رییس انجمن فولاد با اشاره به تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در سال، گفت: ظرفیت تولید فولاد ایران ۴۵ میلیون تن است، اما به دلایل متعدد نمی‌توانیم از آن بهره برداری کنیم و هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین شاخص‌ها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشور‌های منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹ 20 January 2023

رییس انجمن فولاد با اشاره به تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در سال، گفت: ظرفیت تولید فولاد ایران ۴۵ میلیون تن است، اما به دلایل متعدد نمی‌توانیم از آن بهره برداری کنیم.

به گزارش تابناک همدان، اصغر آهنی‌ها در جمع خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشور‌های مختلف بودیم و با بازاریابی انجام شده، به بازار آفریقا نیز نفوذ و حتی در بازار سخت و پیچیده روسیه نیز بازاری برای خود دست و پا کرده ایم؛ بنابراین در این صنعت باید به سمت و سویی برویم که کنسرسیوم‌های صادراتی در کشور هرچه بیشتر شکل بگیرد.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران افزود: هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین شاخص‌ها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشور‌های منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است.

به گفته وی، محصولات ایرانی در گرید‌های مختلف تولید می‌شود که گرید «عالی» آن در حد و اندازه تولیدات اروپایی است و برخی واحد‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیداتشان را روانه بازار‌های صادراتی می‌کنند

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران به صادرات به کشور پاکستان اشاره و خاطرنشان‌کرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری می‌تواند بازار فوق‌العاده‌ای برای ما باشد، با این حال هزینه‌های حمل بالا (به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان) و همچنین اعمال تعرفه‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌ها، مهمترین دلایل محقق نشدن این موضوع است.

آهنی‌ها ادامه داد: اغلب ماشین‌آلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشور‌های اسپانیا، ایتالیا و چین وارد می‌شود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه‌ها را داخلی سازی کنیم.

وی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده کاشی و سرامیک در کشورمان مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی است، با این حال بهره وری پایین، تحمیل هزینه‌های جانبی (از جمله قطعی برق و گاز) و عدم رشد تأسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

رشد ۷ درصدی صادرات کاشی و سرامیک

در ادامه، رزیتا گل‌پور دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه در یک دهه گذشته سهم کاشی و سرامیک تزئینی از صادرات رشد چشمگیری داشته و از نظر تولید در منطقه بی رقیب است، اظهار کرد: امروز کاشی و سرامیک تزئینی کشورمان با کیفیتی بالاتر از تولیدات چینی عرضه می‌شود و به همین دلیل رقیب سرسخت چینی‌ها در منطقه خاورمیانه و ارواسیا محسوب می‌شویم.

گل پور، کاشی و سرامیک را هفتمین صنعت استراتژیک کشور مطابق اعلام نظر وزارت صمت عنوان کرد که اکنون تولیدات آن در رده هفتم کیفی جهان قرار دارد و گفت: پارسال ۱۸۳ میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک تزئینی به کشور‌های مختلف انجام شد که ۷۳ درصد آن به عراق، هفت درصد آن به پاکستان و بقیه به سایر کشور‌ها بوده است. این صادرات در مقایسه با سال ۹۹ رشد هفت درصدی داشته است.

دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران خاطرنشان‌کرد: با اقدامات انجام شده در راستای توسعه بازار از سال ۹۹ تاکنون، صادرات محصولات ایرانی از ۴۸ کشور به ۱۵۰ کشور افزایش یافته است. همچنین در چهار سال گذشته تعداد واحد‌های فعال در این رشته صنعت از ۲۵ واحد به ۴۷ واحد افزایش یافته است و با بازاریابی انجام شده، بازار منطقه را از چین گرفتیم.

گل‌پور به مشکلات صادرات به عراق و پاکستان اشاره کرد و گفت: تجار عراقی و پاکستانی به صورت ریالی از ما خرید می‌کنند، این در حالی است که باید ریال دریافتی را در بازار آزاد به دلار تبدیل کنیم و سپس با نرخ نیمایی به دولت بازگردانیم که محل زیان صادرکنندگان است.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک

در این نشست، محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت نیز به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته اشاره کرد که ۲۹ دی‌ماه تا دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: این صنعت از نظر مقیاس تولید، کیفیت، طراحی و تنوع محصولات در منطقه سرآمد است که بازار‌های خوبی برای آن در کشور‌های منطقه متصور هستیم.

بازاری، کشور‌های عراق، پاکستان، ترکیه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه را مهمترین بازار‌های ایران در این محصولات برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار