محسن رضایی در همایش بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام:
منافع جهان اسلام از منطقه مرکزی عبور می‌کند. منافع قدرت‌های بین‌الملل نیز از همین منطقه عبور می‌کند. بنابراین در منطقه آسیای جنوب غربی هم منازعات و رقابت‌های داخلی جهان اسلام را می‌بینیم و هم منازعات و رقابت‌های بین‌المللی را شاهد هستیم. اخیراً منازعات نوع سوم را نیز که بین قدرت‌های بین‌المللی با کشورهای منطقه است را نظاره‌گر هستیم. لذا منطقه آسیای جنوب غربی پرحادثه‌ترین منطقه جهان شده است.
کد خبر: ۳۲۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۹ 16 November 2016
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین پایانی نخستین همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام گفت: جهان اسلام درحال گذر به یک عقلانیت جمعی است، حکومت های استبدادی منطقه موجب تاخیر طولانی در این گذر عقلانی شده اند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز سه شنبه 25 آبان 1395 در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی گفت: خوشحال هستم که در جلسه دانشجویان، اساتید و مهمانان بین المللی این همایش هستم و تشکر می کنم از سردار رحیم صفوی که در یک موقعیت مناسب این همایش را ترتیب دادند.

دکتر رضایی با بیان اینکه ژئوپلتیک سنتی بیشتر بر پیوستگی مکانی و ابزار سخت درکسب قدرت  منطقه ای وجهانی توجه داشت اظهار داشت: سرزمینهای پیوسته با ارتباطات دریایی و استفاده از کشتی های نظامی وتجاری ویا نیروهای دریایی و زمینی ویا قدرت بازدارندگی موشکی و هسته ای مهمترین ابزار بهره برداری ازفضاهای ژئوپلتیک جهان بوده اند. ولی به مرور تحولی هم درفضاهای جغرافیایی بهم پیوسته ژئوپلتیکی وهم درابزاربهره برداری ازفضاهای ژئوپلتیکی درجریان است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مناطق از هم گسسته می تواند ازطریق بسترهای سایبری و مجازی وهمچنین اندیشه و باورهای مشترک مانند تعلقات دینی وهمکاریهای اقتصادی  محیط های جدیدی ازتعاملات را شکل دهند.به همین ترتیب ابزار نرم نیز بجای ابزار سخت دربسترهای جدیدنقش آفرینی بیشتری درکسب قدرت درفضاهای  ژئوپلتیکی بجای می گذارند.
 
 
 محور این «هارت لند» ایران و مصر، ترکیه و عربستان هستند

محسن رضایی گفت: جهان اسلام بیشترین ظرفیت بالقوه را در دل خود دارد. با وجود درگیریهای شدیدی که امروزمناطق ژئو پلیتیکی جهان اسلام را فراگرفته است ولی جهان اسلام بیشترین ظرفیت بالقوه را برای تبدیل شدن به یک سیستم بهم پیوسته اقتصادی وسیاسی را دارد. نقطه عزیمت این رویداد مهم ژئوپلیتیکی دربغل گوش کشور ما ایران قرار دارد. یعنی درمنطقه اسیای جنوب غربی که چشم انداز  ایران 1404براساس نظریه همکارانه ای دراین منطقه والبته مستقل شکل گرفته است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در جهان اسلام سه منطقه ژئوپلتیک داریم، نخست، منطقه مرکزی یا منطقه آسیای جنوب غربی که شامل خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز و شبهه قاره هند می شود. دوم، منطقه شرقی که شامل کشورهای آسیای جنوب شرقی است و سوم منطقه غربی جهان اسلام که شامل شمال و غرب آفریقا می شود. هر تحولی در منطقه مرکزی به مناطق دیگر سرایت می کند، لذا نوعی نقش هارت لند را در کنار ایران داریم. محور این هارت لند کشورهای ایران و مصر، ترکیه و عربستان هستند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: منطقه آسیای جنوب غربی ضمن آنکه مناطق غرب و شرق جهان اسلام را به یکدیگر متصل می کند. از طرف دیگر قدرت های چین و هند و روسیه و اروپا را به یکدیگر متصل می کند و به دلیل حضور آمریکا در خلیج فارس و اقیانوس هند و دریای مدیترانه و دریای سیاه، آمریکا را نیز به تعامل با خود کشانده است.

دکتر رضایی گفت: منافع جهان اسلام از منطقه مرکزی عبور می کند. منافع قدرت های بین الملل نیز از همین منطقه عبور می کند. بنابراین در منطقه آسیای جنوب غربی هم منازعات و رقابت های داخلی جهان اسلام را می بینیم و هم منازعات و رقابت های بین المللی را شاهد هستیم. اخیرا منازعات نوع سوم را نیز که بین قدرت های بین المللی با کشورهای منطقه است را نظاره گر هستیم. لذا منطقه آسیای جنوب غربی پرحادثه ترین منطقه جهان شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود کمربند طلایی متشکل از کشورهای سوریه، عراق، ایران و افغانستان در منطقه مرکزی جهان اسلام گفت: این کمربند محل منازعه کشورهای بزرگ منطقه و قدرت های جهانی است و منازعه روسیه و آمریکا در کریمه و اوکراین در مرز منطقه جنوب غربی آسیا و در سوریه در درون این منطقه واقع شده است.
 
 
 جهان اسلام درحال گذر به یک عقلانیت جمعی است
 
محسن رضایی افزود: روسیه برای دسترسی به آبهای آزاد مدیترانه و گسترش تجارت و امنیت خود و آمریکا برای ادامه دکترین پانصد ساله صلیبی در کنترل جهان اسلام در این منطقه روبروی یکدیگر  قرار گرفته اند. ترکیه هم قصد شکستن و عبور از این کمربند برای رسیدن به منابع و انرژی خلیج فارس در جنوب منطقه را دارد و عربستان سعودی رویای شکستن این کمربند به منظور حضور در لبنان و سوریه را دنبال می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران قصد حفظ هم پیوندی با سوریه و عراق، فلسطین و لبنان را دارد. جهان اسلام درحال گذر به یک عقلانیت جمعی است که به این مساله مهم توجه کند. حکومت های استبدادی وتصمیم گیریهای متاثر از قدرتهای بین المللی خارج ازمنطقه موجب  تاخیر طولانی دراین گذر عقلانی گردیده است. ایجاد یک قدرت بین المللی ناشی ازیکپارچگی دینی واعتقادی در کنار منافع اقتصادی مشترک مهمترین بستر ایجاد جهان  ژئوپلیتیکی اسلامی است.
 
وی افزود: در جهان اسلام نقشی که نماز وخانه خدا و قرآن می تواند دریکپارچه سازی جهان اسلام وکربلا ونجف وزینبیه در یکپارچگی شیعه می تواند داشته باشد مناطق سه گانه ژئوپلیتیکی جهان اسلام را به یک جهان ژئوپلیتیکی تبدیل می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام گفت: ایران بدلیل موقعیت کم نظیر ژئوپلیتیکی درمنطقه اسیای جنوب غربی و منابع انسانی و مرزهای سیاسی با چهارده کشور منطقه ودسترسی به اقیانوس هند وخلیج فارس ودریای خزر و مهمتر از همه یک نظام سیاسی پایدار وبا ثبات وقدرت نظامی برتر درمنطقه می تواند نقطه اغازگر ساماندهی به یک نظم ژئو پلیتیکی درمنطقه باشد.
 
 
نقش ایران وشیعه درکمربند طلایی درایجاد یکپارچگی اسلامی منحصر بفرد است  

کمربند طلایی که مرز چین رابه دریای مدیترانه وصل کرده، شرق و غرب جهان را در کوتاه ترین فاصله به هم می رساند و ایران با پنج زیر سیستم آسیای میانه، قفقار، افغانستان و پاکستان، خلیج فارس و خاورمیانه در تعامل است.

بیشترین ظرفیت و نقش رادر یکپارچگی اسلامی در منطقه آسیای جنوب غربی ومتعاقب آن در جهان اسلام منحصر به فرد است.

دکتر رضایی افزود: نقش ایران و شیعه درکمربند طلایی درایجاد یکپارچگی اسلامی درمنطقه اسیای جنوب غربی و متعاقب ان درجهان اسلام منحصر بفرد است. حوادث وبحرانهای اخیر که همه دراین منطقه صورت گرفته است. برای این است که اولا از ایجاد یک منطقه ژئوپلیتیکی جلوگیری شود. ثانیا ایران و شیعه هراسی در جهان اسلام و اسلام هراسی در سطح بین المللی اجازه شکل گیری در منطقه وبین الملل را به جهان اسلام داده نشود.

وی افزود: تحریم علیه ایران برای ناتوان سازی نقش ایران در بر عهده گرفتن تشکیل منطقه آسیای جنوب غربی است و راهبرد ما  درمنطقه سازی ژئو پلیتیکی، این چنین است که ما باید قوی بشویم و نقش خود را در جهان اسلام ایفا کنیم. در اقتصاد منطقه نقش فعال بر عهده بگیریم. زمانی قوی می شویم که در اقتصاد سوریه و عراق، خودمان را به خودکفایی برسانیم. مساله دوم مدیریت درست روابط خارجی ایران در منطقه و بین الملل است. توازن بین سیاست منطقه ای و سیاست بین المللی یک راهبرد برای روابط ما با دنیاست. در حالی که بهبود مذاکرات ایران با قدرتهای بین المللی رابطه ایران با ترکیه و عربستان را بهم زد. ما در درون جهان اسلام به انسجام نیاز داریم.

دکتر رضایی گفت: سیاست نه شرقی و نه غربی ایران در قبال قدرتهای مجاور منطقه اسیای جنوب غربی را باید در روابط خود دنبال کنیم. همچنین ما باید بر همگرایی اقتصادی منطقه ای تاکید کنیم و در سرکوب عوامل بحران مانند تکفیری ها بکوشیم و عواملی که تن به دیپلماسی و همراهی و وحدت نمی دهند را از سر راه برداریم. باید به اختلافات از طریق دیپلماسی پایان بدهیم. فعال کردن کشورهایی مانند مصر در منطقه گرایی نیز راهبرد دیگری است که دستگاه دیپلماسی ما بایستی به دنبال آن باشد. عربستان ضد بازی عمل می کند و منطقه گرایی اسلامی را به تاخیر می اندازد. گویی از سوی آمریکا و اسرائیل مامور شده تا این وحدت را خدشه دار کند.

در ابتدای این مراسم، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشکر از موسسه آینده پژوهی جهان اسلام، گفت: امروز جهان اسلام، تشنه ی این بررسی های علمی پیرامون بحران های جهانی است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار