بازدید عموم ساخته شود که متأسفانه به علت عدم تخصیص بودجه کافی توسط سازمان میراث فرهنگی این اتفاق هنوز نیفتاده است.

رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران از توسعه فعالیت‌های این پایگاه به عنوان برنامه‌های آینده آن سخن گفت و ادامه داد: قصد داریم این مرکز را به گذشته درخشان خود که مرکز طراز اول بین‌المللی است، برسانیم و برای رسیدن به این مهم، نیازمند همکاری تمام سطوح استانی و وزرات بهداشت هستیم.

وی همچنین از علاقمندان دعوت کرد تا با مراجعه به آدرس سایت پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران، واقع در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ همدان به نشانی  http://akanlu.pasteur.ac.ir سوالات احتمالی خود را مطرح کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کبودراهنگ نیز درباره مرکز تحقیقاتی انیستیتو پاستور ایران که با عنوان آزمایشگاه و موزه پروفسور بالتازار معروف است، به خبرنگار ایسنا گفت: بخش قدیمی این مرکز که موزه در آن قرار دارد، حائز شرایط تاریخی و ثبت ملی است و این امر بستگی به تمایل انیستیتو پاستور ایران دارد.

مهدی غلامی افزود: پس از اختصاص بودجه به روستای هدف گردشگری اکنلو، موزه‌ای فرهنگی پزشکی در مجاورت آزمایشگاه اصلی مرکز انیستیتو پاستور و در بنای حمام قدیمی این روستا، برای بازدید عموم راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بازسازی و مرمت حمام قدیمی روستا و تأسیس و تجهیز این موزه در دستور کار است به طوریکه طرح آن به تائید رسیده و منتظر تخصیص اعتبار آن در سال جدید هستیم. 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار