کد خبر: ۲۷۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 04 August 2016
نوراله زاده گفت: دولت یازدهم برای گسترش اشتغال خانگی - روستایی طرح جدیدی ارائه کرده است و بر اساس این طرح، مزیت های رقابتی روستاهای مختلف کشور شناسایی شده و در آن سرمایه گذاری مناسب مبتنی بر نگاه محلی و منطقه ای انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اصغر نورالله زاده، دبیر کارگروه مشاغل خانگی و روستایی کشور در گفتگو با برنامه پیشخوان خبر به تشریح طرح جدید دولت برای گسترش اشتغال خانگی ـ روستایی پرداخت.

 نورالله زاده، در پاسخ به این سئوال که کدام مشاغل خانگی و روستایی تحت پوشش طرح جدید گسترش اشتغال خانگی - روستایی قرار دارد؟ گفت: این طرح پشتوانه نظری دارد. به هر حال معمولا سیاست های توسعه روستایی منبعث از مشارکت اجتماعی می باشد. 

اگر طرح ها از بالا اعمال شود، منجر به توسعه نمی شود. ما به دنبال توسعه محلی هستیم تا توسعه ملی را نیز ایجاد کنیم. باید مردم را درگیر کار توسعه روستایی کرد. باید ظرفیت های هر روستا را شناسایی کنیم. هر روستایی در یک موضوع مزیت رقابتی دارد. ما در این طرح قصد داریم این مزیت ها را در روستاها شناسایی کنیم. چه فرهنگی، چه طبیعی و چه اقتصادی. ما مطالعه کردیم. 

به عنوان نمونه در منطقه کرمانشاه در شهرستان پاوه یک روستای زرکویی وجود داشته که نان سنتی پخت می کردند. بر اثر گسترش شهرنشینی پخت این نان منسوخ شده است. مثل سایر نقاط کشورمان این اتفاق افتاده است. در این روستا یک نفر که فارغ التحصیل رشته مدیریت صنعتی بود، یک دستگاه پخت نان را به ثبت اختراع رساند که وی توانست با گسترش و توسعه این کار اشتغال بسیاری در روستا ایجاد کند.

دبیر کارگروه مشاغل خانگی و روستایی کشور در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 160 کارگاه در این روستا به کار پخت این نان سنتی اشتغال دارند که خود الگوی بسیار موفقی برای توسعه اشتغال روستایی می باشد. لذا ما یک محصول را محور تولید روستا قرار دادیم تا در این زمینه با پرورش ایده و حمایت از آن به توسعه آن کمک نماییم.

نورالله زاده در خصوص شبکه توزیع و فروش این محصولات نیز گفت: ما این شبکه را از طریق مشارکت خود روستاییان گسترش دادیم، چرا که همچنانکه گفته شد، تلاش بر این است که محور رشد و توسعه مبنای محلی داشته باشد.

 دبیر کارگروه مشاغل خانگی و روستایی کشور در این خصوص افزود: در فرآیند کار دو استراتژی داشتیم. یک استراتژی منبعث از منبع گرایی است که آن چیزی که منبع مزیت رقابتی است را مبنا قرار دادیم.

 استراتژی دوم نیز متناسب با بازار و نیاز آن است. هر محیط روستایی قابلیت تولید دارد. بازار روستایی بر خلاف تصور خیلی از افراد بازار بسیار گسترده ای است. به عنوان مثال بازار روسری زنانه بالغ بر 2 تا 5 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

 با توجه به اینکه استان گلستان یکی از قطب های تولید روسری سنتی در کشور است، ما این مزیت را مبنای این منطقه قرار دادیم و زنان و روستاییان این منطقه به تولید این محصول اشتغال دارند به گونه ای که هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی محصولاتشان به فروش می رود. درحقیقت ما در این استراتژی با نگاه به بازار کسب و کارهای خانگی و روستایی را سامان می دهیم.

نورالله زاده در ادامه برنامه در خصوص میزان تسهیلات مشاغل خانگی و روستایی و نرخ سود آن چه میزان است؟ گفت: ما نگاهمان کاملا متفاوت است. 

ما خیلی اعتقادی نداریم که متقاضیان باید به ما مراجعه کنند. بلکه ما نیازسنجی و شناسایی را انجام می دهیم و توانمندی ها و ظرفیت ها را شناسایی می کنیم. ما چند طرح داریم. طرح تکاپو از آن جمله طرح ها می باشد. ما در این طرح که با مشارکت فنی و فکری سازمان یونیدو هست.

 هفت استان را شناسایی کردیم. در استان سمنان و یا کردستان و کرمانشاه یک رشته فعالیت با محور توسعه آن استان در نظر گرفتیم. در استان کردستان مزیت آی تی است. 

در سمنان گردشگری است. ما همه طرح هایی را که در سمنان وجود دارد، شناسایی کردیم. با مدلی که طراحی کردیم این مزیت ها را شناسایی کردیم. تجربه نشان داده است که ما وقتی را که می گذاریم برای شناسایی این ظرفیت ها بازگشت سرمایه بسیار سریع تر انجام می شود.

 این مقام مسئول کشورمان در خصوص مبلغ تسهیلات و ضمانت های آن گفت: سقف این تهسیلات از 5 میلیون تومان است تا 100 میلیون تومان و نرخ آن هم قرض الحسنه هست. درصدد آن هستیم که به محض اینکه از نهادهای دیگر تامین مالی شوند طرح را گسترش دهیم. از ضمانت اشخاص گرفته تا ضمانت ملکی، بستگی به ارائه ضمانت معتبر است.

او همچنین در خصوص اینکه آیا دریافت این وام نیازمند ارائه مدارک تحصیلی و یا ارائه دیپلم از مراکزی نظیر سازمان فنی حرفه ای است؟ یا به هر مراجعه کننده ای تعلق می گیرد؟ توضیح داد: آن چیزی که برای ما مهم است توانمند بودن است. بخشی از فرآیند به توانمندسازی افراد برمی گردد که از طریق سازمان فنی و حرفه ای انجام داده ایم. 

لذا ما بیشتر به دنبال توانمندسازی افراد هستیم. حتی زمانی که افراد از بنیه مالی قوی برخوردار نیستند به آنها تسهیلات می دهیم تا خود را توانمند سازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار