کد خبر: ۲۶۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ 28 July 2016
فعالان محیط زیست همدان از همان سال ها، مدام با حضور در تالاب ها و با نوشتن مقالات یا در قالب گفت و گو با رسانه ها، اعتراض خود را به سیاست های غلط دولت پیشین ابراز کرده بودند اما آن زمان هیچ گونه همراهی از طرف دوستانی که امروز مدعی کنشگری هستند دیده نشد.

هفته های گذشته فضای رسانه ای همدان شاهد موج اعتراض های برخی اهالی رسانه وشهروندانی بود که نگرانی خود را از طریق ایجاد کمپین و کارزار درفضای مجازی و انتشار گزارش و خبر درفضای مکتوب رسانه ای ابراز می کردند. پس از ایجاد این موج اعتراضی، نامه  ای نیز به رئیس جمهور نوشته شد که نام هنرمندان دغدغه مند استان نیز که همواره نگران میراث طبیعی و تاریخی شهر هستند، در ذیل آن آمده بود.

به گزارش تابناک همدان، وقتی موجی بدون پشتوانه کارشناسی ایجاد می شود، درواقع وقتی پشتوانه آن برانگیختن احساسات شهروندان باشد، در کمترین زمانی پس ازموج سواری عده ای، افول کرده و فراموش می شود. آنچه پیش بینی می شد، این بود که کارزار و پویش صورت گرفته نیز پس از برگزاری چند نشست با مسئولان و انتشار اخبار آن، به بایگانی سپرده شود که متاسفانه این اتفاق افتاد. در حالی که وقتی اعتراضی بر اساس فعالیت مدنی مداوم و حساب شده صورت می گیرد، بیشتر می توان به نتیجه بخش بودن آن امیدوار بود.

 البته نباید فراموش کرد که بحران های محیط زیستی درکشورجدی است و شهروندان و افراد زیادی نسبت به این وقایع حساس هستند بیشتر کسانی که به این  پویش و کارزار پیوسته بودند از روی عشق و علاقه آن را دنبال می کردند و حضور آنها حتا به صورت مجازی، قابل تقدیر است.

نکته ای که دراین کارزار برآن تاکید می شد موضوع حق آبه ای بود که از طرف استان مرکزی نادیده گرفته شده بود. با صحت وقابل پیگیری بودن این موضوع باید توجه داشت، مهمترین عامل خشک شدن تالاب آق گل و تالاب  های دیگر استان، افزون بر مسئله خشکسالی برداشت از چاه هایی است که یا غیرمجاز حفاری شده یا دردولت پیشین بدون درنظرگرفتن ظرفیت های طبیعی منطقه برای آنها مجوز صادرشده بود. فعالان محیط زیست همدان از همان سال ها، مدام با حضور در تالاب ها و با نوشتن مقالات یا در قالب گفت و گو با رسانه ها، اعتراض خود را به سیاست های غلط دولت پیشین ابراز کرده بودند اما آن زمان هیچ گونه همراهی از طرف دوستانی که امروز مدعی کنشگری هستند دیده نشد.

موضوع پرسش برانگیز در وقایع هفته های گذشته این بود که چگونه است درزمانی که فعالان محیط زیست همه نگاه و تلاش خود را معطوف به برج سبز کرده بودند یک مرتبه چنین موجی ایجاد می شود و برج سبز 300 متری در سایه این موج پنهان می ماند؟

فعالان محیط زیست استان بر این باورند؛ «اگر برج سبز 300 متری در منطقه بلوار ارم همدان ساخته شود، بدون شک باید فاتحه الوند را خواند و با نابودی منظر طبیعی این موهبت کم نظیر هویت همدان نابود خواهد شد. در اینجا اعتراض دوستداران محیط زیست و فعالان مدنی همدان به ساخت برج نیست، آنها به جانمایی برج معترضند و معتقدند مدیران ارشد شهری باید چنین سازه هایی را به شمال جغرافیایی شهر انتقال دهند و کوهپایه الوند را برای آیندگان حفظ کنند. نکته دیگر این است که اگر باب شود یک بنای 82 طبقه با هر بعدی چه محیط زیستی یا ضد توسعه پایدار دراین منطقه بنا شود، بدعتی خواهد شد برای برج های 50طبقه بعدی که بدون ملاحظات محیط زیستی دراین مسیر ساخته خواهد شد.»

 آنها براین باورند؛ «که ساختن برج 300 متری تغییر مسیر وزش باد، شکستن خط آسمان شهری، آسیب به هویت تاریخی شهر و برهم زدن زیبایی بصری و منظر شهری را درپی خواهد داشت. اما درصورت جانمایی درست، تعدیل ارتفاع وفاصله گرفتن از بلوار ارم و دامنه الوند می تواند گامی برای توسعه شهری باشد.»

نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که ابتدا باید تکلیف خود را روشن کنیم که آیا طرفدار محیط زیست هستیم یا این که هرگاه خطری تهدید نکرد یا مطمئن بودیم که هیچگونه وقت و هزینه ای صرف نمی کنیم تنها در فضای مجازی با نوشتن پیامی و امضای نامه  ای خود را فعال این حوزه قلمداد کنیم.

باور به حفاظت از محیط زیست فراتراز احساسات آنی و زودگذر است و از روی عافیت طلبی و خالی نبودن عریضه نمی توان بدان پرداخت. هم تالاب آق گل که از سال 88 خشک شده جزئی از محیط زیست است هم چندین تالاب دیگر استان که به آنها نمی پردازیم.  همچنین  الوند پرصلابت ایران زمین که قرار است با احداث برج 82 طبقه دیگر آن را نبینیم گوشه از زیست بوم این سرزمین است. پس اگر قرار است، خود را فعال محیط زیست بدانیم، نباید فراموش کنیم که نه تنها حق آبه تالاب آق  گل از سوی استان مرکزی باید رعایت شود و قابل پیگیری است بلکه ما حق نداریم آب زنجان را از طریق سد تالوار به همدان منتقل کنیم یا آب سد آزاد کردستان را از کردستان زیبا بگیریم. پس نباید با برجسته کردن یک موضوع مشکلات دیگر را در سایه آن پنهان کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار