معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان همدان گفت: آمار ولادت، طلاق و ازدواج در 9 ماهه سالجاری در این استان کاهش داشته است.
کد خبر: ۳۴۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷ 25 December 2016
 معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان همدان گفت: آمار ولادت، طلاق و ازدواج در 9 ماهه سالجاری در این استان کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا، منوچهر فرزان افزود: 2 هزار و 955 مورد طلاق در سالجاری ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 2.2 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: امسال 13 هزار و 142 مورد ازدواج در همدان به ثبت رسیده که این آمار نسبت نسبه به 9 ماهه سال گذشته 3.1 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: میزان نوزدان متولد شده در سالجاری با 5.2درصد کاهش به 25هزار و 445 نفر کاهش یافته است.

وی توضیح داد: 65 درصد از این ولادت‌ها در جامعه شهری و 35درصد در جامعه روستایی بوده همچنین 51.6 درصد از ولادت‌ها نوزاد پسر و 48.4 درصد نوزاد دختر بوده‌است.

معاون حقوقی و اسنادهویتی ثبت احوال همدان اضافه کرد: نامهای امیرعلی، ابوالفضل، امیرعباس، فاطمه، زهرا و نازنین ‎زهرا بیشترین اسامی انتخابی در این استان هستند.

فرزان با ذکر اینکه نرخ وفات5.2درصد افزایش داشته است گفت: هر شبانه روز29 نفر در همدان فوت کردند و در 9 ماهه سالجاری هشت هزار و 24 واقعه فوت ثبت شده است.

وی گفت: 51 هزار جلد شناسنامه امسال تعویض شده است که بخشی از آن متعلق به افرادی است که سن 15سالگی را گذرانده و برای الصاق عکس به ثبت احوال مراجعه می کنند.

معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال همدان تاکید کرد: بخشی از مراجعه کنندگان به این اداره کل دنبال تغییر نام و نام خانوادگی هستند که در صورت داشتن شرایط درج شده در قانون خواسته آنها عملی می شود.

فرزان اضافه کرد: سه هزار و 800مورد نام ممنوعه برای مردان و به همین تعداد برای بانوان تاکنون ابلاغ شده که علاوه بر اینکه اجازه اینگونه نامگذاریها بر روی نوزدان داده نمی شود بلکه افرادی که در گذشته چنین نامهایی برای آنها انتخاب شده می توانند براحتی نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: 113 مورد تغییر نام ممنوعه از جمله اسامی همچون سلطنت، خوش قدم و قدم خیر از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه در استان همدان صورت گرفته است.

معاون حقوقی و اسناد هویتی ثبت احوال همدان با ذکر اینکه 500 مورد نام های غیرممنوعه را نیز تغییر داده ایم گفت: 90 درصد تقاضاها برای تغییر نام با موافقت ثبت احوال مواجه می شود. 

فرزان افزود: نام خانوادگی های نامفهوم و آنهایی که منجر به تحقیر افراد می شوند نظیر 'گرگی' براحتی توسط ثبت احوال تغییر می یابند.

وی اضافه کرد: در صورت وجود هشت مولفه نظیر اسامی محل و منسوب به محل نظیر 'قاپاق تپه ای'، داشتن واژه نامناسب، بیش از 2 کلمه بودن، استفاده از واژه های خارجی نظیر 'علی اف'،نام خانوادگی مذموم نظیر 'بی دین'و'شاه پرست'،منصوب به القاب وعناوین نظیر 'سرهنگ' و'مهندس'،داشتن اسامی حیوانات درنام خانوادگی نظیر'شیر محمدی'نام خانوادگی تغییر می یابد.

معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان همدان بیان کرد: همچنین افرادی که دارای این هشت مولفه نیستند ولی به علت محکومیت های کیفری که موجب ننگ اعضای خانواده شده یا برای ایجاد وحدت در نام خانوادگی اعضای خانواده، تغییر امکان پذیر است.

وی افزود: امسال یک هزار و 210 مورد تقاضا برای تغییر نام خانوادگی مورد قبول اداره کل ثبت احوال همدان قرار گرفته است.

اداره کل ثبت احوال در سال 1297 راه اندازی شد و اولین سند تنظیم شده درکشور مربوط به سوم دی ماه این سال است.

ازسال 1304دریافت شناسنامه (سجل) اجباری شد و از سال 1307 علاوه بر ثبت وقایع چهارگانه تهیه آمار و سرشماری بر عهده این نهاد گذاشته شد و از سال 1337 این وظیفه به مرکز آمار ایران محول شد.

جامع ترین قانون ثبت احوال در سال 1319تدوین شد و ثبت احوال در سال1352 به سازمان تبدیل شد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار