رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همزمان با دهه فجر 103 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 498 میلیارد و 236 میلیون ریال بهره برداری می شود.
کد خبر: ۱۷۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 01 February 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همزمان با دهه فجر 103 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 498 میلیارد و 236 میلیون ریال بهره برداری می شود.

به گزارش ایرنا،منصور رضوانی جلال در جمع اصحاب رسانه استان همدان افزود: 40 مورد از این طرح ها مربوط به آبیاری تحت فشار،سه مورد لوله گذاری آب، دو مورد پوشش انهار، چهار مورد احداث کانال آبرسانی، هشت مورد لایروبی و مرمت قنوات، یک مورد تجهیز و نوسازی اراضی و سه مورد احداث استخر ذخیره آب است.

وی همچنین از افتتاح شش واحد مرغ گوشتی، پنج واحد گاوداری شیری، یک واحد گوساله پروراری و سه مورد واحد بره پروراری و دو واحد پرورش ماهی قزل آلا در این دهه خبر داد.

رضوانی جلال با اشاره به افتتاح هفت واحد تولیدات گیاهی در استان همدان افزود: چهار گلخانه سبزی و صیفی، دو باغ سیب و یک واحد تولید قارچ خوراکی نیز به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه افتتاح این واحدها برای 321 نفر اشتغال جدید ایجاد خواهند کرد بیان کرد: سه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی، 10 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری و چهار طرح سازمان تعاون روستایی است.

وی جهاد کشاورزی را از نمادهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در اقتصاد مقاومتی هم نگاه به درون و هم نگاه به برون وجود دارد که خوشبختانه در بخش کشاورزی با اتکا به درون ظرفیت صادرات به خارج نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: همدان در سالجاری بیش از 174 میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی به خارج از استان داشته است و افزایش این میزان نیز در گرو توجه به نیازهای بازار هدف است.

وی تصریح کرد: شش و نیم درصد بهره برداران برتر کشاورزی کشور در همدان فعال هستند که پنج نفر از این افراد بهره برداران ملی هستند و هم اکنون 3.3 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی به استان همدان تعلق دارد و این در حالی است که همدان 1.2 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و سهم اقتصاد همدان در کشور 1.5 درصد است.

وی اضافه کرد: 28 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و همچنین ارزش افزوده سهم استان 23 درصد است که این رقم بالایی بوده اما ظرفیت های بخش کشاورزی بیش از این میزان است.

وی از انجام 120 هزار هکتار آبیاری تحت فشار با 700 هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب خبر داد و ادامه داد: هم اکنون به دنبال انجام آبیاری قطره ای با راندمان بیش از 90 درصد هستیم.
وی تصریح کرد: در سه حوزه تامین، انتقال و توزیع کارهای مختلفی انجام شده است که امیدواریم با جذب اعتبارات لازم بتوان به حفظ آب کمک کرد.

وی ادامه داد: توسعه گلخانه ها از اهداف استان به دلیل وجود کم آبی در استان است و در حال هزار و 810 هزار متر مربع گلخانه در استان وجود دارد چرا که گلخانه ها در کنار حفظ امنیت غذایی می توانند تا میزان قابل توجهی از مصرف آب جلوگیری کنند.

وی با اشاره به الگوی کشت و حرکت به سمت کشت ارقام کم آب بر عنوان کرد: زعفران، دانه های روغنی و کلزا از جمله محصولات کم آب بر هستند و کشت محصولاتی که با کمترین آب راندمان بسیار بالایی داشته باشند در دستور کار قرار دارد.

وی یکپارچگی اراضی را از دیگر نیازهای بخش کشاورزی برای مکانیزه شدن دانست و افزود: سال گذشته حدود 400 میلیارد ریال برای مکانیزه شدن تخصیص داده شده است اما اگر زمین ها خرد شود دیگر مکانیزه شدن صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند افزایش فرهنگ بهره وری است عنوان کرد: هم اکنون ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان همدان 65 هزار میلیارد ریال است.

رضوانی جلال با بیان اینکه شش کارخانه چغندر قند استان را خریداری می کردند عنوان کرد: در سالجاری تولید 280 هزار تن چغندر قند در استان پیش بینی شده بود اما 60 هزار تن بیشتر از پیش بینی تولید شد و هم اکنون نیز 35 درصد از مطالبات چغندرکاران پرداخت و هنوز چغندر کاران 950 میلیارد ریال مطالبه پرداخت نشده دارند.

وی با تاکید بر لزوم پرداختن به زیر ساخت های صادراتی در استان عنوان کرد: تاکنون زیر ساخت های متناسب با صادرات در استان فراهم نشده است که امیدواریم با توجه به اهمیت برنامه صادرات با توجه به این حوزه نیز مشکلات پیش رو رفع شود.

رضوانی جلال افزود: برای محصول گردو متقاضی بسته بندی در استان وجود دارد اما برای فرآوری این محصول تاکنون سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

وی با اشاره به جایگزینی کشت محصول زعفران به جای محصولات پرآب بر افزود: هم اکنون 63.5 هکتار زعفران در استان همدان کشت شده است که انتظار برداشت 194 کیلوگرم زعفران از این میزان وجود دارد که سطح زیر کشت زعفران در استان همدان تا پایان برنامه ششم توسعه به 150 هکتار خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از ذخیره میوه شب عید در استان خبر داد و گفت: یک هزار و 100 تن پرتقال و 700 تن سیب برای بازار شب عید تهیه و ذخیره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار