دبیرکل فدراسیون جهانی او - اسپرت گفت:او - اسپرت (ورزش های پارسیان اصیل) به عنوان یک ورزش اصیل ایرانی باید در ایران صاحب فدراسیون شود.
کد خبر: ۲۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 21 April 2015
دبیرکل فدراسیون جهانی او - اسپرت گفت:او - اسپرت (ورزش های پارسیان اصیل) به عنوان یک ورزش اصیل ایرانی باید در ایران صاحب فدراسیون شود.

به گزارش ایرنا ؛ محمدقاسم منوچهری اظهار کرد: ورزش های پارسیان اصیل با برند بین المللی او - اسپرت در کشورمان ایجاد شده و اکنون در سطح کشورهای جهان دارای فدراسیون و انجمن است.

وی اضافه کرد: این ورزش اصیل ایرانی هم اکنون دارای 600 داور و مربی در کشور و صاحب سه دفتر اختصاصی در اصفهان، تهران و همدان است و در 31 استان کشور در 180 باشگاه فعال است.

منوچهری بیان داشت: فدراسیون جهانی او - اسپرت در آنتالیا(ترکیه)، مسقط (عمان)، هنگ کنگ و شهر همدان دفتر دارد و سایر کشورهای منطقه تحت پوشش این کشورها هستند.

وی افزود: در راه اندازی و اداره این فدراسیون که محصول کشورمان است هیچ گاه درخواست حمایت دولتی نداشته ایم و تمامی برنامه ها و مسابقات با حمایت بخش خصوصی انجام شده است.

وی گفت: هم اکنون این رشته در بسیاری از کشورهای شرق آسیا، اروپا، شمال آسیا، آمریکای شمالی و خاورمیانه و حوزه خلیج فارس فعال است و بین یک تا 1.5 میلیون نفر ورزشکار در طول سال در این رشته ورزشی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ریاست فدراسیون جهانی بر عهده شیخ عادل از کشور عمان است که وی از سال 2007 این سمت را عهده دار شد و در دومین دوره چهار ساله فدراسیون نیز با کسب اکثریت آرا در راس فدراسیون قرار گرفت.

منوچهری با اشاره به اینکه او - اسپرت می توانست عضو ورزش های زیرمجموعه شورای المپیک آسیا باشد گفت: او - اسپرت در 33 کشور آسیایی فعالیت دارد و در 18کشور نیز دارای فدراسیون است و در 9 کشور زیرنظر کمیته المپیک و در 9 کشورتحت پوشش وزارت ورزش و مابقی به صورت انجمن اداره می شوند.

وی بیان داشت: کار کارشناسی ورزش او - اسپرت طی سال 2011 در شورای المپیک آسیا مورد بررسی قرار گرفت ولی به دلیل اتفاقاتی که در داخل کشور افتاد این ورزش اصیل ایرانی المپیکی نشد.

وی خاطرنشان کرد: برای المپیکی شدن این ورزش اصلی ایران در آسیا ابتدا باید فدراسیون مستقل ایرانی را در کشور راه اندازی کنیم و امیدوارم هرچه سریعتر این رویداد مهم ملی و بین المللی تحقق یابد.

وی افزود: درخواست رسمی خود را به وزارت ورزش و جوانان کشور انتقال داده ایم و غلامرضا شعبانی بهار معاون وزیر ورزش و جوانان کشور نیز ابتدا این رشته را تبدیل به انجمن کرد و اکنون نیز پیگیری لازم برای تبدیل آن به فدراسیون در دست اقدام است.

دبیرکل فدراسیون جهانی او - اسپرت افزود: المپیکی شدن او - اسپرت به عنوان ورزش اصلی پارسیان افتخار ارزنده ای به شمار می رود و امیدواریم مسوولان اقدامات لازم را صورت دهند.

وی خاطرنشان کرد: او - اسپرت باید دو سال قبل به عنوان یکی از رشته های المپیکی آسیا مصوب می شد اما عده ای کارشکنی کردند و اکنون امیدوار هستیم دولت تدبیر و امید این اقدام تاریخی را عملی کند.

وی افزود: از وزیر ورزش و جوانان خواسته ایم که این ورزش اصلی ایرانی دارای فدراسیون شود و متعهد شده ایم که هیچ گاه از بودجه دولتی برای اداره این فدراسیون استفاده نشود و نخستین فدراسیونی باشیم که از اعتبارات دولتی استفاده نمی کند

وی یادآور شد: این رشته ورزشی از حمایت های بسیار خوب بخش خصوصی برخوردار است و نیازی به بودجه دولتی نداریم.

در پایان این مراسم از خبرنگاران ورزشی نویس استان همدان از سوی محمدرضا پارسیان مدیر روابط عمومی انجمن او - اسپرت کشور تجلیل شد.

او - سپرت (O-SPORT) که مخفف واژه orginal persian sport یعنی ورزش پارسیان اصیل است در سال 1378 توسط برادران منوچهری ملی پوشان و قهرمانان اسبق ورزش های رزمی ایران و جهان در همدان پایه گذاری شد و در سال 1385 توسط سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، سبک او- اسپرت شناسایی و به رسمیت شناخته شده و آغاز به فعالیت کرد.

همچنین پس از فراز و نشیب های فراوان و توسعه این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین المللی و سپری شدن هشت سال فعالیت ثمربخش آن، سرانجام به دستور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، کارشناسی و بررسی مجدد از این رشته انجام شد و هم اکنون با یک پله ارتقا تحت عنوان انجمن او-اسپرت ایران به فعالیت خود ادامه می دهد.

فدراسیون جهانی او-اسپرت (ووف) در 24 آذرماه سال 1384در همدان تاسیس و سپس توسط کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران شناسایی و به طور رسمی استاد محمد قاسم منوچهری به عنوان بنیانگذار و دبیرکل آن به جوامع بین المللی ورزش و سایر کمیته های ملی المپیک کشورها معرفی شد.

او- اسپرت برگرفته از مهارت ها و بازی های بومی محلی، نبرد و زورآزمایی ها و هنرهای اقوام سنتی سرزمین پارس است که به شکل موثر و امروزی خود درآمده است. این رشته مدرن و پرطرفدار توسط مرکز پژوهش و مطالعات استراتژیک فدراسیون جهانی او-اسپرت (ووف) پس طی مراحل ارزیابی، استانداردسازی و بازسازی تکنیک های آن در بخش های هنری، ساحلی و مبارزه ای طی سنوات گذشته رشد نموده و در سایر کشورها توسعه یافته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار