در ایران به دلیل ساختار نامناسب ورزش و به‌خصوص فوتبال، این رشته، ورزشی پرهزینه برای تیمداری تلقی می‌گردد و ازآنجاکه پایه‌های تیم پاس بر روشی اصولی بنیان نگردیده، انتقال یک‌باره این تیم به همدان، هزینه‌های بسیاری را می‌طلبید و ساده‌ترین راه تأمین این هزینه‌های گزاف کاستن از بودجه سایر رشته‌های ورزشی و قربانی آن‌ها درراه بقای پاس بود.
کد خبر: ۲۲۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 15 May 2016
خرداد سال ۱۳۸۶ بود که خبری ناگهانی ورزش استان همدان را تکان داد انتقال باشگاه پاس تهران به استان همدان. باشگاه پاس که متعلق به نیروی انتظامی بود و افتخارات بزرگی در ایران و کشور کسب کرده بود در انتقالی بحث‌برانگیز به استانداری همدان واگذار شد.

به گزارش تابناک همدان ، انتقالی که از همان سال ۸۶ تعجب و انتقاد بسیاری از کارشناسان ورزشی کشور را برانگیخت و حتی مخالفت‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای و ورزشی کشور به وجود آورد.

گرچه انتقال پاس به استانداری همدان در ابتدا موجی از شعف در بین ورزش دوستان بالأخص فوتبال دوستان استان ایجاد کرد و توانست در اولین سال حضور در همدان و در هفتمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور رتبه پنجم را کسب کرده و به‌عنوان برترین تیم شهرستانی کشور شناخته شود، اما به‌تدریج و با کسب نتایج ضعیف در دوره‌های بعد، نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده پاس همدان در فضای ورزش استان غالب گشت.

از همان ابتدا کارشناسان بر این نکته تأکید داشتند با توجه به محدودیت بودجه ورزشی استان همدان و عدم پشتوانه سازی در فوتبال استان، انتقال این تیم به همدان با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد شد. اما اصرار مسئولان وقت استان بر این انتقال باعث شد، تیمی که سابقه قهرمانی آسیا را یدک می‌کشید، در دوره دهم لیگ برتر با شکست دو بر صفر برابر استقلال تهران راهی لیگ دسته یک کشور شود تا نشان دهد نگرانی‌های کارشناسان چندان هم بی‌مورد نموده است.

اکنون ۹ سال از این انتقال پرماجرا گذاشته و بااینکه پاس همدان ۵ سال در لیگ برتر فوتبال حضور داشت، روزبه‌روز جایگاه خود را در فوتبال کشور ازدست‌رفته می‌بیند و رتبه‌اش حتی در میان تیم‌های لیگ یگ کشور تنزل یافته و اکنون برای بقا در لیگ دسته اول دست‌وپا می‌زند.

درحالی‌که استان همدان با مشکلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری بسیاری مواجه بوده و حتی سرمایه‌گذاری در بخش‌های پربازده و سودافزای این استان با چالش‌های به ساری روبرو است، مشخص نیست اصرار استاندار وقت بر این انتقال به چه دلیلی بوده است؟ انتقالی که نه تنها دستاورد اقتصادی و ورزشی خاصی برای استان نداشته بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز به سایر رشته‌های ورزشی استان وارد نموده است.

در سال‌های نه چندان دور تیم‌های ورزشی استان همدان نه تنها در کشور بلکه در آسیا و حتی مسابقات جهانی خوش می‌درخشیدند، اما با انتقال پاس به همدان ناگهان ورق برگشت و بسیاری از آن رشته‌ها به دلیل عدم توجه کافی و بودجه‌بندی مناسب حتی تا مرز نابودی پیشرفته‌اند.

هنوز درخشش تیم‌های والیبال شهرداری و بسکتبال پگاه همدان در یاد ورزش دوستان همدان سوسو می‌زند. از افتخارات آسیایی، جهانی و حتی المپیکی کشتی گیران تا قهرمانی‌های مداوم هاکی همدان همگی خاطراتی است که روزبه‌روز یادشان در ذهن مردم استان کمرنگ‌تر می‌شود. در کنار آن نباید از درخشش ورزشکاران همدانی در رشته‌های صخره‌نوردی و کوهنوردی در عرصه‌های آسیایی و جهانی در سال‌های گذشته غافل شد.

بااین‌حال از درخشش این رشته‌های ورزشی در همدان طی سالیان گذشته کاسته شده است و دلیل بسیاری از این مشکلات به کمبودهای مالی ورزش استان باز می‌گردد. کمبودهایی که باشگاه فوتبال پاس همدان به‌عنوان یکی از دلایل اصلی آن شناخته می‌شود. در حقیقت هزینه‌های گزافی که برای بقای پاس در سطح یک و دو فوتبال کشور پرداخت شد، توجه مسئولان استان به‌خصوص مدیران ورزشی استان را از سایر رشته‌های ورزش دور کرده است.

در ایران به دلیل ساختار نامناسب ورزش و به‌خصوص فوتبال، این رشته، ورزشی پرهزینه برای تیمداری تلقی می‌گردد و ازآنجاکه پایه‌های تیم پاس بر روشی اصولی سازماندهی نگردیده، انتقال یک‌باره این تیم به همدان، هزینه‌های بسیاری را می‌طلبید و ساده‌ترین راه تأمین این هزینه‌های گزاف کاستن از بودجه سایر رشته‌های ورزشی بود. درواقع مدیران استان تصمیم گرفتند سایر ورزش‌های استان را درراه بقای پاس قربانی کنند.

حال تیم فوتبال پاس همدان در برزخ سقوط به لیگ دسته دو کشور قرارگرفته، جدای از این‌که این تیم به سقوط کند، یا اینکه در لیگ اول باقی بماند، به نظر می‌رسد مسئولان استان به‌خصوص مدیران ورزشی استان چاره‌ای دیگر برای حمایت از این تیم بحران‌زده به عمل بیاوردند وگرنه با ادامه چنین روند هزینه زا و جبران هزینه‌های فوتبال از سایر رشته‌های قهرمان‌پرور، باید هرروز شاهد به انزوا رفتن رشته دیگری از ورزش استان و درنهایت نامیدی قهرمانان از مدیریت ورزشی استان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار