حمایت دولت سیزدهم از رونق تولید، حذف موانع و جبران کم و کسری های صنایع به ویژه مشاغل خرد و خانگی نقشه راهی است که استاندارهمدان برای تیم اقتصادی اش ترسیم کرده است تا واژه ناخوشایند «بیکاری» از فرهنگ‌‎نامه اقتصادی همدان خط بخورد.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸ 08 June 2023

حمایت دولت سیزدهم از رونق تولید، حذف موانع و جبران کم و کسری های صنایع به ویژه مشاغل خرد و خانگی نقشه راهی است که استاندارهمدان برای تیم اقتصادی اش ترسیم کرده است تا واژه ناخوشایند «بیکاری» از فرهنگ‌‎نامه اقتصادی همدان خط بخورد.

به گزارش تابناک همدان، "سکوی پرتاب آمادای" مطلع و آغازی پرقدرت برای این راه پرفراز و نشیب بود. تبلیغات این سمینار بزرگ از روزها قبل در فضای مجازی دست به دست می شد و بر در و دیوار شهر خودنمایی می کرد تا مسئولان به رسالت آگاهی بخشی به علاقه مندان برای شروع کسب و کاری نوین عمل کرده باشند.
این سمینار رایگان برای نخستین بار در کشور به همت و ابتکاراداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان عصر روز چهارشنبه 17 خرداد در تالار معلم شهرمان برگزارو میزبان افزون بر 500 نفر از دانش آموختگان و افراد جویای کسب و کاربود و تیم اقتصادی استان خوشرو و پر انرژی سیر تا پیاز آغاز مشاغل خرد و خانگی از اخذ مجوز تا دریافت تسهیلات، تولید و فروش محصول را به صورت چهره به چهره به متقاضیان آموزش دادند. 


ساماندهی بیکاران و کانون های اشتغال روستایی خبرهای خوش معاون استاندار همدان

معاون ساماندهی بیکاران و کانون های اشتغال روستایی خبرهای خوش معاون استاندار همدان هماهنگی امور اقتصادی استانداری در بزرگترین سمینار اشتغالزایی استان، اقتصاد و اشتغال را مهمترین رکن اساسی کشور در شرایط فعلی کشور دانست و گفت: دولت سیزدهم اقدامات مهمی در این راستا داشته و با درایت استاندار همدان شبکه اقتصادی استان متحد و یکپارچه پیش می‌رود. 

سیدمجتبی حسینی راه اندازی کانون‌های اشتغال در روستاها را یکی از راهکارهای مهم در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم دانست و افزود: در هر شهرستان ۲ روستای مستعد شناسایی می‌شود. 

وی تصریح کرد: در این طرح جوانان بیکار روستایی به سمت کانون‌های اشتغال هدایت می‌شوند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان همچنین به ایجاد زنجیره ارزش در سطح شهرها خبر داد و گفت: این کار با هدف ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات و مردمی سازی اقتصاد در دست اجرا است. 

حسینی در ادامه به ساماندهی افراد بیکار استان اشاره کرد و افزود: دانش آموختگان، افراد داری مهارت و کسانی که توان هشت ساعت کار را داشته باشند در قالب سامانه ای که اطلاع رسانی می‌شود، دسته بندی و برنامه ریزی خواهند شد. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش کارگری با کمبود نیرو و در بخش نخبه ها و تحصیلکرده ها با کمبود شغل مواجه هستیم و ساماندهی این مسئله در اولویت رسیدگی قرار دارد.

پوشاک، مبلمان و جوراب همدان صاحب برند کشوری است


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این رویداد بزرگ گفت: مهمترین راهبرد در رشد تولید توجه به مشاغل خرد و خانگی است. 

وی از صنایع پوشاک کردآباد، مبل سازی ملایر و جوراب بافی لتگاه به عنوان مشاغل خرد و موفق استان همدان نام برد و افزود: مناطق مختلف استان پتانسیلهای گوناگونی دارند که اکنون صاحب برند و نشان کشوری هستند. 

احمد شانیان استعداد، آموزش و داشتن انگیزه و چشم انداز را از ملزومات کارآفرینی دانست و تاکید کرد: دولت سیزدهم در راستای حمایت از کارافرینی و مشاغل خانگی حمایتهای ویژه ای دارد. 

او از اختصاص افزون بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به متقاضیان مشاغل خانگی در سالجاری خبر داد و گفت: تمام دستگاه های صدور مجوز مشاغل خانگی از این نوع اعتبار بهره مند هستند.

وی یادآوری کرد: سال گذشته اداره کل صنعت، معدن و تجارت در سطح استان بیشترین سهم را در این خصوص داشت‌. 

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در بخش تسهیلات روستایی ۹۰۰ درصد رشد داشتیم که این مهم نشان از توجه به خوشه های صنعتی و مشاغل خرد و روستایی است. 

اعطای تسهیلات ارزان قیمت به ۴۰۰ رشته مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در این سمینارگفت: در سال‌جاری ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات در راستای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای خانگی به این استان تخصیص داده شده‌است.

یوسف شعبانی سهمیه تعیین شده برای دستگاه اجرایی استان، ایجاد ۲۰ هزار و ۷۰۶ شغل در سال جاری است که با توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی استان نسبت به تحقق این تعهد اقدام می شود.


وی ادامه داد: سال گذشته میزان تسهیلات مشاغل خانگی استان همدان مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۳۲ میلیارد تومان افزایش یافته است و تلاش برای پرداخت این تسهیلات به شاغلان در بخش مشاغل خانگی در راستای توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی استان در دستور کار بانک های عامل قرار دارد.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۱، مبلغ تسهیلات یاد شده با عاملیت چهار بانک کشاورزی، رفاه کارگران، توسعه تعاون و پست بانک پرداخت می‌شود و سود تسهیلات مذکور به‌صورت چهار درصد کارمزد و مدت زمان پرداخت اقساط هفت ساله است.


شعبانی، مشاغل خانگی را یکی از ابزارهای تحقق تعهدات پیش بینی شده برای فضای کسب و کار و اشتغالزایی استان برشمرد و افزود: فرصت های شغلی در بخش دولتی دیگر پاسخگوی جوانان جویای کار نیست و در این شرایط بهترین راهکار استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف و همچنین توسعه مشاغل خانگی است.


وی اظهار داشت: مشاغل خانگی در استان همدان بیش از ۴۰۰ گرایش کاری را شامل می شود که افراد با انتخاب گرایش ها در رشته خاص تسهیلات را دریافت می کنند.

بازاریابی مهمترین عامل در پایداری مشاغل خانگی

دکتر حسین وفایی نیز به شیوه های نوین بازاریابی و فروش محصولات اشاره کرد و افزود: فعالان مشاغل خانگی باید روش‌های عرضه محصولات و حضور در بازارهای هدف را بیاموزند تا در کسب و کار خود موفق شوند.


مسئول طرح و برنامه اداره کل صنعت معدن و تجارت استان همدان تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تولید موفق و پایدار فروش محصول است و با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی صاحبان کسب و کارهای خرد می توانند از این امکانات برای معرفی و جذب مشتری استفاده کنند.

توسعه اشتغال همدان حاصل نیک اندیشی مدیران جوان است


مدیر موسسه کارآفرینی فرهیختگان برنای غرب حضور پرشور مردم همدان در این سمینار را بی نظیر دانست و گفت: پیشتازی مسئولان استان در ترویج و توسعه مشاغل خانگی ستودنی است.


علی مسلم خانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت از مشاغل خرد و خانگی افزود: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت به این خواسته مهم لبیک گفته و بانی بزرگترین سمینار اشتغالزایی شد.


وی گفت: ‌نیک اندیشی و اشتیاق مدیران اقتصادی استان از جمله معاون اقتصادی و مدیرکل صمت در اجرای بسته های حمایتی دولت سیزدهم حاصل اهتمام ویژه استاندار همدان در انتصاب مدیران جوان است که شایسته قدردانی است.


او افزود: استان همدان مهد پرورش نخبگان و فرهیختگان بسیاری است که در حوزه های مختلف صاحب نظر هستند.

لازم به ذکر است ایجاد مشاغل بدون سرمایه، راه اندازی کسب و کارهای خانگی، نحوه دریافت تسهیلات ارزان قیمت و تکنیک‌های فروش و بازاریابی از محورهای این سمینار بود و شرکت کنندگان در این دوره گواهینامه معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار