دولت تدبیر وامید به ماه‌های پایانی عمر خود نزدیک می‌شود و در حوزه‌های مختلف با چالش‌هایی روبرو است. گذشته از موضوع هسته‌ای که می‌توان گفت با رفع چالش و حل بحران توانسته کارنامه قابل قبولی داشته باشد در مسائل داخلی چندان موفق نبوده است.
کد خبر: ۳۳۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 24 November 2016

دولت تدبیر وامید به ماه‌های پایانی عمر خود نزدیک می‌شود و در حوزه‌های مختلف با چالش‌هایی روبرو است. گذشته از موضوع هسته‌ای که می‌توان گفت با رفع چالش و حل بحران توانسته کارنامه قابل قبولی داشته باشد در مسائل داخلی چندان موفق نبوده است.

به گزارش تابناک همدان؛ هرچند مهار تورم افسارگسیخته ۸ ساله دولت قبلی و مدیریت طرح تحول سلامت رانمی کار کوچکی برشمرد و از آن به‌راحتی گذشت. اما در سایر حوزه‌ها عملکرد قابل دفاعی ندارد. به‌خصوص حوزه فرهنگ که با چالش‌های اساسی روبرو است.

حوزه فرهنگ با مشکل اساسی روبرو است بی‌تفاوتی دولت‌ها به مقوله فرهنگ و هنر سابقه طولانی دارد.

ساده‌ترین مثال و نتیجه‌گیری را از تخصیص بودجه‌های فرهنگی می‌توان داشت به‌طور مثال  بودجه دو اداره کل فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی در استان سالانه کمتر از ۱۰ میلیارد تومان است مسلماً با این اعتبار جز هزینه روزمره اداری و تبلیغات کاری نمی‌توان انجام داد به همین سبب مدیرانی که با بودجه اندک کاری از پیش نمی‌برند به‌کارهای تبلیغاتی روی می‌آورند تا عملکرد ضعیف خود و کارهای نکرده را در پس پشت تبلیغات کاذب پنهان کنند.

مورد دوم که بسیار مهم است ضعف و ناکارآمدی مدیران ارشد فرهنگی زیرمجموعه دولت است دولت تدبیر و امید به بهانه کمبود بودجه از استخدام نیرو در سه سال گذشته سرباز زده، به دنبال این رویکرد هیچ مدیر متخصصی از خارج دایره دولتی وارد بدنه دولت نشده است بیشتر مدیران یا از دولت پیشین سکان مدیریت را در دست دارند و یا اگر تغییری صورت گرفته مدیر کلی از استانی به استان دیگر یا از نهادی به نهاد دیگر منتقل‌شده است. به‌طور مثال در مدت سه سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان شاهد حضور سه مدیرکل بر صندلی مدیریت این اداره بوده است گذشته از نقد عملکرد مدیران پیشین نهادی که مدام شاهد تغییرات در حوزه مدیریتی است نمی‌تواند ثبات در بدنه خود را تجربه کند.

هرچند مدیرکل جدید میراث نسبت به همتایان پیش از خود توانمندتر است اما اعتبار ناچیز اداره کل میراث فرهنگی استان مانع  کارهای زیرساختی در این استان شده است درسه سال گذشته نیز مانند دولت قبلی یک اثر تاریخی ثبت ملی نشده و هیچ بنای تاریخی خریداری‌نشده، محوطه‌های باستانی شرایط خوبی ندارند و حتی یک موزه به تعداد موزه‌های استان اضافه نشده است. در چنین شرایطی مدیر فعلی میراث استان تمام تلاش خود را به حفاظت از آثار موجود صرف می‌کند و دست خود را در عملیات اجرایی بسته می‌بیند. صنایع‌دستی استان، حتی سفال و سفالگری حال روز خوشی ندارد و گردشگری نیز در حد بنرهای تبلیغاتی باقی‌مانده است.

مشکلات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اما از نوع دیگری است اگرچه در طول دو سال گذشته مدیرکل این نهاد تغییری نداشته اما بسیار ضعیف عمل کرده است. لغو کنسرت‌ها ازجمله جلوگیری از صدور مجوز برای کنسرت شهرام ناظری، مسکوت ماندن اجرای ساختمان موزه هنرهای معاصر استان و بلاتکلیفی ساخت بنای انجمن خوشنویسان نمونه‌ای از بلاتکلیفی این نهاد است.

وقتی مشکلات روزمره را در کنار محقق نشدن مصوبات سفر سال گذشته هیئت دولت به استان ازجمله اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در حوزه میراث فرهنگی ببینیم متوجه می‌شویم دولت تدبیر وامید نیازمند یک عزم جدی و قاطعیت در عرصه‌های فرهنگی است پس در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

انتظاری که مردم استان همدان از عملکرد فرهنگی و هنری دولت داشتند در این دولت برآورده نشده است اگر پروژه یا برنامه‌ای پیگیری می‌شود روند آن چندان کند، فرسایشی و لاک‌پشتی است که امیدی به نتیجه بخشی دیده نمی‌توان داشت. دغدغه مندان این عرصه امیدوارند با ادامه همین دولت در دوره پیش رو بتوانند ثباتی را در این عرصه تجربه کنند تا شاید به حداقل‌ها دست یابند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار