جمعه گذشته با پنجمین شب آواز هگمتانه در همدان همزمان بود برنامه این شب همراه با بزرگداشت علی‌اصغر طاهری ترانه‌سرا و خواننده همدانی در سالن سینما تئاتر الوند سینما فلسطین برگزار شد. در این مراسم که به همت حوزه هنری همدان برگزار شد تعدادی از اهالی موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان این خواننده همدانی حضور داشتند.
کد خبر: ۳۵۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ 01 January 2017
جمعه گذشته با پنجمین شب آواز هگمتانه در همدان همزمان بود برنامه این شب همراه با بزرگداشت علی‌اصغر طاهری ترانه‌سرا و خواننده همدانی در سالن سینما تئاتر الوند سینما فلسطین برگزار شد. در این مراسم که به همت حوزه هنری همدان برگزار شد تعدادی از اهالی موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان این خواننده همدانی حضور داشتند.

به گزارش تابناک همدان؛ برنامه با جرای موسیقی آغاز شد در بخش اول با آواز مرتضی والایی وهم‌نوازی تعدادی ازهنرمندان همدانی ازجمله مهدی پاک نیا، پریسا زارعی، محمدامین امیر بیگی و علیرضا زارعی اجرا شدپس از معرفی کارهای استاد علی‌اصغر طاهری و اهداء  لوح تقدیر ازسوی برگزارکنندگان برنامه به این هنرمند همدانی، علی‌اصغر طاهری دو قطعه از ساخت‌های خود را با هم‌نوازی شاهین ترکمان، مرتضی حسابی وفردین قاسمی برای حاضران اجرا کرد.

در بخش پایانی نیز ترانه‌هایی به خوانندگی علی‌اصغر طهماسبی و نوازندگی حسین رضا زارعی،جواد حسینقلی پور،مهدی بیگلری، حسن آقا محمدی و احسان آقا محمدی اجرا شد. 

حسین زندی روزنامه‌نگار و پژوهشگر همدانی دراین مراسم با اشاره به کارنامه هنری علی‌اصغر طاهری گفت: علی‌اصغر طاهری متولد سال ۱۳۲۲در همدان است. او علاوه بر خوانندگی و ترانه‌سرایی ذوقی هم در نقاشی دارد او همچنین با زبان‌های روسی و انگلیسی آشنایی دارد این هنرمند همدانی علاوه بر ترانه‌های فارسی به زبان‌های آذری و ترکی نیز ترانه می‌گوید و هم می‌خواند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: فعالیت هنری او از زمان تحصیل در دبیرستان با تشکیل انجمن نمایش و موسیقی با بازیگری آغاز می‌شود اما پس از مدتی به موسیقی روی می‌آورد و از اوایل دهه۱۳۴۰با اجرای کنسرت‌هایی در دبیرستان رسماً به‌عنوان یک خواننده، شناخته می‌شود. 

طاهری سال ۱۳۴۵ پس از پایان تحصیلات به عضویت انجمن هنرهای ملی و محلی درمی‌آید در آنجا با هنرمندان بزرگ موسیقی آذری ازجمله علی سلیمی آشنا می‌شود درهمین سال‌ها زنده‌یاد ایرج گل‌سرخی از او به خانه جوانان دعوت می‌کند و مدتی در آن انجمن به فعالیت هنری می‌پردازد. 

او از سال ۱۳۷۶بار دیگر به دعوت آقای رضا رهبر، مسئول واحد موسیقی صداوسیمای همدان به رادیوتلویزیون همدان می‌رود  وبا این واحد همکاری می‌کند در این دوره علاوه بر خوانندگی و ترانه‌سرایی، آهنگسازی را نیز در کارنامه استاد علی‌اصغر طاهری می‌بینیم.

حسین زندی به‌ویژگی شخصیتی وهنری طاهری اشاره کرد وگفت: شخصیت استاد علی‌اصغر طاهر بسیار صمیمی است و کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که با او در ارتباط باشد و شیفته رفتار و منش او نشود.

زندی افزود: نکته دیگر نقش استاد علی‌اصغر طاهری در موسیقی همدان است. همان‌طور که می‌دانیم درگذشته گوسان ها یا خنیاگران بودند که نقش اصلی را در انتقال داستان‌ها و سنت‌های ملی داشته‌اند. در زبان پهلوی گوسان یا کوسان به کسانی گفته می‌شود که ترانه ملی و مردمی می‌خواند و حماسه‌سرایی می‌کند درواقع گوسانان را نخستین راویان فرهنگ شفاهی ایران می‌دانند.

امروزه عاشیق به خنیاگری گفته می‌شود که اشعاری حاوی داستان‌های پادشاهان و قهرمانان گذشته را همراه با آوای موسیقی می‌خواند در استان همدان عاشیق‌های معروفی ازجمله زنده‌یاد عاشیق حسین سلطان محمدی، عاشیق ماشاالله رسام، عاشیق فرج خوش‌قیافه، استاد حیدر محمودی واستاد حق رضا فطری به اشاعه این هنر ناب مشغول بوده‌اند. استاد علی‌اصغر طاهری پیونددهنده بین موسیقی عاشیقی و موسیقی امروز در استان همدان است.

علی‌اصغر طاهری در این مراسم با تشکر از برگزارکنندگان برنامه گفت: حوزه هنری همدان فعالیت‌های خوبی درزمینه موسیقی داشته و با برگزاری برنامه موسیقی سهم به سزایی در اشاعه فرهنگ و هنر این سامان دارد. در سال‌های گذشته چند برنامه کنسرت با عنوان شب آواز هگمتانه برگزار کرده و از هنرمندان پیشکسوت نیز تحت عنوان بزرگداشت تقدیر به عمل‌آورده است.

طاهری در مراسم بزرگداشت خود با اشاره به هنرمندانی که در سال گذشته از دنیا رفته‌اند ادامه داد: ازجمله برای هنرمندان فقید همدانی زنده‌یاد ناصر مهرورز و مرحوم رضا جعفر پور که از پیشکسوتان موسیقی استان بودند مراسم تقدیر برگزار شد اما متأسفانه این دو هنرمند بزرگوار از میان ما رفتند و ما نتوانستیم بهره کافی از وجودشان کسب کنیم.

این هنرمند موسیقی در همدان افزود: در حق این هنرمندان کوتاهی شد و قصوری از طرف نهادهای ذی‌ربط به عمل آمد که درنتیجه از این دوستان آثار برجسته‌ای در آرشیوهای نهادهای فرهنگی همدان باقی نمانده است، هیچ آلبوم تصویری و صوتی که درخور شخصیت آنان باشد تهیه نشده است تهیه چنین آثاری مستلزم حمایت‌های لازم از سوی نهادهای فرهنگی استان است و جای تأسف دارد که چنین اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار