محمدعلی زلفی گل در کنگره شهدای مهندس همدان که در دانشگاه صنعتی برگزار شد گفت: فراموش نکردیم که در دوران دفاع مقدس زمانی که در جبهه پاسداری در بین بسیجیان حضور می‌یافت قوت قلبی برای سایرین بود و امروز نیز همین طور است، جانفشانی پاسداران سبب شد تا ذره‌ای از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتد.
کد خبر: ۱۰۹۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹ 25 February 2023

 وزیر علوم در کنگره شهدای مهندس همدان که در دانشگاه صنعتی برگزار شد گفت: فراموش نکردیم که در دوران دفاع مقدس زمانی که در جبهه پاسداری در بین بسیجیان حضور می‌یافت قوت قلبی برای سایرین بود و امروز نیز همین طور است، جانفشانی پاسداران سبب شد تا ذره‌ای از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتد.

به گزارش تابناک همدان، محمدعلی زلفی گل افزود: در دوران دفاع مقدس در شرایطی قرار داشتیم که به تازگی انقلاب شده بود و امکانات ساخت اولین وسایل دفاعی را نداشتیم و تمام دنیای استکبار در یک سو و ایران مظلوم و مقتدر در سمت دیگر قرار داشت جامعه‌ای که به تازگی استقلال سیاسی خود را به دست آورده و طعم آزادی را چشیده بود.

وی با بیان اینکه در آن دوران حتی برای تولید سیم خاردار نیز توانمند نبودیم گفت: با برگزاری این کنگره‌ها و به جوانان و نسل‌های کنونی می‌گوییم که این امنیت و شرایط کنونی را به راحتی به دست نیاوردیم. از مشکلاتی که امروز با آن گریبان‌گیر هستیم این است که نتوانستیم داشته‌های خود را به خوبی معرفی کنیم. وظیفه اهالی رسانه این است که به منویات مقام معظم رهبری توجه کنند و داشته‌های خود را به جوانان معرفی کنند که یکی از داشته‌ها همین دانشگاه صنعتی است.

زلفی گل خاطر نشان ساخت: بیش از ۷۸ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده که ۳۵ درصد اسناد علمی با مشارکت بین‌المللی است و به این معنی است که در دنیا دانشمندان ما را قبول داشته و علاوه بر آموزش دادن از آن‌ها علم هم فرا می‌گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دانشگاه صنعتی همدان در مکان اجاره‌ای آغاز به کار کرد و اکنون در جایگاه مناسب خود قرار گرفته و امروز دانشگاه بوعلی و علوم پزشکی پسادکتری تربیت می‌کنند، دانشگاه بوعلی اساتید تراز اول دنیا را دارد، کل ساختمان دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان امروز یک شهرک دانشگاهی است و اگر با امکانات سال ۶۱ مقایسه کنیم این اتفاقات مهم در مدت کوتاهی رخ داده است.

زلفی‌گل بیان کرد: امروز دشمن ادعا دارد که ما می‎توانیم تسلیحات نظامی صادر کنیم و از کشور‌های همسایه توریست پزشکی داریم، دانشمندان ما حرف برای گفتن دارند و پزشکان ما در عرصه پزشکی و جراحی در دنیا حرف‌ها برای گفتن دارند در حالی که در اوایل انقلاب پزشکان ما اهل فیلیپین، هند و ... بودند. 

وی اعلام کرد: بیش از ۷۸ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده که ۳۵ درصد اسناد علمی با مشارکت بین‌المللی است و به این معنی است که در دنیا دانشمندان ما را قبول داشته و علاوه بر آموزش دادن از آن‌ها علم هم فرا می‌گیرند. چرا این موفقیت‌ها را به فرزندان خود نمی‌گوییم؟ چرا برخی مدام آیه یأس می‌خوانند؟ در این زمینه وظیفه سنگینی بر دوش داریم در این عرصه اهالی رسانه خیلی فعال‌تر ورود کنند و به سخن مقام معظم رهبری عمل کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شهید احمدی روشن گل سرسبد شهدای علمی و مهندسی کشور و استان است گفت: صدا و سیمای همدان و سایرین مستندی را در مورد ایشان تولید و منتشر کند تا همگان بدانند ما می‌توانیم.

زلفی گل اظهار داشت: در استان همدان تعداد زیادی دانشمندان یک درصد و دو درصد سرآمد علمی جهان داریم افرادی که در جشنواره‌های رازی و ابوریحانی بیرونی، جشنواره حرکت و ... شرکت داشته و مقام کسب کرده اند، که می‌توانند به عنوان الگو معرفی شوند. همه چیز بر مبنای علم است و باید فناوران و مبتکران را در برنامه‌های مختلف در کنار هنرمندان و ورزشکاران بگذاریم و الگوی متوازن را نه کاریکاتوری معرفی کنیم.

 وی بیان کرد: اگر ادعای ولایتمداری و ارزشی داریم نباید بگذاریم جهاد تبیین و سخن رهبری روی زمین بماند. رهبری تاکید به ارتباط صنعت و دانشگاه داشته و دارد، اما چرا توجه به این موضوع کمرنگ است و مشکل کار کجاست؟ یکی از مشکلات موجود این است که بخشی از پژوهش‌های ما در خدمت جامعه نبود، دانشمندان ما باید برای حل سئوالاتشان جواب پیدا کنند چرا که ۲۵ درصد در راستای تولیدات بنیادین و ۷۵ درصد تحقیقات باید در راستای رفع نیاز‌ها باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها با عنوان سامانه نان راه‌اندازی شده است تا نیاز‌های کشور در آن ثبت شود و اساتید و دانشمندان به آن مراجعه کنند و امیدواریم که موثر باشد، سامانه دانا هم درگاه آشنایی با نخبگان است برنامه ریزی شده تا در اردیبهشت ماه صفحه خانگی کارنامه دانشمندان و فناوران داخلی را رونمایی کنیم.

زلفی‌گل تصریح کرد: یکی از وظایف ما این است که صادقانه و خالصانه دست نیاز به سوی پژوهشگران دراز کنیم و بگوییم فکر از حکیمان و اجرا از سوی حاکمان. امسال با نامگذاری نام سال از سوی رهبری توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۴۰ هزار شغل دانش بنیان ایجاد شد و اقدامات مهمی در این راستا انجام شده است.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه مشکل امروز جامعه ما شغل است و جوانان ما اگر شغل داشته باشند ازدواج می‌کنند و امیدآفرینی در جامعه رخ می‌دهد، گفت: ایجاد شغل را باید به پروژه ملی تبدیل کنیم و همه امکانات را برای ایجاد شغل بسیج کنیم. شغل‌های دانشی در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد و اگر به دنبال پیشرفت جامعه هستیم مسئولان کشور بدانند بنیان پیشرفت هر جامعه‌ای علم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار