استان همدان با دارا بودن 12 منطقه شکار ممنوع و 6 منطقه حفاظت شده میزبان خوبی برای پرندگانی است که مقصد کوچشان را تالاب های همدان انتخاب می کنند.اما متاسفانه در بین مسیر های عبوری اتفاقات ناگواری برای این پرندگان رخ می دهد که نیازمند درمان و مداوا می شوند.
کد خبر: ۱۷۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱ 04 February 2016

هرسال 60 تا 90 گونه پرنده به استان همدان مهاجرت مي كنند، اين پرندگان از مناطق گرمسيري به تالاب های استان همدان وارد می شوند.

به گزارش تابناک همدان؛ این پرندگان شامل چنگر، پلیکان، درنا، کشین بزرگ و کوچک، فلامینگو، چوب پا، نوک خنجری، اگرت بزرگ، حواصیل ‌های خاکستری و ارغوانی، سنقر تالابی، گلاریول و پرستو دریایی نوک کاکایی چنگر، خوتكا، لک‌ لک سفيد، آووست، چوب پا، حواصيل خاكستری، حواصيل ارغوانی، اگرت بزرگ، سر سبز، اردک نوک سبز، كاكايی سر سياه، سليم طوقی، تليله كوچک، گاو چرانک ، حواصيل از پرندگانی هستند که به تالاب های استان همدان مهاجرت می‌کنند.

مقصد این پرندگان درياچه سد اكباتان، تالاب آبشینه، تالاب شيرين سو، تالاب آق گل و تالاب پیرسلیمان است.

گاهی اوقات پرندگانی که وارد استان می شوند با بی مهری شهر و ایمن نبودن آن مواجه می شوند، شکار وتیرهای چراغ، برق از مهمترین عوانلی است که این پرندگان را مود تهدید قرار می دهد.

گاها نیزدیده شده است که شکارچیان برای نگه داشتن یک پرنده با آسیب به زدن به قسمت بال پرندگان، آنان را تا همیشه از پرواز منع می کنند، همچنین پرندگانی که برای استراحت به تیرهای چراغ پناه برده، یا آسیب در قسمت پا مواجه می شوند.

همه این مشکلات و صدمات موجب شده است که یک بیمارستان تخصصی برای پرندگان احساس شود، بیمارستانی مجهز که بتواند پرندگان را تیمار کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه پرندگان در روزهای مختلف سال و مخصوصا با شروع فصل مهاجرت با تهدید هایی گوناگونی مواجه می شوند گفت: بسیاری از پرندگانی که مورد آسیب قرار گرفته اند از گونه های نادر هستند.

مهدی ضرغامی بابیان اینکه در طول سال پرندگان آسیب دیده از طریق مراکز دامپزشکی مورد مداوا قرار می گیرند گفت: امکانات دامپزشکی برای پرندگان مناسب نیست آنان به درمانگاه تخصصی نیاز دارند تا بتواند به طور کامل مراحل درمان آنان پیگیری شود.

وی به 2 قطعه کرکس که از گونه های در معرض خطر بود اشاره وادامه داد: شکارچیان با آسیب به بال های این پرنده او را از پرواز منع کرده بودند، بعد از ماه ها این پرنده برای ادامه درمان به تهران فرستاده شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: اگر در استان همدان، مرکزتخصصی برای تیمارپرندگان در نظر گرفته می شد، درمان پرندگان در زمان و بدون اتلاف وقت و هزینه کار درمان به راحتی صورت می گیرد.

ضرغامی با اشاره به اینکه امسال 127 پرنده مورد تیمار قرار گرفتند خاطرنشان کرد: تاکنون 35 بهله سارگپه، 51 بهله دلیجه، 8 قطعه بوتیمار، 9 قطعه چنگر، 6 بهله عقاب طلایی، 3 قطعه حواصیل، 2 بهله شاه بوف، 2 بهله قرقی، 2 بهله عقاب شاهی، 2 بهله کرکس و 2 قطعه آنقوت از این پرندگان هستند.

وی تصریح کرد: برخی از این پرندگان در خود محیط زیست و نوسط انجمن حمایت از حیوانات درمان شده است و برخی دیگر نیز در تهران مورد مداوا گرفته اند.

ضرغامی از کمبود بودجه دراین بخش ابراز گلایه کرد و گفت: متاسفانه محیط زیست استان همدان در این زمینه بودجه کافی برای ایجاد مرکز تخصصی پرندگان ندارد و این می تواند از طریق سازمان محیط زیست محقق شود.

با توجه به اینکه هرساله در فصل مهاجرت بسیاری از پرندگان به استان همدان سفر می کنند نیازایجاد یک بیمارستان تخصصی در همدان احساس می شود تا علاوه بر تامین نیاز استان، پاسخگوی درمانی پرندگان در غرب کشور نیز باشد و تا حدودی برخی از پرندگان که شانس زنده ماندن را دارند پس از ماه ها تیمار برای بازگشت به خانه هایشان آنها را آماده کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار