در استان همدان برخی از تشکل ها تلاش می کنند به عرصه توانمندسازی نیازمندان وارد شوند، اما امکانات اندک، و رویکرد سطحی دولتی ها به نهادهای مدنی که آنها را به عنوان زینت المجالس پذیرفته اند و به رسمیت شناخته نشدن سازمان های غیردولتی از سوی مردم موانعی است که هنوز به عنوان سرعت گیر پیش پای فعالان مدنی قرار دارد و این نهادها ابتدا باید موانع را برطرف کنند.
کد خبر: ۲۹۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ 13 September 2016
تشکل ها و انجمن های غیر دولتی نوین پس از سال 1377 در ایران پا به عرصه وجود گذاشتند. این تشکل ها به دلیل نظارت بیش ازحد دولت ها و  صدور مجوز از طریق نهادهای حاکمیتی به نوعی غیردولتی محسوب نمی شوند. درواقع با آنچه درغرب چه کشورهای درحال توسعه و چه توسعه یافته دیده می شود، متفاوت است. باید پذیرفت در این نهادها وابستگی به دولت مانع توسعه محور بودن این تشکل ها شد.
 
به گزارش تابناک همدان، اما به هر حال با وجود این تشکل ها می توان گفت: ایران در طول2 دهه گذشته شیوه ای از نهادسازی را تجربه کرد. با اینکه این تشکل ها نیمه دولتی به شمار می روند، در برخی از موارد دیده شده تشکل ها به طرف غیردولتی شدن و استقلال پیش رفته اند.
 
در بین انواع تشکل ها، انجمن ها و سازمان های خیریه  وابستگی بیشتری به دولت ها داشتند. در حالی که بایستی خلاف این مسئله دیده می شد، اما گاهی تشکل هایی بروز می کردند و شکل می گرفتند که در عین کارکرد صحیح اجتماعی، تلاش می کردند استقلال خود را حفظ کنند و به کمک های مردمی متکی باشند. اما این تشکل ها نیز بیشتر به عنوان واسطه ای عمل می کردند که  کمک و خدمات را از مردم گردآوری کرده و در اختیار نیازمندان قرار دهند و تنها به مایحتاج اولیه نیازمندان توجه می کردند.
 
این روند ادامه داشت تا این که اصطلاحی با عنوان توانمندسازی وارد ادبیات نهادهای مدنی شد. برگزاری کارگاه های توانمندسازی برای اعضای تشکل های غیردولتی باعث شد برخی از این تشکل ها علاوه بر دریافت امکانات و ارائه خدمات، راه دیگری نیز در پیش بگیرند، آنهم به اشتراک گذاری تجربه های خود در کارگاه های توانمندسازی با مددجوها بود. آنها یاد گرفتند علاوه بر ماهی دادن به افراد نیازمند، ماهیگیری را نیز به آنان بیاموزند تا اگر روزی به هر دلیلی نبودند یا نخواستند این خدمات را ارائه دهند، افراد نیازمند توانایی ارتزاق و درآمد زائی نیز داشته باشند.
 
در استان همدان نیز  برخی از تشکل ها تلاش می کنند به عرصه توانمندسازی نیازمندان وارد شوند، اما امکانات اندک، و رویکرد سطحی دولتی ها به نهادهای مدنی که آنها را به عنوان زینت المجالس پذیرفته اند و  به رسمیت شناخته نشدن سازمان های غیردولتی از سوی مردم موانعی است که هنوز به عنوان سرعت گیر پیش پای فعالان مدنی قرار دارد و این نهادها ابتدا باید موانع را برطرف کنند.
 
 هرچند این تجربه بیش از نیم قرن پیش ازاین توسط صاحبان سرمایه در ایران به وقوع پیوسته بود و بزرگانی همچون محمد تقی ایروانی، خانواده صنعتی زاده، خانواده برخوردار و افراد دیگری با دایر کردن یتیم خانه ها و مراکز توان بخشی علاوه بر تامین مایحتاج افراد نیازمند، آموزش هایی به آنان داده بودند تا پس از مدتی برخی از آنان به کارآفرینان موفق تبدیل شوند. اما پیگیری این روش فعالیت از سوی تشکل های غیردولتی قابل تقدیر است و امید است در استان همدان نیز با چنین پدیده هایی به طور جدی روبرو شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار