خصوصی سازی درعرصه فرهنگ یکی از مولفه های توسعه است. در کشورهای توسعه یافته نه تنها تولید وعرضه کتاب وبه طور کلی محصولات فرهنگی دراختیار بخش خصوصی است بلکه برگزاری چنین نمایشگاه هایی را نیز بخش خصوصی و دست اندرکاران تولید کتاب برعهده می گیرند.
کد خبر: ۳۲۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶ 07 November 2016
دومین هفته آبان ماه همزمان بود با برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان همدان؛ یکی از رویدادهایی فرهنگی سال در همدان که می‌توانست  روزهای بهتری را برای فضای فرهنگی استان به ارمغان آورد.   

به گزارش تابناک همدان؛ برگزاری نمایشگاه کتاب درهمدان سابقه طولانی دارداگرچه گاهی با وقفه برگزارشده اما در طول ۱۱دوره سال‌های پررونقی راتجربه کرده است. دهه۷۰ ازبهترین وموفق‌ترین دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب دراستان بوداز ویژگی‌های این نمایشگاه‌های این دوره درهمدان می‌توان به  اطلاع‌رسانی وتبلیغات گسترده آن اشاره کرد، بخش قابل‌ توجهی از بازدیدکنندگان وخریداران کتاب ازاستان‌ها وشهرهای هم‌جواربودند نمایشگاه امسال ازنظر تبلیغات بسیار ضعیف بودو تعداد زیادی ازعلاقه‌مندان به کتاب تاروز چهارم نمایشگاه از این رویداد بی‌خبر بودندهمچنین به گفته برخی غرفه داران نیمه‌وقت بودن زمان نمایشگاه آسیب زیادی به فروش کتاب وارد کرده بود هرچند معاون اداره فرهنگ و ارشاد معتقد بود این کار به تقاضا و درخواست ناشران صورت گرفته بودوصبح‌ها نمایشگاه تعطیل‌شده بود.

یازدهمین دوره نمایشگاه  کتاب همدان با ضعف‌های زیادی در این زمینه داشت برگزارکنندگان دولتی نمایشگاه پیش از برگزاری اعلام کرده بودند علاوه بر مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان یارانه کتاب که به‌صورت کارت تخفیف ۲۰درصدی نمایشگاه از طریق بانک عامل توزیع بن در اختیار متقاضیان  قرارمی گیرد ناشران نیز ۲۰درصد تخفیف ارائه خواهندکرد اما  هیچ‌یک از ناشران  تخفیف بیش از ۱۰درصد را قائل نبودند وبرخی ناشران مانند انتشارات سروش هیچ تخفیفی به خریداران نمی‌داد. 
به نظر می‌رسد نظارت ضعیف اداره ارشاد عامل چنین نابسامانی‌هایی بود و این روش باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود و از مخاطبان کتاب کاسته می‌شود.

همچنین کم بودن تنوع  کتاب وحضور نداشتن برخی ناشران مطرح از دیگر گله‌مندی‌های مخاطبان بود که به نظر می‌رسد متولیان نتوانسته بودند همه ناشران را متقاعد کنند. 

دراین نمایشگاه حتی متصدیان بانک عامل نیز ازکم بودن استقبال ازخرید بن  تعجب کرده بودند و همدان را با استان گیلان مقایسه می‌کردند.درواقع اگر مبلغ عنوان‌شده ازسوی مسئولان یعنی ۲۰۰میلیون تومان درست باشد، باید یک میلیارد تومان کارت دراختیار مردم قرارگرفته باشد و بدون در نظر گرفتن فروش آزادیک میلیارد ازطریق کارت تخفیف کتاب فروخته شود اما غرفه داران چنین نظری ندارند.

خصوصی سازی درعرصه فرهنگ یکی از مولفه های توسعه است. در کشورهای توسعه یافته نه تنها تولید وعرضه کتاب وبه طور کلی محصولات فرهنگی دراختیار بخش خصوصی است بلکه  برگزاری چنین نمایشگاه هایی را نیز بخش خصوصی و دست اندرکاران تولید کتاب برعهده می گیرند.

این نمایشگاه موضوع دیگری را نیزعیان می‌کرد مدیران ارشاد دراین دوره از همدان به‌عنوان سومین پایتخت کتاب یادمی کردند و از رشد آمار تولید کتاب درهمدان صحبت می‌کردند اما به‌جز تعاونی ناشران و تعداد کمی ناشر دانشگاهی و عمومی از۶۰ناشرهمدانی در نمایشگاه خبری نبودبه نظر می‌رسد یا باید در آمارهای ارائه‌شده تجدیدنظر کنندیا رویکرد دیگری به صنعت نشر استان و تولید کتاب داشته باشند.

یکی از راه‌های ترغیب افرادجامعه به کتاب‌خوانی در دسترس قرار گرفتن کتاب است و برگزاری نمایشگاه یکی از راه‌هایی است که کتاب در دسترس همگان قرار گیرد این نمایشگاه نیز باعث شده بودبخش هرچند کوچکی از جامعه یک بار دیگر به سمت کتاب بروند.

 با همه ضعف‌های موجود این رویداد فرهنگی برای شهر و استان همدان اهمیت بسیاری دارد و امید است در دوره‌های بعدی  درتوزیع مشوق‌ها وتخفیف‌ها راه عادلانه‌تری پیش‌گرفته شود و بخش خصوصی درعرصه فرهنگ مشارکت بیشتری داشته باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار