نشست داوران شورای جهانی صنایع دستی ظهر امروز چهارشنبه در شهر لالجین با حضور مسئولان استان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 04 May 2016
نشست داوران شورای جهانی صنایع دستی ظهر امروز چهارشنبه در شهر لالجین با حضور مسئولان استان همدان برگزار شد.

به گزارش مهر، چندی پیش شهر لالجین از سوی شورای صنایع دستی به عنوان نامزد شهر جهانی سفال معرفی شد که در همین زمینه داوران بین المللی یونسکو ، اوشا کریشنا  از هند  و کوین مورای  از استرالیا و احمد صالح از عمان صبح روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت وارد استان همدان شدند تا از شهر لالجین بازدید و شرایط لالجین را برای ثبت شهر جهانی سفال ارزیابی کنند.

این داوران که قرار است به مدت دو روز از لالجین بازدید کنند، ظهر چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت نشستی در شهرداری همدان با حضور شهردار لالجین، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان همدان، معاون صنایع دستی استان، رئیس انجمن صادر کنندگان سفال، رئیس اتحادیه سفال، رئیس حوزه هنرمندان سفال لالجین و مسئولان و هنرمندان لالجین داشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این جلسه با بیان اینکه داوران دیروز روز پرکاری را سپری کردند، اظهار داشت: امیدوارم زیبایی دست هنر این سرزمین خستگی داوران را برطرف کرده باشد و تلاش ما بر این بود که زیبایی و استعداد و خلاقیت لالجین را معرفی کنیم.

علی مالمیر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استان همدان استانی سراسر جاذبه است، گفت: اما بر اساس اهدف سفر داوران که تاکید بر بازدید از لالجین است بیشتر بر این نقطه تاکید کردیم.

۹۰ درصد شهر لالجین به سفالگری مشغولند

شهردار لالجین نیز در این جلسه با اشاره به اینکه لالجین یکی از سه قطب گردشگری استان همدان است، اظهار داشت: این شهر با ۱۷ هزار نفر جمعیت در شمال استان قرار گرفته و ۹۰ درصد مردم این شهر در کار تولید و توزیع سفال هستند.

امیر پاک رقم با اشاره به این موضوع که قدمت سفالگری در لالجین به  بیش از ۷۰۰ سال می رسد، بیان داشت:  این شهر از مراکز تولید عمده سفال  در کشور ایران بوده است و عنوان پایتخت سفال جهان  را به یدک می کشد.

وی با تاکید بر اینکه  سفال های لالجین دارای تنوع بسبار زیاد بوده است، گفت: صدها نوع ظروف مصرفی و همچنین گلدان و وسایل تزئینی و غیره در این شهر تولید می شود و بیش از هزار کارگاه ها در لالجین مشغول سفالگری هستند.

تعداد فروشگاه سفال این شهر به ۲۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک می رسد

شهردار لالجین ادامه داد: مواد اولیه برای ساخت سفال از خاک رس مخصوص بوده که صرفا معادن آن در این خطه است و تعداد فروشگاههای سفال این شهر به ۲۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک می رسد که تولیدات را به فروش می رساند.

پاک رقم با بیان این مطلب که بخش عمده تولیدات سفال به شهرهای مختلف ایران صادر می شود، اضافه کرد: همچنین قسمتی از سفال لالجین به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود و سفال دومین محصول صادراتی کشور را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه سالانه صدها دلار از طریق صادرات سفال  وارد کشور می شود، افزود: یکی از صادر کنندگان سفال لالجین در سال گذشته به عنوان صادر کننده نمونه کشور  انتخاب شد که این یکی از افتخارات شهر جهانی سفال لالجین است.

شهردار لالجین با تاکید بر این موضوع که هنر سفالگری باعث افزایش سطح اشتغال شده است، اظهار داشت: سفال و هنر سفالگری علاوه بر ایجاد اشتغال 100درصدی برای بومی های منطقه سبب جذب نیروی کار از مرکز استان و روستاها نیز شده است.

پاک رقم در ادامه سخنان خود یادآور شد: روزانه ۱۰۰ نفر در کارگاه های سفالگری مشغول به کار می شوند و حتی در منازل نیز کارگاه سفال وجود دارد و در تمام ایام سال جنب و جوش فعالیت در شهر لالجین به چشم می خورد و تعطیلی در این شهر معنا ندارد.

روزانه صد ها گردشگر از لالجین بازدید و خرید می کنند

وی تاکید کرد: ظرفیت و پتانسیل ویژه و هنری لالجین باعث شده لالجین به یکی از  قطب های گردشگری استان همدان تبدیل شود و این موضوع به تصویب هیئت دولت نیز رسیده است و روزانه صدها گردشگر از لالجین بازدید و خرید می کنند.

شهردار لالجین ادامه داد: در ایام تعطیل خیل عظیم گردشگران به سمت لالجین روانه می شود و  هنر سفالگری آنچنان با زندگی مردم این منطقه عجین شده که کارگاه سفال در کنار منازل قرار گرفته است.

پاک رقم گفت: حتی خانم ها در کنار کارهای روزمره به سفالگری می پردازند و این هنر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های در دست اجرا و پیش بینی شده برای لاجین اشاره و بیان کرد: برنامه پیش بینی شده شهرداری در حوزه سفال احداث و راه اندازی مرکز بزرگ سفال لالجین است که محل آن در نقشه شهری جانمایی شده و مراحل اجرایی  آن در دست مطالعه است که این مرکز در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار راه اندازی می شود.

شهردار لالجین در همین زمینه گفت: در این مرکز تعدادی کارگاه سنتی و نمایشگاه و فروشگاه سفال و زیر ساخت های گردشگری و توریستی در نظر گرفته شده است که  ایجاد آن باعث افزایش سرانه درآمد داخلی استان و کشور و جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم و افزایش صادرات می شود.

پاک رقم در پایان سخنانش اظهار داشت: امیدواریم با تصویب جهانی شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال روز به روز شاهد افزایش سفالینه های آن در تمام دنیا باشیم و تمام کشورها از این سفال استفاده کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار