به میزبانی دانشگاه و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان
سمینار آموزشی آشنایی با کلیات طب سنتی ایرانی دانشگاهی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در مرکز همایش‌های غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹ 06 March 2023

سمینار آموزشی آشنایی با کلیات طب سنتی ایرانی دانشگاهی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در مرکز همایش‌های غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا در همدان، معاون درمان دانشگاه در این سمینار آموزشی اظهار کرد: ریشه وجودی افراد در دامن کارکنان آموزش و پرورش ایجاد شده است.

دکتر طهماسبی رسالت برگزاری این سمینار آموزشی را اعتلای هویت اسلامی ایرانی و دستیابی به اهداف عنوان کرد.

وی شش گانه ضروری تندرستی در طب سنتی را شامل آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی، حرکت و سکون، خواب و بیداری، وضعیت روانی و احتباس و استفراغ یا دفع مواد دانست.

معاون درمان دانشگاه ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان از عوامل سبک زندگی تاثیرگذار بر سلامتی و توصیه‌های سبک زندگی آگاه باشند و توصیه‌های لازم را به دانش آموزان ارائه دهند.

وی گفت: دانش‌آموزان جامعه هدف هستند و باید اعتلای هویت اسلامی ایرانی در مدارس بیش از پیش مورد توجه باشد.

دکتر طهماسبی طب سنتی را متفاوت از طب مدرن و حلقه مفقوده عنوان کرد و افزود: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، پیشگیری مقدم بر درمان است و این موضوع در طب سنتی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان همدان باید میراث‌دار بوعلی سینایی باشند که کتابش سالیان سال مرجع علوم پزشکی جهان بوده است.

دکتر طهماسبی گفت: توجه به بهداشت و اقدامات پیشگیرانه بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند همچنانکه در دوران کرونا جهانیان به این اعتقاد رسیدند که علم نوین به طب سنتی نیازمند است.

وی پیوند نخبگان دو مجموعه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی را ارزشمند خواند و افزود: نگاه ویژه به پیشگیری از بیماری از هزینه‌های کمرشکن درمان جلوگیری می‌کند.

* استفاده از طب مکمل و سنتی بشدت رو به گسترش است
رییس دانشکده طب ایرانی نیز اظهار کرد: طب سنتی و مکمل، دانش باور‌ها و مهارت‌ها و اعمالی که بر اساس تئوری یا تجربه بومی در فرهنگ‌های مختلف برای سلامت، تشخیص و درمان بیماری‌های جسمی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور شفاهی یا کتبی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

دکتر مهدی بیگلرخانی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که استفاده از طب مکمل و سنتی بشدت رو به رشد و گسترش است بنابراین دولت‌ها و سازمان‌های جهانی در صدد شناسایی، آموزش، پژوهش، استانداردسازی و قانون‌گذاری در این حوزه بر آمده اند.

وی افزود: طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۰، ۳۶ درصد مردم آمریکا از طب مکمل استفاده می‌کنند و میزان استفاده در تحصیل کرده و فرهیختگان بیشتر استفاده می‌شود.
رییس دانشکده طب ایرانی، چهار هدف عمده ادغام طب سنتی با سیستم بهداشتی درمانی کشور‌ها را توسعه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم، تعیین و تضمین ایمنی، افزایش دسترسی شکل صحیح آن با توجه به گروه کم درآمد و ترویج استفاده منفی دانست.

وی با تاکید بر لزوم پژوهش در طب سنتی گفت: استفاده طولانی‌مدت نیاز به بررسی علمی را منتفی نمی‌کند و تغییرات در طول زمان و بررسی کیفیت گیاهان و روش‌های درمانی و استفاده منطقی و بررسی نتایج آن در سطح فردی و اجتماعی مورد توجه باشد.

دکتر بیگلرخانی ازجمله علل گرایش جهانی به سمت طب مکمل را شامل افزایش هزینه‌های درمان‌های کلاسیک و رایج، ناکارآمدی نتایج درمانی در بسیاری موارد، عوارض دارو‌ها و روش‌های درمانی مرسوم، اعتقاد به ایمن‌تر و ارزان‌تر بودن درمان‌های سنتی و طبیعی در میان مردم، سازگاری با فرهنگ مردم، کل نگری، نحوه زندگی، نتیجه‌گرایی، محدودیت‌ها و عوارض درمان‌های رایج، قابل اجرا بودن و روش‌های درمانی ارزان، موثر، در دسترس و امن عنوان کرد.

وی طب سنتی و مکمل را در جهان ازجمله آمریکا، چین، هند و آلمان را بررسی کرد و گفت: چین و هند از کشور‌هایی هستند که یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های طب سنتی را دارند.

رییس دانشکده طب ایرانی، افزود: در آلمان ۹۵ درصد پزشکان در تجویز‌های روزمره خود از دارو‌های طبیعی استفاده می‌کنند و تقریبا تمام پزشکان این کشور بر این باور هستند که طب مکمل با پزشکی رایج ادغام شود.

وی اضافه کرد: شایع‌ترین عامل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است و موثرترین راه مقابله اصلاح سبک زندگی است.
دکتر بیگلرخانی در مورد سهم طب سنتی ایران از مقالات منتشر شده در حوزه طب سنتی و مکمل و سیر صعودی مقالات مطالبی بیان کرد و گفت: طبق پیش بینی‌ها در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز بر گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

* آموزش‌پذیری و توانمندسازی نیروی انسانی اولویت دارد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان پیگیری طب سنتی در آموزش و پرورش را از اولویت‌های کاری دانست و گفت: در جامعه پزشکی و حوزه تعلیم و تربیت افراد بزرگی وجود دارند که بالندگی استان را منجر می‌شوند.

جعفری با شکرگزاری از پشت سر گذاشتن دوران کرونا بدون فوت دانش‌آموز، اظهار کرد: با درایت مدیران و متولیان آموزش پرورش و دلسوزی مسئولان تهدیدات سلامت به خوبی رفع می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش فعالیت جسمانی و تغذیه سالم در دانش آموزان با اشاره به اینکه تعداد ۳۱۷ هزار دانش آموز در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: همدان در زمینه طب ایرانی اسلامی و سنتی پیشرو بوده و استمرار آموزش نکات بهداشتی و پیشگیرانه و توانمندسازی نیروی انسانی مورد توجه است.

* تنظیم سند چشم انداز پنج ساله طب سنتی ایرانی دانشگاه در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰

مدیر طب سنتی معاونت درمان دانشگاه نیز با اشاره به روند ادغام طب سنتی با سیستم بهداشتی درمانی کشور‌ها گفت: تعیین و تضمین ایمنی، کارایی و کیفیت فرآورده‌ها و روش‌های درمانی افزایش دسترسی و ارائه خدمات طب سنتی، ترویج استفاده منطقی، حفظ و صیانت از آثار و منابع طب سنتی از اهداف این ادغام بوده است.

دکتر گودرزی یادآور شد: اولین سلامتکده رسمی غرب کشور در شهریور ۹۷ در سلامتکده بدیع الحکما ایجاد شد که این مکان هم‌اکنون به چهارراه شریعتی منتقل شد.

وی از تهیه و تنظیم سند چشم انداز پنج ساله طب سنتی ایرانی دانشگاه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ خبر داد و گفت: پیگیری و رسیدگی به شکایات حوزه طب سنتی و اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین نظارتی و معرفی موارد تخلف به مراجع مرتبط نیز در دستورکار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار