کد خبر: ۱۷۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 27 January 2016

امروز جوانان بسياري هستند که با داشتن نقش همسري در يک خانواده، باز هم معتاد به شبکه هاي اجتماعي هستند و به همين دليل گاهي غافل از نقش هاي مهم خود در خانه مي شوند!

زن و شوهري از مهمترين نقش ها و مي توان گفت از ابدي ترين نقش هايي است که انسان ها در زندگي مي پذيرند و بايد در قبال آن به تعهدات و اصول و خواسته هاي يکديگر احترام بگذارند.

اين مسئله يک امر کاملاً بديهي است که استفاده از شبکه هاي اجتماعي، به مرور زمان طرز فکر و روابط فرد را متحول مي‌کند. اکثر روابطي که از طريق شبکه هاي اجتماعي ايجاد مي شود، پايه و اساسي ندارد زيرا مبناي واقعي ندارد.

در اين گونه روابط معمولاً افراد ناشناس هنگام توصيف خود در اين شبکه ها، تصوير غير واقعي از خود ارائه مي کنند و به‌طور خودآگاه يا ناخودآگاه موجب فريب افکار ديگران مي‌شوند.

در بسياري از مراجعين اين نکته را ديده ام که مثلاً خانم، از اين موضوع ناراحت است که همسرش، اصلاً به او جملات محبت آميز نمي گويد و او را عزيزم و جانم خطاب نمي کند؛ اما در فضاي اينترنت و در شبکه هاي اجتماعي به خانم هايي که در اد ليستش دارد؛ کلمات محبت آميز بسياري نثار مي کند و با آنها بسيار متشخصانه و محترمانه برخورد مي کند.

خروج از دنياي واقعي به سراب تخيلات

افرادي که به‌ طور مستمر از اين شبکه ها استفاده مي کنند و به نوعي به آن معتادند پس از مرور زمان غرق در رويا مي‌شوند و از دنياي واقعي فاصله مي‌گيرند.

افرادي که بيشتر از 3ساعت از وقت خود را صرف شبکه‌ هاي اجتماعي مي‌کنند، به جاي حل مشکلات به دنبال روش هاي جايگزيني هستند که به دروغ در ذهنشان ايجادشده است.

و اين يک حقيقت تلخ است که روابط خانوادگي اکثر کاربران معتاد به شبکه هاي اجتماعي متزلزل است و برخي نيز منجر به طلاق شده است.

از ديگر معضلات شبکه هاي اجتماعي، ورود بي‌اجازه به حريم خصوصي اشخاص مختلف است. اين مسئله رامي توان اصلي ترين عامل نارضايتي زوجين از حضور همسرشان در شبکه هاي اجتماعي دانست.

زوجيني که نسبت به همسرشان حساس هستند و دوست ندارد که همسرشان با شخص ديگري صحبت خصوصي يا متن خصوصي و يا کامنت خصوصي داشته باشد .

اين مسئله ربطي به زن و مرد ندارد و در هر دو گروه زنان و مردان به طور طبيعي ديده مي شود. برخي مردان علاوه بر اينکه خودشان در شبکه هاي اجتماعي عضو هستند و با تعدادي کاربر خانم بده بستان کلامي دارند؛ دوست ندارند که خانمشان در اين فضا حضور داشته باشد، يا لااقل دوست ندارند که همسرشان با آقايون حاضر در شبکه اجتماعي مراوده اي داشته باشند، چه برسد به کامنت ها و پيام ها و نوت هاي خصوصي!

از سوي ديگر، خانمها با درجه بالاتري از حساسيت ذاتي، نسبت به اين موضوع واکنش نشان مي دهند.

ممکن است خود خانم در شبکه هاي مختلف اجتماعي عضو باشد و در طول روز بي آنکه همسرش در خانه حضور داشته باشد و با خيال راحت وقتش را صرف نت گردي و انواع شبکه هاي اجتماعي نمايد.

دراين حالت طبيعتاً همه افرادي که در صفحه اجتماعي ايشان رفت و آمد مي کنند «خانم» نيستند و گاهي آقايون هم، چه به صورت گذري و چه به صورت هميشگي از پيج اين خانم عبور مي کنند. 

اما با اين حال مشاهده مي کنيم که خانم از اينکه در صفحه اجتماعي مربوط به همسرش نام چندين «مونث» را ديده يا از اينکه همسرش براي مطالب و نوت هاي ديگر خانم هاي فعال در شبکه کامنت مي زند، ابراز ناراحتي مي کند.

مي توان به جرات گفت که همسران شايد در زندگي واقعي، بتوانند حساسيت هايشان در برابر شريک زندگي شان، کنترل کنند اما به هيچ عنوان نمي توانند اين نوع از حساسيت و رنجش خاطرشان از سوي شبکه هاي اجتماعي را کنترل کرده و آن را بروز ندهند.

بي شک اين ناراحتي باعث خواهد شد که چه زن و چه مرد، واکنش هايي را در طول روز در مقابل يکديگر به خرج بدهند.

واقعاً چه کسي معتقد است که اين رفتار ها آفت زندگي مشترک نيست؟

تأثير عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي بر هويت افراد؛ هم چنين تأثير اينگونه شبکه ها در ارتباط با جنس مخالف بر سبک زندگي مجازي افراد به گونه اي است که به راحتي روابط ميان محرم و نامحرم و شکسته شدن حريم ها در اينگونه صفحه ها قابل مشاهده است.

مسئله مهم ديگري که در رابطه با شبکه هاي اجتماعي به چشم مي خورد اين است که؛ امروز بسياري از زوج هاي جوان اگر روحيه خوبي نداشته باشند، به سراغ اينترنت وشبکه‌ هاي اجتماعي مي‌روند.

بايد توجه داشت که مراجعه به اين سايت‌ ها رفتار خودتخريبي و خودآزاردهنده (مثل مقايسه‌هاي منفي) را در افراد تشديد مي‌کند.

در واقع در اينگونه سايت‌ها اين احساس به افراد دست مي‌دهد که ديگران شادتر از آنها هستند و اين باعث سرخوردگي و واکنش‌هاي نامناسب در فرد مي‌شود.

بايد در نظر داشت که در شبکه هاي اجتماعي فضايي آکنده از غير واقعيت جاري است! افراد مي توانند با هويت مجازي و چه بسا هويت جعلي عضو شوند و فعاليت نمايند.

از دنيايي که پر از جعل و تقلب است چه انتظاري مي رود بر اصلاح روابط و ايجاد همدلي ميان زوجين؟

آيا غير از اين است که شبکه هاي اجتماعي سرديِ احتمالي ميان روابط زوجين را تشديد مي کند و در رفع آن هم هيچگونه تلاشي ندارد؟

آيا غير از اين است که شبکه هاي اجتماعي وقت در کنار يکديگر نشستن همسران را گرفته و آنها را معتاد به جدا نشستن و سرگرم غير واقعيت شدن؛ مي نمايد؟


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار