کد خبر: ۲۱۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 22 April 2016

در حال حاضر فضای انتخابات در ملایر را چگونه می‌بینید؟

آنچه از جو کلی شهرستان برمی‌آید، برخلاف آن چیزی که عده‌ای قصد القاء آن رادارند جو سیاسی بر جامعه حاکم نیست و مردم در جستجوی فکر و اندیشه‌ای نو، سابقه کار شفاف و صادقانه، روحیه پاسخگویی، تلاش، شناخت مشکلات مردم و عزم و اراده حل مشکلات و برنامه محور بودن هستند.

برداشت بنده از انتخاب این دوره مردم به‌استثناء چند حوزه انتخاباتی، شامل چند فاکتور بوده است. ۱- مردمی بودن کاندیدا -۲- انقلابی بودن -۳- مدیر بودن -۴- برنامه محور بودن. به نظر من این شاخصه‌ها در دور دوم هم مدنظر خواهند بود.

اولویت شما در جایگاه نماینده شهرستان، استان و کشور چیست؟

تفکر و نگرش نماینده مجلس باید جزئی از کل باشد. بدین شکل که شهرستان جزئی از استان و کشور است پس باید برنامه‌ها کلی، قابل‌اجرا و با در نظر گرفتن نیاز و فرهنگ هر منطقه باشد.

مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، طلاق، بیکاری و... خاص یک منطقه نیست اما بسیاری از آنها ممکن است با توجه به فرهنگ خاص منطقه راه‌حل مجزایی داشته باشد و قبل از اینکه مشکل تبدیل به معضل شود باید برنامه کشوری با برش استانی ارائه و حل شود.

امروزه مردم با مشکل جدی معیشت مواجه هستند. رکود و نبود رونق اقتصادی، درآمدهای بسیار پایین در مقابل بالا رفتن سطح هزینه‌های سرسام‌آور باعث گرفتاری مضاعف مردم شده است.

رهبر معظم انقلاب در همین انتخابات به‌صورت صریح فرمودند از نمایندگان مجلس دهم انتظار دارم بیشتر در راستای حل مشکل معیشت مردم کار کنند.

اولویت شما به‌صورت خاص برای شهرستان چیست؟

همان‌طور که عرض شد اولویت برنامه‌ها برحسب رفع تبعیض، مفاسد اجتماعی و اقتصادی و ارائه راهکارهای عملیاتی ازدواج آسان، ایجاد اشتغال پایدار (که باید تأکید کنم اشتغال جوانان از یک مشکل اقتصادی صرف به یک مشکل اجتماعی تبدیل‌شده است.)

فعال‌سازی زیرساخت‌هایی که در شهرستان به‌صورت بالقوه وجود دارند و به علت رکود و مدیریت غلط بلااستفاده مانده‌اند، زمینه‌سازی برای فعال کردن کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل که با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، فعال‌سازی معادن سنگ و سرب شهرستان، حمایت و ترویج صنایع‌دستی مثل مبل و منبت، فرش و... همچنین مهندسی درست و منطقی کشاورزی و حمایت از کشاورزان شهرستان.

در رابطه با جوانان، توجه به ورزش‌های همگانی و قهرمانی خصوصاً ورزش‌های انفرادی مثل کشتی ورزمی که زمینه قهرمانی در شهرستان فراهم است.

فراهم کردن زمینه ازدواج آسان و مهیاکردن منطقی اشتغال جوانان با توجه به امکانات موجود شهرستان، باز مهندسی مسکن مهر برای جوانان تازه ازدواج‌کرده که با فراهم شدن آنها جوانانی فعال، پویا و مولد خواهیم داشت.

یکی از مشکلاتی که استان از آن رنج می‌برد تفرق نمایندگان استان است. شما چه هم‌افزایی برای پیشرفت استان پیشنهاد می‌کنید؟

برای پیشرفت استان باید مجمع نمایندگان استان به شکل ضابطه‌مند و در راستای تقویت مدیریت شکل بگیرد. اگر مجمع فقط به‌صورت ظاهری شکل بگیرد مشکلات پابرجا خواهند ماند اما اگر اتفاق‌نظر باشد حتماً هم‌افزایی به وجود آمده رافع بسیاری از مشکلات خواهد شد.

پیشنهاد مشخص بنده این است که مجمع اولاً برای شناسایی نیازهای حوزه‌های انتخابیه مختلف یک مطالعه جدی داشته باشد. ثانیاً برای باز شناسایی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادها یک بررسی دقیق داشته باشند.

ثالثاً برای ایجاد بستر مناسب پیشرفت حوزه انتخابیه با توجه به نیاز آن حوزه با در نظر گرفتن استعدادها به دنبال یک رشد پایدار با برنامه‌ای مدون و کارشناسی شده استانی باشند تا تصمیمات به‌دوراز تعصبات بیجا باشد.

به نظر من مجمع نمایندگان فعلی در انتصابات دخالت داشته‌اند که بعضاً هم قابل دفاع نیست و اگر وقت خود را بیشتر صرف نظارت بهتر می‌کردند تأثیر بیشتری داشت.

آنچه به نظر می‌رسد تعداد بالای نامزدهای نمایندگی حکایت از آن دارد که یک ضابطه منطقی بر آن حاکم نبود؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

به نظر من برخلاف تلقینات جریان‌های سیاسی جو حاکم بر انتخابات، خصوصاً در این دوره بیشتر از آنکه سیاسی باشد اجتماعی است.

به همین دلیل برخلاف عرف معمول با خیل عظیم ثبت‌نام کنندگان مواجه هستیم. درصورتی‌که اگر سیاسی بود باید از هر طیف سیاسی چند نفر شرکت می‌کردند و رقابت بین آنها انجام می‌شد.

با توجه به اینکه نماینده انتخاب‌شده شهرستان از جناح اصلاح‌طلب است و رقیب شما در دور دوم هم اصلاح‌طلب است انتخاب شما به‌عنوان نماینده دیگر شهرستان باعث بروز اختلاف بین نمایندگان نخواهد شد؟

همان‌گونه که عرض شد انتخاب مردم به دلیل دیدگاه سیاسی نبوده بلکه تشخیص این بوده که کار آیی تجربه باعث پیشرفت بیشتر می‌شود. اگر مبنا دیدگاه سیاسی باشد باید گفت طیف اصولگرا حداقل صد هزار رأی دارد.

در این رابطه دو نتیجه متصور است یا باید پذیرفت جو حاکم سیاسی نیست یا اینکه جناح‌ها به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند که هرکدام چند نامزد به میدان فرستاده‌اند!

قبلاً هم در این رابطه نظر خود را اعلام کرده‌ام که با شیطنت یک نشریه استانی سخنانم تغییر داده شد تا به‌منظور خود برسند که این شیطنت‌ها از آن نشریه طبیعی است. منظور بنده در آن گفتگو این بود که اگر قرار بود جناحی وارد می‌شدیم باید دیگر همفکران انصراف می‌دادند و نامزد اصولگرایان با حداقل یک‌صد هزار رأی به مجلس راه پیدا می‌کرد.

اما در جواب شما که چون منتخب اول از جریان اصلاح‌طلب است پس بهتر است نماینده دوم هم از همان جریان باشد؛ این نظریه به چند دلیل قابل دفاع نیست.

اول اینکه کاندیدای ردیف سوم اصلاح‌طلب نیست. ایشان برای انتخابشان به‌عنوان شهردار ملایر توسط شورای شهر اصولگرایی خود را تضمین کرده است و به‌عنوان یک فرد اصولگرا شناخته می‌شد که حالا جریان اصلاح‌طلب مثل بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها ایشان را به‌عنوان اصلاح‌طلب پشتیبانی می‌کند که این موضوع خود جای سؤال دارد!؟

دوم اینکه برفرض اصلاح‌طلب بودن ایشان و حضور دو نماینده اصلاح‌طلب، عملاً حمایت طیف اصولگرا را از دست خواهند داد و تبدیل به تک‌صدایی خواهند شد و در عالم سیاست تک‌صدایی مساوی بابی صدایی است.

سوم اینکه با نگاه سیاسی به‌کار نمایندگی شهرستان ملایر از هم‌افزایی مجمع نمایندگان استان محروم خواهد ماند؛ چون بنابراین استدلال از بین نمایندگان منتخب استان فقط نمایندگان ملایر اصلاح‌طلب خواهند بود!

پس تأکید می‌کنم در صورت کسب کرسی دوم مجلس توسط بنده، نه تنها باعث افتراق با دیگر نماینده نخواهد شد بلکه با یک رقابت دوستانه و سالم باعث هم‌افزایی بیشتر خواهد شد.

هرچند که با توجه به هزینه بسیارکم و رأی دور از انتظار برخی آقایان، در جهت تخریب بنده بداخلاقی‌هایی صورت گرفت و در این مسیر به خیل عظیم مردم ملایر توهین شده و گفته‌اند فقط عده‌ای روستایی به آزادیخواه رأی داده‌اند اما با اطمینان ادعا می‌کنم در طول فعالیت تبلیغاتی به هیچ‌کس قول پست یا سمتی را نداده‌ام چون اعتقاددارم اگر قرار بر هم‌فکری تعیین شخصی برای پست خاصی باشد این حق هر دو نماینده مردم است که نظر بدهند و بر سر بهترین انتخاب به نتیجه برسند.

در حال حاضر مدیریت استان را چگونه می‌بینید؟

با تمام زحمات و تلاشی که کادر مدیریتی استان انجام می‌دهند اما به نظر من از این بهتر می‌توانستند کار کنند.

دلیل این نقیصه را ورود بیش‌ازاندازه عوامل اجرایی در مسائل سیاسی می‌دانم. متأسفانه دغدغه‌های سیاسی برخی مدیران جایگزین دغدغه‌های اقتصادی مردم شده است.

با توجه به انتخاب بسیاری از نمایندگان در دور اول به نظر شما مجلس آینده بیشتر مجلس کار است یا مجلسی سیاسی خواهد بود؟

به نظر من مجلس آینده، مجلس کار خواهد بود و در جهت منویات رهبر انقلاب که مجلس دهم باید در جهت معیشت مردم کار کند پیش خواهد رفت. حتی اگر اصلاح‌طلب‌ها و اعتدالیون بخواهند بمانند باید کار را بر سیاست زدگی ترجیح دهند.

اگر مبنای مجلس کار و تلاش باشد همسو و غیرهمسو بودن جایگاهی ندارد و جای خود را به شایسته‌سالاری خواهد داد اما اگر فکر و ذکر نماینده صرفاً کار سیاسی باشد و خواست مردم در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد همسو بودن وجهه پیدا می‌کند.

اگر دو مقوله " مردم ولی‌نعمت ما هستند " و مجلس در رأس امور است " را اصل بدانیم که بعضاً در حد شعار باقی‌مانده‌اند! خط‌مشی شما دراین‌باره چه خواهد بود؟

اگر منتخب مردم به جایگاه والای نمایندگی مردم توجه کند، از دخالت در کارهای غیر ضرورت پرهیز نماید و بر وظیفه نظارتی خود دقت و پافشاری داشته باشد هم‌شأن نمایندگی را حفظ کرده و هم به‌راحتی می‌تواند گزارش کار خود را به مردم بدهد. در این صورت است که هر دو گفته فوق عملاً شآنیت پیدا خواهند کرد.

اعتقاددارم نماینده نباید با دولت ضدیت داشته باشد و همچنان نباید مطیع دولت یا به عبارتی وکیل الدوله باشد بلکه باید مستقل، آگاه، قانونمند و ناظر بر عملکرد دولت باشد. در این رابطه دولت هم سو و غیرهمسو نباید تفاوت داشته باشد.

در تعریف من از اصولگرایی هر کس که اصول اسلام، انقلاب، فرامین مقام معظم رهبری و قوانین جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و اجرا کند این فرد اصولگراست و چنین مدیری قابل دفاع است هرچند که در طیف سیاسی اصولگرایی نباشد.

قانون برای تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات نمایندگی تا مرحله تصویب اعتبارنامه راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است اما پس‌ازآن عملاً به بهانه مصونیت نمایندگی، نظارتی کارآمد پیش‌بینی‌نشده و امکان فساد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نماینده فراهم است.

این شجاعت را در خود می‌بینید که در صورت راه ‌یابی به مجلس طرحی رائه دهید که بتوان نماینده را به خاطر تخلفات بازخواست و حتی رد صلاحیت کرد؟

یکی از خلاءهای قانونی در مجلس همین مسئله است. در سیستم مدیریتی کشور، مدیران و حتی کارمندان ارزیابی می‌شوند و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود اما این مسئله در مورد نمایندگان اجرا نمی‌شود.

مگر می‌شود فردی با اختیارات گسترده، کمترین نظارت بر او باشد!؟ این‌یک نقص بزرگ در مجلس است که باید با تعیین راهکارهای مناسب اصلاح شود.

با ورود به مجلس حتماً وارد فراکسیونی خواهید شد. اگر در مواجهه با یک طرح و لایحه نظر و تشخیص شما باهم طیفی‌های سیاسی تفاوت داشته باشد به کدام عمل خواهید کرد؟

هماهنگی با یک جریان و فکر سیاسی برای هم‌افزایی است اما حجت شرعی نیست. مبنای من بر این است که با بهره‌گیری ازنظر متخصصین هر موضوع تصمیمی را بگیرم که در مقابل مردم و خدای خود حجت داشته باشم و بتوانم با اطمینان از رأی خود دفاع کنم.

برای رسیدن به اطمینان در تصمیم‌گیری‌ها و حضور فعال در صحن علنی و کمیسیون‌ها چه راهکاری را پیش‌بینی کرده‌اید؟

حتماً یک نماینده در همه امور تخصص ندارد. به همین علت از همین حالا گروه‌های مشورتی تخصصی را تشکیل داده‌ایم و در مجامع از مشورت‌های این عزیزان بهره می‌برم. پس از ورود به مجلس این کارگروه‌های مشورتی باید تخصصی‌تر و منسجم‌تر به رصد مسائل کشوری، استانی و شهرستانی بپردازند تا بتوانند راهنمایی‌های دقیق‌تری بدهند.

عرف شده است که نمایندگان در عزل و نصب مدیران وارد می‌شوند؛ با انتصاب مدیران سفارشی چه برخوردی خواهید داشت؟

انتخاب و انتصاب مدیران وظیفه ذاتی نمایندگان نیست معتقد هستم دیگر نماینده شهرستان هم ورود افراطی نخواهد داشت اما در صورت نیاز و ضرورت با مشورت هر دو نماینده تصمیمی خواهیم گرفت که به صلاح همه باشد. سعی ما بر این است که بجای دخالت در انتصابات، وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهیم.

در خاتمه از تمام عوامل اجرایی و نظارت انتخابات که زمینه یک انتخابات خوب را فراهم کردند تشکر می‌کنم. بی‌شک دخالت یک عامل اجرایی و تعیین مصداق، یک بداخلاقی سیاسی و ظلم به حق‌الناس است که باید پاسخگو باشد و حتماً در نزد مردم هم تأثیر معکوس خواهد داشت. امیدوارم در پایان کار چیزی پیش بیاید که موجب رضای خدا باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار