کد خبر: ۱۰۸۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷ 18 January 2023
یک دیپلمات پیشین ایران درباره تبعات جنگ اوکراین بر بازار انرژی و اقتصاد منطقه می گوید: در منطقه خاورمیانه ترکیه به علت از دست دادن بازار فروش اش و ایران به دلیل متهم شدن  در این جنگ و به مخاطره افتادن برجام و تشدید تحریم ها به نظر من بیشترین آسیب را می بیند. کشور های عربی که در خط توسعه اقتصادی و صنعتی هستند با داشتن ثروت و امکانات با گرفتن جای ایران در بازار بین المللی انرژی ضمن اینکه بیش از گذشته خط خود را از ایران جدا  می کنند که آلوده مشکلات و مسائل آینده ایران نشوند به توسعه صنعتی خود ادامه می دهند. به ویژه عراق که در این مسیر است. آنها صدمه زیادی نمی بینند چون فروشنده به اروپا نبودند و خریدار محصولات صنعتی اروپا بودند. در مورد انرژی هم که فروشنده بودند با حذف روسیه و ایران از این چرخه از امکانات بیشتری بهره مند خواهند شد.

فریدون مجلسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که  به سالگرد یک سالگی جنگ اوکراین نزدیک می شویم در صورت ادامه دار بودن جنگ اوکراین چه تبعاتی برای منطقه و جهان متصور است؟ اظهار داشت: در مورد جنگ اوکراین نظر شخصی من ضمن محکوم کردن سیاست تجاوزکارانه آقای پوتین که بیشتر او را عامل این جنگ می دانم، به نقش آقای زلنسکی در این بحران هم توجه دارم. لجاجت آقای زلنسکی بر سر مسائلی بود که عموما با روسیه قابل بحث بودند. از این منظر روسیه کاملا در مورد سرزمین هایی مثل کریمه و… بی حق نیست. زلنسکی آمادگی نداشت با سازش و سازگاری با روسیه، جان و مال و ثروت و سرمایه کشور خود را حفظ کند و با روسیه کنار بیاید. من او را هم مقصر می بینم.

وی افزود: بیش از همه به اروپا و غرب انتقاد دارم. غرب می توانست با پادرمیانی جنگ را به آتش بس برساند به جای اینکه حامی مردم و زندگی ها باشند حامی منافع خودشان و چشم انداز های دراز مدت و دستیابی به منابع روسیه و تجزیه آن کشور بودند. غرب به جنگ فرسایشی تضعیف کننده روسیه فکر می کرد بدون اینکه نگران ویران شدن کشور زیبای اوکراین باشد. همه این موارد با هم قابل انتقاد است. دلم برای دبیر کل سازمان ملل می سوزد که با کمال صمیمیت تلاش خود را می کند ولی دست او به جایی بند نیست چون اعضای شورای امنیت به جز چین همه درگیر این جنگ و اختلاف هستند. یکی می جنگد و بقیه در طرف مقابل تدارک می بینند این وضعیت بر دنیا اثر خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: دنیا بعد از کرونا با کندی رشد اقتصادی ناشی از محدودیت های کرونایی مواجه بود و امید می رفت با پایان یافتن این وضعیت وحشتناک حرکتی جدید آغاز شود و کمی جبران کننده باشد. بشر که گرفتار افزایش جمعیت و کمبود منابع است بتواند مجددا تعادلی ایجاد کند. با جنگ اوکراین این معادلات در سطح بالا به هم خورده است. اقتصاد های کوچک مثل کشور های خوشبخت منطقه مثل کشور های عربی در برابر عظمت اقتصاد اروپا و آمریکا و مناطق مرفه جهان قابل مقایسه نیستند. وقتی اقتصاد آنها در این جنگ آسیب می بیند متوسل به سیاست هایی می شوند که تورم آفریده است. تاثیر تورم آن ها و تاثیر کاهش پول آنها روی کشور هایی منعکس می شود که ذخایرشان را روی ارز های آنها متکی کرده بودند. یعنی حداقل زیان این است.

مجلسی با بیان اینکه دومین مساله این است که وقتی تجارت جهانی متزلزل می شود همه آن هایی که دست اندرکار این تجارت هستند زیان و آسیب می بینند اظهار داشت: در این میانه ممکن است ژاپن تا حدودی به علت دور بودن از این مسائل بتواند راه خود را ادامه بدهد یا چین هم به همین صورت باشد ولی بزرگترین بازار های این دو کشور هم در کشور های مجموعه ثروتمند اروپا است. آمریکا هم تا حدود زیادی در این جنگ آلوده شده است. ناتو، پشتیبانی از اوکراین و… همه هزینه دارد. متاسفانه در کشور های منطقه بجز ترکیه که بزرگترین مشتری محصولات صنعتی اش هر دو کشور اوکراین و روسیه بودند، آسیب بیشتر متوجه ایران است که در این میانه نه با روسیه تجارت مهمی داشت نه با اوکراین، ولی با دامی که روسیه در خرید پهباد و موشک برایش پهن کرده بود، متهم به این جنگ است. روسیه به هیچ وجه نیازی به نمونه های ایرانی این محصولات نداشت ولی ایران را آلوده این جنگ کرد. در شرایطی که خصومت با غرب در ایران به اوج خود رسیده است و مذاکرات بازگشت به برجام هم به بن بست رسیده است با بازگشت قطعنامه های تحریک کننده شورای امنیت زیان بزرگ و اساسی به ایران وارد می شود.

وی افزود: کشور های عربی که در خط توسعه اقتصادی و صنعتی هستند با داشتن ثروت و امکانات با گرفتن جای ایران در بازار بین المللی انرژی ضمن اینکه بیش از گذشته خط خود را از ایران جدا  می کنند که آلوده مشکلات و مسائل آینده ایران نشوند به توسعه صنعتی خود ادامه می دهند. به ویژه عراق که در این مسیر است. آنها صدمه زیادی نمی بینند چون فروشنده به اروپا نبودند و خریدار محصولات صنعتی اروپا بودند. در مورد انرژی هم که فروشنده بودند با حذف روسیه و ایران از این چرخه از امکانات بیشتری بهره مند خواهند شد.

مجلسی گفت: در منطقه خاورمیانه ترکیه به علت از دست دادن بازار فروش اش و ایران به دلیل متهم شدن  در این جنگ و به مخاطره افتادن برجام و تشدید تحریم ها به نظر من بیشترین آسیب را می بیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار