کد خبر: ۲۸۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 30 August 2016
ازسال 1990 که ریچارد فلوریدا ،ایده شهر خلاق را مطرح کرد تا امروز ،بسیاری از کشورهااز این ایده بهره بردند تا ظرفیتهای بیشتری را کشف و واجرایی کنندبه زبان ساده شهر خلاق با این فلسفه شکل می گیردکه همیشه درهر شهری ظرفیتی بسیار بیشتر از آنچه در وهله اول به چشم می خورد وجود دارد و این ظرفیت ها به شرطی بروزپیدا می کنندکه راه رابرای مردم عادی آن شهربازبگذاریم،اجازه بدهیم ایده هایشان را مطرح کنند و خلاقیتشان رابه کارببندند، سپس این ایده ها رابرای بارور شدن به اجرابگذاریم.

شبکه شهرهای خلاق ازسال 2004،توسط یونسکو برای ارتقای سطح فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی شهرهای جهان آغازبه کار کردکه مبنای کارآن میراث فرهنگی و خلاقیتهای هرشهر است شهرهای عضو این طرح،ضمن ارتقا خلاقیت درشهرخود،با کمک یونسکو به افزایش سطح فرهنگی شان نیز کمک می کنند.

شهرخلاق در هفت بخش اجرایی می شود،ادبیات ،موسیقی ،رسانه ،طراحی ،غذا،صنایع دستی،وفیلم.

ایده اجرای پروژه شهر خلاق در استان همدان نیز بر اساس برنامه ای مدون در حال پیگیری است. 

بر اساس این برنامه قرار است هفت شهرازاین استان در یکی از هفت حوزه شهر خلاق فعال شده و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در طول زمان مشخص ،تبدیل به شهری خلاق درآن زمینه شوند . براساس این برنامه تقسیم بندی پیشنهادی به این شرح است.

-شهرخلاق ادبیات ؛بهار 

-شهرخلاق موسیقی؛ملایر 

-شهر خلاقرسانه ؛اسدآباد

-شهر خلاق طراحی ؛همدان

-شهر خلاق غذا،تویسرکان 

-شهر خلاق صنایع دستی ؛لالجین 

-شهر خلاق فیلم ؛نهاوند

باید در نظر گرفت که هر یک از این شهرهای بی هدف و بدون مطالعه در زمینه انتخاب شده ،فعال نخواهد شد.

به طور مثال اگر لالجین به عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب شده به دلیل سالها قدمت در حوزه ساخت سفال است که البته با توجه به غنای محصولات و صنایع دستی تولیدی،به پایتخت سفال ایران و جهان نیزشهره شده است.

مرحله بعدی برنامه ریزی و اجرای این پروژه عظیم است که با توجه به حمایتهای مادی و معنوی یونسکو وسازمان جهانی گردشگری،این اقدام موثر و ماندگار خواهد بود.پس از اجرای این پروژه،هر یک از این شهرها،در حوزه ای با حمایت و خلاقیتهای مردمی،به شهری خلاق و پایگاهی برای گردشکران تبدیل می شود.

با توجه به روند کنونی رشد گردشگری ،براساس پیش بینی ها.شهری میتواندهمچنان در این رقابت گردشگری باقی بماند که بتواند مزیت نسبی خود را حفظ کند.

مثال عینی این موضوع،وال استریت به عنوان مرکز بورس جهانی درنیویورک است که به مزیتی برای این شهر بدل شده و یا هالیوود درلس آنجلس که نمادسینمای صنعتی و تجاری دنیااست وباید یادآورشویم شبکه شهرهای خلاق یونسکو یک پتانسیل عظیم است تانشان دهد فرهنگ،تاثیر زیادی روی پیشرفت شهرها دارد.

حال که صحبت ازشهرهای خلاق به میان آمدخالی ازلطف نیست که کمی هم درباره شهر خلاق صنایع دستی لالجین بگوییم که این روزها شاهد جهانی شدن این شهر به لحاظ مرکزیت صنایع دستی هستیم.

سفال ایرانی،به سبب زیبایی بی نظیردررنگ و نقش همواره ازبهترین نمونه های صنایع دستی جهان به شمار می رفته است ظرافت وجنس ولعاب اصیل این سفالها پیوند گذشته سفالگری یک هنر صناعی بوده،اما امروز درحکم هنرتزیینی است که به منازل مردم،جلوه ای زیبا و پر فروغ می دهد.

«لالجین »پایتخت سفال ایران در 20 کیلو متری شمال همدان ودر شهرستان بهار واقع است.لالجین در زبان بومی مردم همدان«للین»نامیده می شود.سفال و سرامیک شهر لالجین از مهمترین تولیدات صنایع دستی استان همدان است که قدمت آن به 700 سال میرسد تولید انبوه این صنایع دستی موجب شده است تا لالجین به مهم ترین قطب تولید سفال و سرامیک کشور تبدیل شود .

درگذشته کارگاههای سفالگری لالجین به شیوه سنتی به تولیدسفال می پرداختند،اما امروزه حدود800 کارگاه ازحالت سنتی خارج شده اندتاجایی که تعدادکارگاههای سنتی ازانگشتان یک دست تجاوزنمی کنند،اگربه همین منوال پیش برودکارگاههای صنعتی هیچ جذابیتی برای گردشگران نخواهند داشت.

این امر بیانگر پاسخگو نبودن سیاست حفظ کارگاههای سنتی است.کارگاهها و تولیدی های سفال علاوه بر این که پتانسیل اصلی لالجین برای میزبانی گردشگران به شمار میرود نقش فراوانی نیز در اقتصاد مردم منطقه ایفا می کنند به جرات می توان گفت که برنامه های توسعه شهر لالجین و همچنین برنامه های اقتصادی منطقه ،تحت تاثیرمستقیم این کارگاهها قرار دارند.

فعال بودن یانبودن این کارگاهها پرسشی است که در20سال اخیر پیش روی مسئولان قرار گرفته است و اینک یافتن پاسخی درست وراهکاری مناسب بیش ازگذشته حیاتی و مهم به شمار می رود .

 برگرفته از ماهنامه تخصصی گردشگری گنج نامه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار