رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: قدمت اتاق بازرگانی استان به ۹۱ سال قبل بازمی‌گردد و امسال بعد از گذشت سال‌های متمادی یک فضای مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا شده و ساختمان جدید همزمان با عید نیمه شعبان میلاد با برکت امام زمان (عج) افتتاح می شود.
کد خبر: ۱۰۹۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵ 13 February 2023

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: قدمت اتاق بازرگانی استان به ۹۱ سال قبل بازمی‌گردد و امسال بعد از گذشت سال‌های متمادی یک فضای مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا شده و ساختمان جدید همزمان با عید نیمه شعبان افتتاح می شود.

به گزارش تابناک همدان، علی اصغر زبر دست در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد یک ساختمان متناسب با شأن فعالان اقتصادی بودیم که در سال ۹۶ کلنگ‌زنی و در سال ۹۸ عملیات عمرانی آن آغاز شده است، افزود: در روز نیمه شعبان به طور رسمی این مجموعه با زیربنای ۹ هزار مترمربع افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مجموعه با بودجه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان به ثمر نشسته است، خاطرنشان کرد: اگرچه اعتبار ملی و از اتاق بازرگانی ایران به مجموعه تزریق شده و این ساختمان یک عمارت خدمات‌رسان اقتصادی محسوب می‌شود.

زبر دست با اشاره به اینکه ۲۵ میلیارد تومان هزینه تجهیزات این ساختمان شده است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی همدان با ۲۳ پرسنل در حال فعالیت است که بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد آن‌ها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان قابلیت تبدیل به پایانه صادراتی غرب کشور را دارد، گفت: فرودگاه و راه‌آهن قابلیت حمل بار و ایجاد پایانه صادراتی دارد که امیدواریم مسوولان این مهم را پیگیری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اتاق بازرگانی همدان با هشت کمیسیون در حوزه صنایع و معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و فنی و مهندسی در دوره نهم اتاق بازرگانی فعال بوده است و از آنجایی که اتاق مسئولیت اجرایی ندارد، ولی به عنوان مشاور در امور اقتصادی و انعکاس مشکلات، خدمات ارائه می‌دهد.

زبردست با تاکید بر اینکه صادرات استان بر اساس آمار گمرک نسبت به سال قبل درصدی از لحاظ ارزش دلاری و از نظر تناژ افزایش داشته است، بیان کرد: بسیاری از محصولات استان به ویژه محصولات کشاورزی از کمرگات خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مبحث ستاد تسهیلات و پروژه‌هایی که فعالان اقتصادی در آن حضور دارند اتاق می‌تواند نقشی اساسی ایفا کند، گفت: در کشور آنطور که باید و شاید اتاق نتوانسته هنوز نقش خود را پیدا کند و در اکثر کشور‌های توسعه‌یافته به بخش خصوصی توجه بسیاری می‌شود.

زبردست ادامه داد: بنابر صحبت‌های مقام معظم رهبری وابستگی بودجه و اقتصاد خود را از نفت جدا کنیم و از حضور بخش خصوصی و بازرگانی و همچنین مبحث توجه به مالیات برخوردار باشیم.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان در پایان سخنان خود یادآور شد: دولت جدید سیاست ارتباط اقتصادی با کشور‌های همسایه را دارد، اما کشور‌های همسایه فقط پنج درصد نقش اقتصادی در دنیا را دارند و حتی تمایلی برای ارتباط با ما ندارند.

افتتاح ساختمان ۹ هزار متر مربعی اتاق بازرگانی همزمان با عید قربان/ همدان قابلیت تبدیل شدن به پایانه صادراتی غرب کشور را دارد
در ادامه این نشست مسئول کمیسیون امور مالیاتی، روابط کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ساختمان جدید اداری این اتاق بسیار مجهز و شایسته است، گفت: به اجرا گذاشتن و مطالبه‌گری فعالان اقتصادی دست کمی از مسائل اجرایی ندارد که اتاق و کمیسیون‌ها همیشه این کار را به نحو احسن انجام داده‌اند.

علی‌اکبر فلاح گفت: ۶۰ درصد امورات اتاق بازرگانی مختص کمیسیون مالیاتی است و طی مدت اخیر در کل ۱۱۰۱ پرونده مورد بررسی ما قرار گرفته و مطالبات فعالان اقتصادی به صفر رسیده و تمام پرونده‌ها مورد رصد کمیسیون قرار گرفته است.

فلاح خاطرنشان کرد: تعداد مصوبات شورای گفتگو در رابطه با آیین‌نامه‌ها و قوانینی که قابلیت اشکال داشته، در کمیسیون امور مالیاتی ۱۵ مورد استانی و ملی بوده و ۵۶ جلسه تسهیل و بسیاری از جلسات دیگر نیز برگزار شده است.

مسئول کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی در ادامه گفت: زمانی که فعالان اقتصادی به ما مراجعه و از ما طلب مشاوره در رابطه با مطالبات معوقه و مسائل اقتصادی کنند، ما این مباحث را با رؤسای بانک‌ها مطرح و مشکلاتشان را حل می‌کنیم.

هادی خورشیدی افزود: بنده به عنوان دبیر برگزاری شورای اتاق گفتگو مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی را مطرح کرده و به دنبال حل مسائل هستیم و از حضور استاندار و مسئولان ارشد بهره‌مند می‌شویم و ۴۱۶ مصوبه استانی و ملی در این جلسات داشتیم و پیگیری لازم را تا وصول مواد این جلسات نیز داشته‌ایم.

خورشیدی تصریح کرد: در حوزه اقتصادی استان همدان در این زمینه‌ها مقام اول کشور را به منظور پیگیری امور اقتصادی فعالان کسب کرد.

مسئول کمیسیون فنی مهندسی اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه ۳۲ جلسه با ۷۷ مصوبه در رابطه با این کمیسیون برگزار کرده‌ایم و مهندس زبردست فضا را برای صحبت فعالیت کمیسیون‌ها فراهم کرده است، گفت: ساختمان جدید اتاق بازرگانی واقعاً مدرن و مجهز است و پیگیری احداث این ساختمان از سوی مسئولان جای تقدیر دارد.

مهدی درویشی افزود: صنعت احداث در کشور اصلاً وضعیت خوبی ندارد، نصف مصوبات و مباحثی که قرار بود در صنعت احداث برقرار کنیم به علت شرایطی همچون تحریم و مشکلات اقتصادی اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی نیز اظهار کرد: بعد از ۹۱ سال گذر از قدمت اتاق بازرگانی توانستیم در بخش خصوصی استان یک جایگاه خوب داشته باشیم و همچنین ساختمان مدرنی نیز تجهیز کنیم.

علی محمودی در ادامه گفت: گستره فعالیت کشاورزی در استان گسترده است و کمیسیون کشاورزی فعالیتی محسوس در این زمینه دارد و دقیقاً ۳۵ جلسه با ۱۱۶ مصوبه در رابطه با معضلات بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی و باغداری و ... برگزار شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق و رئیس انجمن سیب زمینی کشور نیز در ادامه گفت: کمیسیون تجارت کمیسیونی فراگیر است و تعامل ما در بخش خصوصی و دولتی در استان خوب بوده و مشکل حادی نداشته‌ایم و تمام معضلاتی که داشتیم مشکلات کشوری بوده که به علت دستورالعمل‌های دارای ایراد بوده است.

خسرو طالبی‌رحیق افزود: استان همدان پتانسیل بالایی در مبحث صادرات دارد و نبود کانتینر‌های یخچال دار و حمل و نقل نابسامان برخی مناطق کمی برای ما مشکل ایجاد کرده است.

طالبی بیان کرد: سازمان توسعه تجارت نیز همانند فعالان اقتصادی از دولت در مبحث کشتیرانی در حوزه‌ای مانند کشور‌های حوزه دریای خزر و موضوعاتی همچون تعهدات ارزی دلگیر است و امیدوار هستیم این مشکل توسط دولت حل شود و دست فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در جبهه‌های نبرد و اقتصادی برای کمک به کشور و مردم باز شود.

مسئول کمیسیون صنایع و معدن اتاق بازرگانی استان نیز مطرح کرد: تجربه‌های زیادی طی دهه‌های مختلف به همراه همکاران مختلفم کسب کردم، اما متأسفانه هنوز به آرزو‌های خودمان نرسیدیم و اعتقاد دارم فعالیت‌های مراجع دولتی در کشور اصلاً راضی کننده نیست.

علیرضا زارعی تصریح کرد: برای صنعتگران واقعی باید دولت هزینه کند و قدردان افراد واقعی باشد و وقت و هزینه خود را صرف افراد ناتوان نکند؛ همدان دست کمی از استان‌های دیگر ندارد و در زمینه‌های مختلف مقام‌های اول را دارد.

زارعی تاکید کرد: صنعت مظلوم واقع شده است، جاده و مسیر درست و حسابی برای حمل و نقل شهرک‌های صنعتی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی تنها فقط با دیدن جاده فراری می‌شوند و دیگر شرایط خوب ما را فراموش می‌کنند.

جانشین دبیر کمیسیون گردشگری این اتاق نیز با بیان اینکه پیگیری تأسیسات گردشگری در بخش کمیسیون گردشگری صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بازگشایی پیست اسکی تاریک دره همدان با پیگیری جدی کمیسیون گردشگری صورت گرفت.

مهرداد حمزه با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم با احداث ایرلاین فرودگاه همدان را مجهزتر کنیم، مطرح کرد: به دنبال ثبت ملی روز همدان هستیم و همچنین دنبال این هستیم که ۳۱ شهریورماه را نیز به نام روز باباطاهر ثبت کنیم.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان نیز اظهار کرد: تمامی صورت‌جلسات، گزارش‌ها و اخبار و تمامی اطلاعات مورد نیاز با جزئیات در سایت اتاق بازرگانی همدان موجود است و می‌تواند مورد استفاده فعالان اقتصادی و رسانه قرار بگیرد.

طاهره ایزدی اضافه کرد: بودجه سرمایه‌ای ساختمان جدید این اداره از طریق بودجه ملی و اتاق ایران جذب شده است، ۹۵ میلیارد تومان هزینه این ساختمان شده که صرفاً ۱۰.۵ میلیارد هزینه سالن ۴۰۰ نفری همایش‌ها و مراسم‌ها شده و این ساختمان از لحاظ فناوری و معماری بسیار پیشرفته است.

افتتاح ساختمان ۹ هزار متر مربعی اتاق بازرگانی همزمان با عید قربان/ همدان قابلیت تبدیل شدن به پایانه صادراتی غرب کشور را دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار