در اولین سفر زهرا احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به همدان صورت می‌گیرد: دیدار با تشکل‌های غیردولتی حوزه میراث روز ۵ شنبه همزمان با سفر زهرا احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری کشور به همدان، نشست مشترکی بین اعضای تشکل‌های غیردولتی این سه حوزه و هیئت همراه معاون رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶ 01 December 2016
در اولین سفر زهرا احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به همدان صورت می‌گیرد: دیدار با تشکل‌های غیردولتی حوزه میراث روز ۵ شنبه همزمان با سفر زهرا احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری کشور به همدان، نشست مشترکی بین اعضای تشکل‌های غیردولتی این سه حوزه و هیئت همراه معاون رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

به گزارش تابناک همدان؛در این نشست علاوه بر زهرا احمدی پور وسه نفراز معاونان او، تعدادی از مسئولان استانی ازجمله معاونان استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ، واعضای۱۶تشکل غیردولتی حوزه‌های میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان حضور خواهند داشت .

مجید جهانگیریان کارشناس تشکل‌های مردم‌نهاد اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی استان همدان به تابناک می‌گوید: از زمان  استقرار دولت تدبیر وامید و بر اساس سیاست‌های کلان این دولت درباره تشکل‌های مردم‌نهاد رابطه مناسبی با جامعه مدنی شکل‌گرفته است. رویکرد دولت به موضوع مشارکت‌های مدنی در حل‌وفصل مشکلات کشور بسیار مثبت بوده  و در حوزه‌های سه گانه میراث فرهنگی  این نگرش و رویکرد را بیشتر ازسایر حوزه‌ها شاهد هستیم.

کارشناس انجمن‌های میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی استان ادامه می‌دهد:دکتر زهرا احمدی پور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری کشور پس از انتصاب اولین نشست‌ها و دیدارها را پیش ازآنچه انتظار می‌رفت با تشکل‌ها آغاز کرده و استان ما نیز از اولین استان‌هایی است که حضور خواهد داشت و بیشترین فرصت و زمان را در این استان به دیدار با تشکل‌ها اختصاص خواهد داد.

او می‌افزاید: علاوه بر علاقه قلبی ایشان به فعالیت‌های مدنی، رویکرد معاون رئیس‌جمهور به تخصصی شدن نهادهای مدنی، همکاری دوسویه وتعامل بین نهادهای دولتی وتشکل‌های غیردولتی است. 

یکی ازسیاست های اصلی ریاست سازمان ایجاد فضای مطلوب برای اجرای این امر مهم در کلیه سطوح سازمانی است. درسفر به استان همدان که برای بازدید از آثار تاریخی، پروژه‌های عمرانی و مرمتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان صورت می‌گیرد یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این سفر نشست هم‌اندیشی اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد استان است.

جهانگیریان می‌گوید: نهادهای مدنی درزمینه ی رفع چالش‌های موجود و ارتباط با بدنه اجتماع بسیار مهم است و این ضرورت برای سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی وگردشگری برای بهره بردن از ظرفیت‌های سازمان‌های غیردولتی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

کارشناس تشکل‌های مردم‌نهاد اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی استان همدان می‌گوید: در سال‌های اخیر پس از روی کار آمدن دولت تدبیر وامید با توجه به حمایت‌های و هدایت‌های دکترسعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری وبرنامه‌ریزی سازمان،شاهد رشد تشکل‌ها و ایجاد فضای مناسبت‌تری برای بروز و ظهور آنان بوده‌ایم.

 در این سال‌ها با مشارکت تشکل‌های حوزه میراث فرهنگی  برنامه‌های خوبی را در استان برگزار کردیم ازجمله کارگاه‌های توانمندسازی و توان‌افزایی اعضای تشکل‌های حوزه میراث، برگزاری همایش‌های مختلفی مانند همایش همدان شناسی،همایش میراث ناملموس، همایش گردشگری ادبی و برنامه‌های آموزشی در حوزه گردشگری که در کشور نمونه بوده است.

رویکرد مثبت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان باعث گشایش موانع بوده و جذب و جلب تشکل‌ها را به دنبال داشته است خوشبختانه تعامل خوبی بین اداره کل استان وتشکل‌های حوزه‌های مربوطه وجود دارد وبه دنبال آن هستیم از این فرصت بیش‌ازپیش بهره ببریم.

همچنین حسین زندی دبیر پویش پاسداری میراث فرهنگی و طبیعی استان همدان نیز به تابناک می‌گوید: تشکل‌های حوزه میراث ازنظر فعالیت و ظرفیت وضعیت خوبی در استان دارند خوشبختانه مدیرکل جدید میراث نیز رویکرد مثبتی به تشکل‌ها دارد اما بستر فعالیت چندان مناسب نیست و مشکلات ریشه درگذشته و نهادهای دیگر دارد. امیدوارم نگاه مثبت ریاست سازمان ومعاونت برنامه‌ریزی وسرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری کشور این شرایط را برطرف کند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی در همدان می‌گوید: پیش‌ازاین فعالان حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولان استانی چالش اساسی داشتند چراکه ارتباطی بین مدیران میراث فرهنگی و اعضای تشکل‌های غیردولتی وجود نداشت اما خوشبختانه به‌تازگی با تغییر مدیریت رویکرد اداره بهتر شده و باب گفت‌وگو بین مدیران میراث فرهنگی استان و فعالان مدنی بازشده و همین رویکرد باعث شده  بیشتر فعالان از منش و رفتار انتقادی به سمت‌وسوی کنش پیشنهادی گام بردارند و برای حل مشکلات گردشگری و میراث در استان با مدیران به گفت‌وگو بنشینند.

زندی ادامه می‌دهد:برای رفع مشکلات واثبات پیشنهادهایی که گاهی مدیران ارشد نمی‌پذیرندتلاش شده ازسرمایه‌های اجتماعی، هنرمندان، پژوهشگران وافراد صاحب نام استان یاری گرفته شود واین موضوع رادر ایجاد کمپین‌هایی که درمقابل تخریب اماکن و محوطه‌های تاریخی در استان ایجاد کرده‌اند می‌توان دید.

او با اشاره به حضور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در همدان می‌گوید:حضور دکتر زهرا احمدی پور در همدان  و دیدار با اعضای تشکل‌های غیردولتی و فعالان  حوزه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری نشان‌دهنده توجه ویژه اوبه مشارکت‌های مدنی است. 

در دولت پیشین رابطه‌ای بین تشکل‌ها و بدنه دولت شکل نگرفت به دلیل اینکه اعتقادی به جامعه مدنی وجود نداشت امادراین دولت نگاه‌ها مثبت است هرچند موانعی وجود دارد. پیش‌ازاین برای بیان خواست‌ها و مطالبات مابه تهران می‌رفتیم وبا روسای سازمان دیدار داشتیم. اینکه ریاست سازمان به‌صورت اختصاصی با تشکل‌ها  دراستان دیدار می‌کند و دغدغه‌های آنان را می‌شنود برای فعالان مدنی اتفاق مبارکی است وامیدوارم نتیجه ملموسی نیز در پی داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار