استاندار همدان گفت: آب شرب اولویت اول است، اما باغات نیز مهم هستند، آب مورد نیاز در حدود یک‌هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه از طریق روان آب‌ها و چاه‌های استراتژیک تامین می‌شود و کسری آن در حدود ۲۰۰ لیتر از سد تالوار تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴ 25 May 2023

استاندار همدان گفت: آب شرب اولویت اول است، اما باغات نیز مهم هستند، آب مورد نیاز در حدود یک‌هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه از طریق روان آب‌ها و چاه‌های استراتژیک تامین می‌شود و کسری آن در حدود ۲۰۰ لیتر از سد تالوار تامین می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد، در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های استان، افزود: یک‌هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از تالوار به همدان اختصاص یافته که کار بزرگی است و به حق باید از آن به عنوان ابرپروژه یاد کرد و تکمیل خطوط آبرسانی، ایستگاه پمپاژ و بخش اصلی تصفیه‌خانه، تامین آب شرب مردم برای ما اولویت است.

وی از ذخیره ۵۰ درصدی سد اکباتان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سد اکباتان ۱۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد که حدود ۵۰ درصد آن را شامل می‌شود و با ورود رواناب‌ها از سرشاخه‌ها ذخیره سد تا ۱۶ میلیون متر مکعب هم می‌رسد.

استاندار همدان درباره تامین آب پایدار در شهر همدان، اظهار داشت: پروژه سد تالوار بعد از ۱۰ سال رکود مجددا آغاز شد مهرماه سال گذشته شاهد انتقال آب بودیم که در گام نخست ظرفیت انتقال آب ۲۰۰ لیتر در ثانیه بود که به مرور اضافه شد و امروز علاوه بر تکمیل خطوط، ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه نیز تکمیل شده و آنچه که لازم است آب از سد تالوار به مساحت ۵۸۰ متر پمپاژ می‌شود تا به ایستگاه الوند برسد مجددا ۱۴۵ کیلومتر مسیر را طی می‌کند تا در ایستگاه‌های مختلف پمپاژ شود این آب بسیار پرهزینه است و زمانی که مجبور به تامین آب سالم و پایدار باشیم از آن به میزان مورد نیز استفاده می‌شود.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: با توجه به نزولات آسمانی سد اکباتان بیش از ۱۴ میلیون متر مکعب حدود ۵۰ درصد ذخیره آبی دارد که به عنوان ذخیره استراتژیک گذاشتیم و از روان‌آب‌ها با رعایت حقوق همه افرادی که از آن استفاده می‌کردند استفاده کنیم.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به رعایت حق و حقوق باغداران در استفاده از رواناب‌ها و تامین ذخیره آبی بیان کرد: آب مورد نیاز شهر همدان ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ لیتر در ثانیه است و کسری آب به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر از تالوار وارد مدار می‌شود.

وی تاکید کرد: توان تصفیه ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد تالوار را داریم، اما، چون هزینه انتفال بسیار بالاست و ذخیره آبی نیز فعلا به اندازه موجود است سراغ تامین آب پرهزینه نخواهیم رفت.

استاندار همدان با بیان اینکه از لحاظ تامین آب سالم، باکیفیت و بهداشتی کوچکترین نگرانی نداریم گفت: با وجودی که مشکلی در تامین آب نداریم، اما، چون تصفیه آب هزینه‌بر است و منابع آبی نیز باید حفظ شود مردم الگوی مصرف را رعایت کنند.


قاسمی‌فرزاد اشاره کرد: از ۷۳ چاه استراتژیک حدود ۵۰ چاه استفاده می‌شود و با توجه به اخذ مجوز برای حفر ۳۰ چاه پدافندی ۲۶ حلقه حفر شده، اما نیازی به برداشت از آن‌ها نیست.

وی افت فشار آب در برخی نقاط را ناشی از مشکلات شبکه دانست و تصریح کرد: به مجموعه آبفا تاکید کردیم اشکالات شبکه برطرف شود تا عرضه آب نیز بدون مشکل و شبانه‌روزی باشد.


استاندار همدان درباره وجود آرسنیک در آب نیز گفت: آرسنیک یک فلز سنگین است که ممکن است در خیلی از آب‌ها باشد و وجود آرسنیک در آب با توجه به استاندارد‌های آن در سطح دنیا از ۱۰ میکروگرم در هر لیتر نباید بیشتر باشد؛ حتی در یک استاندارد دیگر که در کشور‌هایی مثل چین، عربستان و ویتنام وجود دارد ۵۰ میکروگرم در هر لیتر را هم مجاز می‌دادند که کشور ما نیز تا چند سال گذشته از عدد ۵۰ استفاده می‌کرد، ولی در حال حاضر این عدد به ۱۰ کاهش یافته است.


قاسمی فرزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، افزود: امیدآفرینی به همراه نقد سازنده برای رفع اشکالات جزو وظایف اصلی رسانه‌هاست و رسانه‌ها باید پژواک عملکرد دولت باشند.

وی از مدیران نیز خواست ضمن سعه صدر بیشترین همکاری لازم را با رسانه‌ها داشته باشند و مجموعه مدیریتی دولت نیز تاکنون فارغ از نگاه سلیقه‌ای و جناحی تعامل با رسانه‌ها و تکریم آن‌ها را مد نظر قرار داده است.

استاندار همدان تاکید کرد: امیدآفرینی و ایجاد اعتماد یک اصل مسلم است، اما در فضای مجازی بعضی افرادی که اطلاعات دقیق و درستی راجع به موضوعات ندارند اظهارنظر می‌کنند و هر مطلبی که در مورد عملکرد، آمار اشتغال و اعداد و ارقام ارائه می‌شود را به چالش می‌کشند، نقد کردن ساده است اگر مسئولی پشت تریبون قرار می‌گیرد از لحاظ قوانین دیوان محاسباتی امین است بنابراین وقتی این فرد آماری را ارائه می‌دهد قطعا با رعایت اصول امانتداری حرفی را منعکس می‌کند و فردی که به هر دلیلی آن را با چالش مواجه می‌کند به جای آن سؤال کند و ما موظف به پاسخگویی هستیم، اما تشکیک در فضای مجازی که با عناوین مختلف دستاویز قرار می‌گیرد و اساس کار را مورد نقد قرار می‌دهد بحث نقد و پی بردن به اصل ماجرا نیست بلکه اهداف شخصی خود را دنبال می‌کند.


این مقام ارشد استان با بیان اینکه رتبه اول را در اقتصاد دانش‌بنیان کسب کردیم گفت: سال گذشته بیش از ۱۵۰ واحد را به چرخه تولید برگردانیم.

وی خطاب به مدیران تاکید کرد: راستی‌آزمایی‌ها در خصوص اشتغال با صداقت انجام شود، شفاف ابهامات را بیان کنید.
قاسمی‌فرزاد درباره افتتاح شهرک بنکداران نیز تصریح کرد: آمادگی افتتاح این مجموعه را داریم و منتظر تصمیم دادستان هستیم تا هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: با افتتاح این شهرک، بنکداران به این مجموعه منتقل می‌شوند و تردد کامیون‌ها در عین‌القضات ممنوع خواهد شد.

استاندار همدان در پایان سخنانش با بیان اینکه طرح جامع شهری همدان دو دهه بازنگری نشده است، گفت: شهر‌هایی که طرح جامع ندارند، باید بازنگری جدی شوند.

ذخیره 50 درصدی سد اکباتان/ در تامین آب شرب بهداشتی مشکلی نداریم

عکاس: محمد حسن مومنی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار