نمایش «واگویه‌های گندابی» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی از 26 تا 28 آبان ماه در شهر نجف به روی صحنه خواهد رفت.
کد خبر: ۳۲۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 01 November 2016
 نمایش «واگویه‌های گندابی» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی از 26 تا 28 آبان ماه در شهر نجف به روی صحنه خواهد رفت.  
 
به گزارش تابناک همدان ؛ این نمایش به تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان همدان به مناسبت یک فستیوال آیینی در کشور عراق حضور خواهد داشت. «واگویه‌های گندابی»در 2ماه گذشته 2 بار در همدان و یک بار در تهران به روی صحنه رفته و به در خواست حوزه هنری استان‌های مختلف ممکن است پس از اجرای نجف بار دیگر در برخی شهرها اجرا شود.

حضور اعتقادی در نمایش
سیدمهرداد کاووسی حسینی که نقش داوود نوچه و جان فدایی علی گندابی را در نمایش واگویه‌های گندابی بازی می کند، می گوید: نقش داوود در این نمایش نشان‌دهنده درون علی گندابی است. در واقع علی گندابی هر خصوصیت رفتاری که دارد این نمایش آن را بازنمایی می کند. حضور در این نمایش به نوعی برای من مسأله اعتقادی نیز هست.
کاووسی با اشاره به اجرای گذشته علی گندابی می گوید: این نمایش در همدان و تهران اجرا شد و پس از اجرای دوباره در همدان از 26 تا 28 آبان ماه در نجف اجرا خواهیم داشت.
 
 علی گندابی به نجف می‌رود / داستان زندگی یک لوطی همدانی
 
حضور در نجف
وی به حضور علی گندابی در نجف نیز اشاره کرده می¬گوید: ما از طریق یک فستیوال در عراق حضور خواهیم داشت. همانطور که می دانید مزار علی گندابی در نجف است و با دعوت حوزه هنری، ما در این فستیوال شرکت خواهیم کرد که به نظرم اتفاق خوبی است. در این جشنواره حدود 60 اجرای خیابانی از سراسر کشور شرکت می کنند اما تنها اجرای صحنه ای را نمایش علی گندابی خواهد داشت. همه این نمایش ها با موضوعات عاشورایی است و در مسیر کاروان زائران اجرا خواهد شد و پس از رسیدن به نجف نیز به صورت خیابانی کارهای خود را اجرا می کنند.

کاووسی می افزاید: اتفاق خاصی که برای من اهمیت دارد این است که علی گندابی بر اثر یک تحول به نجف رفت و در آنجا مدفون شد. گروه ما نیز به مناسبت این فستیوال در کنار مزار او اجرا خواهد کرد. یکی از افتخارات من بازی در این نمایش است و افتخار دیگر اجرای آن در شهر نجف. 

بازیگر نقش داوود در نمایش علی گندابی می گوید: در سال های اخیر تنها نمایشی که به صورت چرخشی در شهرهای گوناگون اجرا می شود واگویه های علی گندابی است و خوشبختانه وقتی در تهران این نمایش را با لهجه همدانی اجرا می کردیم استقبال خوبی شد. گاهی سالن پر می شد و  تماشاگران ایستاده کار ما را تماشا می کردند به همین دلیل اجرای نمایش ما در تهران 2 روز تمدید شد. علاوه بر نجف شیراز، گرگان و قزوین درخواست کرده اند که در آن شهرها  اجرا کنیم اگر امکان آن فراهم شود پس از نجف به شیراز می‌رویم.

قصه عشق
احمدرضا جلیلوند که در نقش سید ابراهیم یکی از لمپن‌ها و لا‌ت‌های همدان را بازی می‌کند در مورد شخصیت علی گندابی می‌گوید: واگویه‌های علی گندابی قصه عشق و ارادت زلال به اهل بیت است. قصه لاتی از دیار هگمتانه که در یک اتقاق گویی باید به آن لحظه می  رسید. او توبه می کند، زلال می شود و دیگر اوست و آستان حضرت مولا. علی گندابی همچون نام خود به علی بخشیده شد. گندابی پا را فراتر می گذارد نه تنها خود توبه می کند و زلال می شود پیرامون خود و آدم های اطراف خود را تحت تاثیر قرار می دهد مثل سیدابراهیم که بنده افتخار بازی کردن در این نمایش را دارم.

جلیلوند ادامه می‌دهد: سید ابراهیم همچون علی یک لات است اما نه با شرایط علی و شخصیت علی. طی ماجراهایی سید ابراهیم رودرروی گندابی قرار می گیرد انگار او هم باید این لحظه برایش رقم می خورد تا به واسطه گندابی او هم از چشمه زلال معرفت و اردات سیراب شود. در واقع توبه گندابی فردی نیست یک انقلاب عظیم است که همه چیز و همه کس را در چشمه جوشان عشق و دلدادگی هضم می کند سیدابراهیم هم یکی از همین موردها است او هم توبه می کند و به اقیانوس عشق می پیوندد.
 
 علی گندابی به نجف می‌رود / داستان زندگی یک لوطی همدانی

این بازیگر همدانی می افزاید: به جای شکر بود که بنده در این نمایش حضور پیدا کردم امیداوارم تلاش اینجانب و همه گروه تئاتر بوعلی توانسته باشد حق مطلب مکتب حضرت مولا و خاندان اهل بیت را ادا کرده باشد.

جلیلوند می گوید: در پایان از همه دوستان هنرمندم در گروه تئاتر بوعلی تشکر می کنم و از آقایان سید محمدجواد کبودرآهنگی کارگردان فهیم و کاربلد و شریف و سهراب نیک‌فرجاد عزیز که با تمام احترام و اخلاص تجربه های گرانقدر خود را به گروه انتقال دادند تشکر کنم. 

هزینه‌های بالای نمایش
نیما بیگلریان مسئول واحد نمایش استان همدان می‌گوید: پیگیری ها  به نتیجه خواهد رسید  و اجرای خوبی را در نجف شاهد خواهیم شد. اجرا در تهران بسیار موفق بود و امیدواریم در نجف نیز همین روند را داشته باشیم.
 علی گندابی به نجف می‌رود / داستان زندگی یک لوطی همدانی
 
 
وی که مسئولیت هماهنگی اجرای نمایش واگویه های علی گندابی در نجف را پیگیری می کند، ادامه می‌دهد: فستیوال نجف همایشی است که از سوی ستاد اربعین حسینی  برگزار می شود و  دفتر تئاتر مردمی  و مساجد هماهنگی ها را انجام می دهد و نمایش واگویه های علی گندابی  نیز3 شب  در این همایش اجرا می شود. من با محراب محمدزاده از مسئولان ستاد تئاتر مردمی که گفت‌و گو کردم، گفت اجرای این نمایش در نجف قطعی است و ما در حال پیگیری کارهای مالی هستیم. به دلیل اینکه گروه تعداد زیادی دارد و هزینه زیادی را در بر می گیرد.

اجرا در شهرهای مختلف
محمد جواد کبودراهنگی کارگردان همدانی نمایش «واگویه‌های گندابی» با تاکید بر اینکه گروه آمادگی اجرای نمایش در دیگر شهرها نیز دارد می گوید: برنامه گروه پس از اجرای تهران اجرای مجدد نمایش از سوم آبان ماه در همدان بود و پیش از اجرا در دیگر استان ها شرایطی فراهم شده تا در شهر نجف نیز 3اجرا داشته باشیم. اجرا نیز  به همت حوزه هنری کشور صورت گر فته است. در اجرای نجف صحنه هایی از نمایش تعدیل می شود و با اندکی تغییر اجرا خواهد شد.

کبودراهنگی با اشاره به ایده و چگونگی اجرای این نمایش می‌گوید: علی گندابی یک شخصیت لات یا لوطی همدانی بوده اما مهمترین ویژگی او تحولی است که در دوره ای از زندگی اش رخ می دهد و چگونگی این تحول و اتفاقات بعدی در زندگی او مهم است که باعث شده این شخصیت شنیدنی و دیدنی شود. پی تر قصه زندگی او در پای منابر و سخنرانی های مذهبی شنیده شده بود. من فکر کردم می توان از طریق نمایش به آن پرداخت و پس از تحقیقات میدانی کار نوشتن را شروع کردم و حس کردم که این کار را بر روی صحنه بیاورم.

ادای دین به همدان
وی ادامه می دهد: عاملی که باعث شد این نمایش را کار کنم زنده‌یاد علی‌اکبر محمودی‌وثاق بود که بسیار اصرار داشت این کار را اجرا کنم و قرار  بود خودش نقش گندابی را بازی کند. محمودی‌وثاق منابع خوبی در مورد گندابی داشت که متاسفانه پس از مرگش آنها را از دست دادیم. اما به سفارش او عمل کردم و نمایش را نوشتم و ادامه دادم. ما دینی داریم که باید افراد شاخص استان را معرفی کنیم. به نظرم در منطقه خودمان به این موضوع کم پرداخته ایم. شخصیت های بزرگی در  همدان داریم که می تواند در  قالب داستان، نمایش و فیلم تولید شود. امیدوارم دوستان ورود پیدا کنند و این اتفاق بیفتد.

داستان زندگی یک لوطی
سهراب نیک‌فرجاد کارگردان و بازیگر شناخته‌شده همدانی که در این نمایش نقش علی گندابی را دارد می‌گوید: تحولی که در زندگی آدمی در حد علی گندابی می افتد بسیار مهم است. او فرد لات یا لوطی بوده که می توانسته با گردن کلفتی بخشی از شهر را کنترل کند. زمان زندگی او اوایل دوره رضا شاه، اوج لوطی‌گری و به قول معروف لات بازی بوده است. او نه یک اسطوره و نه یک قهرمان است بلکه در حد یک لوطی می توان از او نام برد که مانند خیلی از جاهل های آن دوره اگر در طول سال مرتکب خلاف می‌شدند در ماه های محرم، صفر و رمضان خلاف نمی کردند و حتی کمک و دستگیری از محرومان هم می‌کردند.
 
علی گندابی به نجف می‌رود / داستان زندگی یک لوطی همدانی 

نیک‌فرجاد ادامه می دهد: خیلی از آنها در این ماه ها دعوا نمی کردند، مشروب نمی خوردند و حتی سنگین‌ترین علم ها را در مراسم محرم بر می داشتند. او نیز مانند جاهل ها و لوطی‌های آن زمان قماربازی می کرده، باج‌گیری می کرده اما به عقیده خود از پولدارها می گرفته و به فقرا کمک می کرده است. علی گندابی یک خصیصه دیگر هم داشته که نسبت به دیگران برجسته تر است؛ در دوره جوانی او، روس ها وارد خاک ایران شده بودند و تعدی، ظلم، ستم و تجاوز زیادی درشهر می کردند. علی گندابی بسیار ناموس‌پرست بوده که گفته می شود همسر خود را به همین دلیل می کشد. در زمان ورود روس ها اسلحه به دست می گیرد و با روس ها می جنگد. با برادر  خود رجبعلی در اسدآباد با روس ها درگیر می شوند و تیر می خورد اما زنده می ماند.

بازیگر نقش علی گندابی در ادامه می گوید: اما آنچه او را برجسته‌تر از دیگر لوطی ها می کند تحولی است که منجر به مرگ او هم می شود. او همه روزهای سال به غیر از محرم در حال مشروب خوری بوده است. شبی از شب ها با دوستانش درکنار دروازه شهر در حال مستی بودند که به شیخ حسن روضه‌خوان بر می خورد، شیخ به آنها می گوید لااقل حرمت محرم را نگه می داشتید و در شب اول محرم مست نمی شدید آنجاست که گندابی متوجه می شود دچار گناهی بزرگ شده و متوجه آمدن ماه محرم نشده است قسم می خورد و از شیخ می خواهد که برای آنها روضه بخواند.
 
به اصرار شیخ را وادار به روضه خواندن می‌کند و تحت تاثیر قرار می گیرد. همان کار و احساس گناه باعث می شود ترک دیار کند، به نجف برود، مجاور شود و در آنجا نیز بعد از سال ها از دنیا می رود. این دگرگونی در نجف به قدری بوده که از او یک شخصیت متفاوت می‌سازد و به یک فرد معتمد در نجف تبدیل می شود یک انسان خداجو و معتقدی که همه مردم به اعتماد داشتند.
 

نیک‌فرجاد با اشاره به علت پذیرفتن نقش علی گندابی در این نمایش می¬گوید: باور من این است که بازیگر هر نقشی را بتواند بازی کند حال اینکه گاهی با فیزیک، جسم، قد و قواره هماهنگ نباشد موضوع دیگری است اما توانایی را نباید نادیده گرفت. هرچند من هر نقشی را نمی پذیرم و بازی نمی¬کنم که مسأله¬ای دیگر است اما از آنجا که گندابی یک شخصیت همدانی است و انسانی عیارگونه است برای من جالب بود. 

سهراب نیک فرجاد، سیدمهرداد کاووسی حسینی، احمد جلیلوند، سعید باغبانی نیر، یاسر محمدی، ندا هادیان، سعید محمودیان، میلاد سلوکی، اکبر اسلامی، سعید متعبد، محمد طالبی، سپهر مسافران، نگار فیروزی، محسن صلواتی، محسن رضانیا، مبین خانیان، علی پاشاپور و زهرا بختیاری بازیگران این نمایش هستند و نیما بیگلریان به عنوان مدیر تولید، نگار فیروزی منشی صحنه و سودابه طاهری طراحی پوستر نمایش را بر عهده دارد. تهیه کننده آن حوزه هنری است که تبلیغات را هم بر عهده گرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار