مدیر پایگاه جهانی هگمتانه در مراسم بزرگداشت عارف قزوینی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های گردشگری ادبی در استان همدان گفت: این مهم می‌تواند همدان را در عرصه ملی و بین‌المللی همواره معرفی کند چه بسا شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری که نام و نشان آن‌ها ریشه در این دیار دارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ 24 January 2023

عارف در سال ۱۲۵۹ هجری خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدرش «ملا هادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فراگرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب می‌نوشت. موسیقی را نزد میرزا صادق خرازی فراگرفت.
وی نخستین تصنیفش را در ۱۸ سالگی ساخت. عارف، تصنیف‌های وطنی-سیاسی یا عشقی می‌ساخته و در هر دو زمینه نیز بی‌باک و سنت‌شکن بوده‌است. چون بیشتر تصنیف‌های عارف دربارهٔ و اوضاع زمانه بودند تأثیر بسزایی در مجامع آن روز داشتند. عارف از نخستین کسانی است که در ایران کنسرت برگزار کرد و به جنبهٔ غیر مجلسی بودن و مردمی بودن آن تأکید می‌ورزید.

مراسم بزرگداشت مقام عارف قزوینی با حضور شاعران، هنرمندان و مردم هنر دوست همدان بر سر مزار ایشان در آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد.

مدیر پایگاه جهانی هگمتانه در مراسم بزرگداشت عارف قزوینی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های گردشگری ادبی در استان همدان گفت: این مهم می‌تواند همدان را در عرصه ملی و بین‌المللی همواره معرفی کند چه بسا شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری که نام و نشان آن‌ها ریشه در این دیار دارد.

به گزارش تابناک همدان، صاحب محمدیان منصور، افزود: صنعت گردشگری در هزاره سوم در حال مبدل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد در عرصه جهانی است. در این راستا گردشگری ادبی به عنوان یکی از گونه‌های گردشگری تلقی می‌شود که با برنامه‌ریزی اصولی، شناسایی فرصت‌ها و استفاده از مزیت‌های این بخش می‌توان در جهت توسعه پایدار و تنوع بخشی به اقتصاد ملی گام برداشت. به گونه‌ای باید گفت معرفی مفاخر همدان با گردشگری ادبی محقق می‌شود.

مدیرپایگاه هگمتانه عنوان کرد: شهر همدان با پشتوانه تاریخی و فرهنگی غنی و بهره‌مندی از جاذبه‌های فرهنگی، ادبی مشهوری چون، آرامگاه باباطاهر، ابن سینا از توانمندی بالایی در جهت جذب گردشگران فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران زمین برخوردار است.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی در استان همدان نیز در این مراسم به هنر تصنیف‌سازی عارف قزوینی اشاره کرد و گفت: شخصیت ارزشمند مفاخر موجب سربلندی ایران اسلامی هستند.

محسن جانجان عنوان کرد: مشاهیر و مفاخر ادبی الگوی بومی برای جوانان امروز هستند که معرفی و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت آن‌ها می‌تواند موجبات رشد توسعه را در هر منطقه‌ای رقم زند. شخصیت‌­های ارزشمند و مفاخر این مرز و بوم موجب سربلندی ایران اسلامی از نظر علمی و فرهنگی بین کشور‌های جهان هستند، برگزاری ویژه برنامه نکوداشت برای مشاهیر و مفاخر ادبی برای ارائه الگو‌های بومی برای جوانان یک ضرورت است.

وی گفت: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت‌ها و منشاء تحول و تغییرات اساسی هستند و برگزاری رویداد‌های یادمان و گرامیداشت این بزرگان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده اند موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان و آتیه دار کشور می‌شود.

جانجان افزود: عارف قزوینی شاعر، ترانه‌سرا، موسیقیدان ایرانی است که شعر و موسیقی معاصر ایران بسیار مدیون اوست. بسیاری از تصانیف مشهور و محبوب قرن اخیر سروده و ساخته اوست.

وی در پایان عنوان کرد: امروزه در رویارویی با فرهنگ جهانی سازی، اهمیت هویت‌های قومی و ملی در عرصه‌های خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری می‌شود. مفاخر یک ملت رابطه‌ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانی سازی دارند. مفاخر افراد یا پدیده‌هایی هستند که می‌توان به آن‌ها افتخار کرد و به عبارتی مایة فخر و مباهات هستند. برگزاری این بزرگداشت‌ها را می‌توان در یک دایره شناختی با عنوان مفخره‌شناسی قرار داد.
در ادامه برخی از هنرمندان با خواندن اشعار و اجرای تصنیف‌های عارف قزوینی و اهدای شاخه گل یاد این شاعر و ترانه سرا و موسیقیدان ایرانی را گرامی داشتند.

مراسم بزرگداشت شاعر و هنرمند ایرانی عارف قزوینی با حضور مردم هنر دوست و فرهیختگان همدانی برگزار شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار