کمیسیون فرهنگی با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب و انتظارات خواسته و ناخواسته مردم در حوزه فرهنگ، گستره وسیعی دارد که خیلی‌ها از آن غافل هستند.
کد خبر: ۲۴۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 12 June 2016
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به استقبال کم صورت گرفته از کمیسیون فرهنگی مجلس در آغاز مجلس دهم و درباره چرایی این مسئله، اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب و انتظارات خواسته و ناخواسته مردم در حوزه فرهنگ، گستره وسیعی دارد که خیلی‌ها از آن غافل هستند.

به گزارش مهر، وی افزود: بخش‌های مختلفی از قبیل صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در حوزه این کمیسیون هستند و همین مسئله ناخودآگاه گستره کار این کمیسیون را افزایش داده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کار ویژه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این کمیسیون باید در چند حوزه وارد شود؛ از جمله زمینه ارائه خدمات فرهنگی به مردم و به ویژه جوانان را تسهیل کرده و رضایتمندی آنها از تولیدات فرهنگی را افزایش دهد؛ همچنین خروجی کار کمیسیون فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که با توجه به تشتت ایجاد شده در عرصه هنر و سیاسی شدن آن، جاذبه‌های هنری با رویکرد اسلامی و ایرانی به مردم نشان داده شود و همه اینها مستلزم آن است که کمیسیون فرهنگی، کارآتر و پویاتر شود.

آزادیخواه درباره چگونگی پویا شدن کمیسیون فرهنگی در مجلس عنوان کرد: باید با حفظ توانمندی‌ها و مدیریت‌های قبلی این کمیسیون، از نگاه‌ها و تجربه‌های جدیدی در آن بهره گرفته شود تا کمیسیون فرهنگی جان تازه‌ای بگیرد؛ اگر غیر از این باشد در چهار سال آینده نیز تغییری در روال این کمیسیون ایجاد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اولین و فوری‌ترین کار کمیسیون فرهنگی مجلس باید تهیه یک سند جامع فرهنگی برای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای این هدف کافی نیست؟ تصریح کرد: این سند را داریم اما سؤال این است که چند درصد آن به مدیران دستگاه‌های اجرایی تفهیم شده است؛ سندنویسی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما نقش نظارتی و تقنینی در این عرصه وظیفه مجلس است.

آزادیخواه در توضیح این نکته گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستگاه بالادستی یک سند فرهنگی نوشته، اما مجلس نیز باید از طریق کمیسیون فرهنگی وارد عرصه قانونگذاری و نظارت در این حوزه شود و بر حسن اجرای برنامه‌های فرهنگی کشور نظارت کند و سند جامعی با رویکرد تقنینی و نظارتی آماده کند؛ چرا که معتقدم اهداف مهندسی نقشه فرهنگی به میزان قابل توجهی اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه چند نفر از نمایندگان کمیسیون فرهنگی را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کرده‌اند، معتقدم خواه ناخواه جمعیت این کمیسیون به حد نصاب خواهد رسید. 
برچسب ها: احد آزادیخواه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار