کد خبر: ۱۰۸۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹ 20 January 2023

پرونده ثبت جهانی هگمتانه یکی از مهم‌ترین اهداف در توسعه گردشگری و اقتصادی استان است که در این راستا مردم، رسانه و مسئولان سه ضلع مهم تاثیرگذار در به نتیجه رسیدن آن به شمار می‌روند.


به گزارش تابناک همدان ازتسنیم، از میان آثار تاریخی بسیار همدان حالا پرونده ثبت جهانی تپه هگمتانه تحت عنوان از هگمتانه تا اکباتان روی میز یونسکو قرار گرفته تا ثبت جهانی شود و در آن مردم، رسانه و مسئولان سه ضلع اثرگذار هستند.

استان همدان و زیبایی‌های تاریخی آن زبانزد خاص و عام است به طوری‌که تعداد زیادی از گردشگران و مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند در پی دیدن آثار تاریخی و قدیمی این شهر زیبا هستند، بنا‌های تاریخی و ساختمان‌هایی که تعدادشان هم در همدان کم نیست.

از میان آثار تاریخی بسیار همدان حالا پرونده ثبت جهانی تپه هگمتانه تحت عنوان از هگمتانه تا اکباتان روی میز یونسکو قرار گرفته تا ثبت جهانی شود.

مدیر پایگاه باستانی هگمتانه در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در ثبت جهانی هگمتانه توسعه اقتصادی استان است چرا که معتقدیم این توسعه در گرو ثبت جهانی این اثر است.

صاحب محمدیان افزود: با ثبت جهانی تعداد توریست‌های خارجی بیشتری جذب همدان می‌شود که علاوه بر تاثیری که بر گردشگری دارند آورده اقتصادی بالایی نیز با خود به همراه می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶ میلیون نفر گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه سهم همدان در جذب توریست خارجی طبق آخرین آمار که مربوط به سال ۹۸ است حدود ۱۸ هزار نفر گزارش شده است که حتی اگر در تلاش برای رشد ۳ براری آن هم باشیم تازه به یک درصد از جذب مجموع گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند خواهیم رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه توریست خارجی فواید زیادی می‌تواند برای استان همدان به همراه داشته باشد، تاکید کرد: ما برای به نتیجه رسیدن ثبت جهانی هگمتانه علاوه بر همکاری بین دستگاه‌های دولتی نیازمند آگاه سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها به مردم هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عمده‌ترین فعالیت اقتصادی مردم همدان به سمت سرمایه گذاری در ساخت و ساز و مسکن است، اما مگر تا چند سال آینده ساخت آپارتمان می‌تواند توسعه پیدا کند بالاخره در یک جایی از مسیر افول می‌کند کما اینکه امروز نسبت به ۱۰ سال گذشته سوددهی این بخش کمتر شده است بنا براین برای توسعه اقتصاد همدان نیازمند راهکار‌های دیگری هستیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توسعه گردشگری و افزایش آثار ثبت جهانی در همدان است.

محمدیان افزود: مردم این تصور اشتباه را نداشته باشند که ثبت جهانی تنها به نفع و فایده میراث فرهنگی و یا دیگر دستگاه‌های دولتی است بلکه لازم است آگاهی داشته باشند با این اقدام آورده مالی بیشتری وارد همدان می‌شود که به تبع آن مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگری نیز به درآمدزایی می‌رسند.

وی به تاثیر ثبت جهانی در پویایی و نشاط شهر اشاره کرد و گفت: شما هر زمان وارد فرودگاه یزد شوید پویایی و زنده بودن آن را احساس می‌کنید حتی اگر در ساعات پایانی روز باشد چرا که در یزد تنها خود شهر ثبت جهانی شده بلکه با تعداد بالای آثار جهانی شده ورود گردشگران خارجی افزایش پیدا کرده و ورود مسافر خارجی یعنی ارز آوری و درآمدزایی بیشتر برای شهر دارد و در نتیجه آن شهر فعال و بستر‌های مختلف آن از جمله حمل و نقل، هتل ها، راه آهن و ... پویاتر می‌شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان نیز گفت: نیاز است تا برای بهتر به نتیجه رساندن ثبت جهانی هگمتانه رسانه‌ها مطالبه گری بیشتری داشته باشند.

علی خاکسار در ادامه اظهار داشت: ثبت جهانی گردشگری همدان را متحول خواهد کرد و در برنامه ریزی توریست ها، تور‌های گردشگری، برنامه ریزی سفر برای گروه‌های خارجی نقش به سزایی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: برای آنکه بتوانیم در ثبت جهانی هگمتانه موفق شویم نیازمند وفاق و همدلی بیشتری در بین مدیران و دستگاه‌های متولی مختلف هستیم تا در کنار هم قرار گرفته و این پرونده مهم جهانی شدن هگمتانه را برای مردم همدان به نتیجه برسانیم.

این مقام مسئول با اشاره به نکته بینی و حساسیت بالای ارزیابان برای بررسی شرایط جهانی شدن هگمتانه نیز تاکید کرد: باید آمادگی شهر را به جایی برسانیم که در بررسی‌هایی با این شدت از حساسیت بهانه‌ای برای رد پرونده وجود نداشته باشد چرا که ارزیابی را دقیق و مستند انجام می‌شود و زمانی که ارزیابان وارد همدان شوند تمام موارد موجود را ریز به ریز و بسیار دقیق بررسی خواهند کرد.

همچنین معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: اعتبارات زیادی برای هزینه کرد در پهنه هگمتانه برای جهانی شدن نیاز است که بر اساس آن مشارکت‌های مالی و مردمی تاثیر به سزایی در به نتیجه رساندن پرونده ثبت جهانی هگمتانه دارد.

مریم مختار موسوی تاکید کرد: باتوجه به اینکه محدوده و حریم ثبت جهانی مد نظر است و از آنجا که از مجموع ۳۰۰ هکتاری هگمتانه ۷۵ هکتارمحدوده ثبت جهانی است بیشترین توجه ما در این بخش است.

وی افزود: در مجموعه مرکزی هگمتانه علاوه بر محوطه اصلی هگمتانه، بازار، بنا‌های واجد ارزش و پتانسیل‌های بالایی وجود دارد که پویا است و همین پویایی توجهات را برای ثبت جهانی هگمتانه ایجاد کرده است و باید به آن با حساسیت ویژه تری پرداخته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محلات مجاور هگمتانه جزو بافت تاریخی و اجد ارزش شهر همدان هستند نیز عنوان کرد: مردم و بومیان محلات نیز دارای وظایفی هستند که باید نسبت به آن برای جهانی شدن این پرونده آگاه شوند بر این اساس رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این حوزه دارند.

موسوی همچنین تاکید کرد: یکی از علایق مهم گردشگران خارجی آثار جهانی مقاصد سفرشان است که اگر بتوانیم در ثبت جهانی هگمتانه موفق شویم به طور قطع در جذب گردشگران خارجی یک ظرفیت ویژه برای همدان ایجاد کرده ایم.

وی خواستار اعمال برخی محدودیت‌ها در اطراف و خیابان‌های هگمتانه شد و گفت: جداره میدان امام و ۶ خیابان اصلی شهر محیط‌های مهمی هستند که هنوز هیچ محدودیتی برای آن ایجاد نشده و همچون سابق مسیر خود را طی می‌کند در حالی که این مناطق یکی از حساس‌ترین گزینه‌های ارزیابی در پرونده جهانی شدن هگمتانه هستن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار