کد خبر: ۲۶۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹ 07 November 2016
استان همدان سال‌هاست که از یک سردرگمی خاصی در حوزه اقتصاد رنج می‌برد و مدیران اقتصادی هنوز نتوانسته‌اند محور توسعه استان را به‌درستی مشخص نمایند./از مشکلاتی که درزمینهٔ سرمایه‌گذاری وجود دارد حرکات ضد تولیدی بانک‌هاست که با ارائه سودهای کلان مانع از ورود نقدینگی به چرخه تولید و اقتصاد می‌شوند.

رییس خانه صنعت استان همدان درباره محور توسعه استان همدان گفت:در یک برهه از زمان کارشناسان و مدیران محور توسعه استان را کشاورزی اعلام کردند که این محور به ضرراستان تمام شد.

حمید رضا رهبر در گفتگو با تابناک همدان با اشاره به ابعاد منفی محورتوسعه استان بر مبنای کشاورزی،افزود:درحال حاضر شاهد هستیم که استان همدان یکی ازکم آب ترین مناطق کشوراست وسفره های زیرزمینی به پایین ترین حد خود رسیده وبا کشت و کار غلط منابع آبی به هدر رفت ونتیجه ای هم در سطح کلان عاید استان نشد.

وی تصریح کرد:به اعتقاد بنده برای برون رفت از شرایط موجود یک برنامه ریزی منسجم و استراتژیک اقتصادی باید داشته باشیم وهمه تلاشها حول محورآن برنامه صورت بگیرد و با توجه به بحران اقتصادی که در کشورحاکم هست باید هدف و مبنایی مشخص شود و در راستای آن حرکت و استراتژی داشته باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی استان همدان اقتصاد مقاومتی را یکی از راههای برون رفت از شرایط کنونی قلمداد کرد و گفت: با توجه به مباحث فوق چاره ای جز متوسل شدن به اقتصاد مقاومتی نداریم و باید این مساله نهادینه ودر راستای احقاق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم تا از شرایط کنونی خارج شویم و این میسر نیست مگر با یک فرهنگ سازی ویژه که همه به نوعی باید در ایجاد آن سهیم باشند.

رهبر افزود:بخش عمده ای از این فرهنگ سازی برای برون رفت از مسایل و مشکلات اقتصادی و ایجاد تحقق اقتصاد مقاومتی به عهده مسولین است و در استان در راس مدیریتی خوشبختانه این اراده و انگیزه وجود دارد.

وی خاطر نشان ساخت:مدیریت ارشد استان به تنهایی قادر نیست در امر فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی یک تنه وارد شود و باید سیستم مدیریتی با وی همراه باشد ومتاسفانه دربدنه وسط اجرایی،اراده ای وجود ندارد و ذهنیتهای منفی همچنان وجود دارد.

رییس خانه صنعت استان همدان لازمه خروج از بحران موجود را تغییر نگرش نسبت به سرمایه گذاریها اعلام کردوافزود:باید نگاهها نسبت به سرمایه و سرمایه گذار تغییر پیدا کند سرمایه و سرمایه گذار مقدس شمرده شود وچیزی که مارا از فقر و بیکاری و رکود وحشتناک اقتصادی نجات می دهد سرمایه است.

رهبر تصریح کرد:اگر سرمایه وسرمایه گذارمحترم شمرده شود قطعا سرمایه همانند رود جاری به سمت استان سرازیر می شود و سرمایه گذارهمواره به دنبال جای امن برای سرمایه گذاری است و قطعا استان همدان یکی از امن ترین مناطق برای سرمایه گذاری است.

وی افزود:ما باید از سرمایه گذاربه عنوان قدیس وجهاد گریاد کنیم چه بسا که در این شرایط سرمایه گذار با سرمایه خود ایثار می کند.

رهبر با اشاره به اینکه سرمایه گذاران سربازان خط مقدم اقتصاد کشور هستند تصریح کرد: تجربه به ما نشان داده که آن نگاه واحدی که در هشت سال دفاع مقدس وجود داشت باید دوباره ایجاد شود و در حال حاضر سربازان خط مقدم ما سرمایه گذاران اقتصادی هستند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سرمایه گذاری،خاطر نشان ساخت: از مشکلاتی که در زمینه سرمایه گذاری وجود دارد حرکات ضد تولیدی بانکهاست که با ارایه سودهای کلان مانع از ورود نقدینگی به چرخه تولید و اقتصاد می شوند.

رهبر تصریح کرد: باید نقدینگی های موجود را به طرف سرمایه گذاری و تولید سوق بدهیم تا شاهد شکوفایی و بهبودی اقتصادی باشیم .

نایب رییس اتاق بازرگانی استان همدان با تاکید بر این مطلب که باید از سرمایه گذار حمایتهای لازم انجام شود، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر از سرمایه گذار حمایت می شود ولی کافی نیست وچه بسا با نگرشهای غلط به سرمایه دار سود ناشی از سرمایه گذاری صرف جاهای دیگرمی شود .

رهبر با اشاره به وظایف بخش خصوصی نیز متذکرشد وگفت: همان طور که بخش دولتی وظایفی دارد بخش خصوصی نیز باید وظایف خود را بشناسد سرمایه گذار نیز باید صبور باشد و در مقابل افکار منفی و مشکلات موجود مقاومت نماید.

وی با اشاره به زمینه های گردشگری در استان، خاطر نشان ساخت: در استان زمینه گردشگری فراوانی وجود دارد ولی زیر ساختهای لازم وجود ندارد و در ایجاد بسترهای لازم در این زمینه به یک توان مضاعف نیاز داریم.

رییس خانه صنعت استان بابیان این مطلب که ایجاد زیر ساختهای گردشگری باید به یک خواسته عمومی تبدیل شود،تصریح کرد:همه باهم باید بخواهیم وشرایط را آماده کنیم تا سرمایه گذاران با خاطر آسوده در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

رهبر در پایان با اشاره به دیدگاههای تنگ نظرانه برخی در زمینه سرمایه گذاری در استان گفت:متاسفانه برخی پروژه ها با نگاههای تنگ نظرانه عده ای سالها متوقف می شود و این زیبنده شهرواستان ما نیست ومردم باید مطالبه گر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار