کد خبر: ۱۰۸۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ 15 January 2023
خیلی از افراد تصور می کنند دشمنی آمریکا با ملت ایران از 13 آبان سال 1358 همزمان با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شروع شد در صورتی که بحث دشمنی آمریکا با ایران به ماجرا 28 مرداد 1332 شمسی و همزمان با سرنگونی دولت قانونی مصدق در ایران است.کودتای ۲۸ مرداد از بحث برانگیزترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌رود، کودتای آمریکایی و انگلیسی که باعث سرنگونی دولت قانونی مصدق شد و محمد رضا پهلوی بر اریکه قدرت نشست.
 
حسین ربیعی تحلیل گر و کارشناس مسایل رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان، با بیان این مطلب گفت: از کودتای سال 1332  تا پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری حکومت اسلامی در سال1357 سیطره آمریکایی ها بر کشور ادامه داشت.
 
وی ادامه داد:  قبل از پیروزی انقلاب قریب به 80 هزار مستشار آمریکایی در کشور حضور داشتند که دولت ایران تمامی حقوق آنها را پرداخت می کرد و جالب است بدانیم در فیش حقوقی مستشاران آمریکایی بندی به نام حق توحش (یعنی می گفتند ما با یک سری وحشی طرف هستیم ) قید شده بود و برابر با این بند به دریافتی آنها افزوده می شد.

ربیعی با اشاره به اینکه سال 1357 نقطه عطف در ایران گشوده می شود یعنی حکومت اسلامی حول محور اسلام و دین شکل می گیرد،  بیان کرد:  همزمان در دنیا دو تفکر و تمدن سکولار یکی در غرب حول محور لیبرالیسم با تفکر اومانیسم و دیگری تفکر بلوک شرق آن هم سکولار و حول طبقه کارگر که هر دو در تقابل با یکدیگر بودند و انقلاب اسلامی ایران در بستر دین و حاکمیت خدا شکل می گیرد که خدامحوری جایگزین انسان محوری شود در همین حال شرق و غرب به شدت از تمدنی که در حال ظهور است احساس خطر می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه تمدن از یک فکر آغاز می شود؛ یعنی فرهنگ سازی، نظام سازی و در نهایت منجر به تمدن می شود وقتی تمدن شکل می گیرد طبیعتاً در جای خود محصور نمی ماند بلکه منتشر می شود که با ظهور جمهوری اسلامی و شکل گیری تمدن اسلامی ،صدور انقلاب را در پی خواهد داشت. زمانی که کشورها بین بلوک شرق و غرب تقسیم شده بودند، تفکر سومی در جهان متولد می شود که منافع شرق و غرب را تهدید می کند و می توان گفت از بدو پیروزی انقلاب تقابل با قدرت های بزرگ جهان شروع شد.

ربیعی با اشاره به نامه 11 دی ماه سال 1367 حضرت امام خمینی(ره) به گورباچوف رئیس جمهور شوروی سابق، اظهار داشت:  در آن نامه حضرت امام(ره) می گویند :«من صدای شکسته شدن استخوان های کمونیست را می شنوم از این به بعد کمونیست را در موزه های تاریخ بایستی جستجو کرد» یعنی امام رسما به او می گوید که تمدن بلوک شرق که مبتنی بر طبقه کارگر بود نتوانست نیازهای بشریت را پاسخ دهد و به بن بست (فروپاشی تمدن شرق) رسیده است. ایشان در بخش دوم نامه تذکر می دهد «حالا که به بن بست رسیده اید به دامن غرب نیفتید مراقب دام های تمدن غرب باشید» که در آن زمان توجه نکردند و با گذشت یک دهه، گورباچوف میگوید: «نامه رهبر ایران را خواندیم اما خوب متوجه آن نشدیم» و گرفتار دام تمدن غرب شدند.

وی با اشاره به دیدار اخیر مردم قم با مقام معظم رهبری( 19 دی ماه سال جاری)، گفت:  ایشان به سند وزارت امور خارجه که اخیرا از طبقه بندی خارج شده است اشاره می کنند که رییس جمهور وقت چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور براندازی جمهوری اسلامی ایران را داده بودند. یعنی اواخر دهه 50 اوایل دهه 60 نظام سلطه همه تلاش خود را به کار می گیرد که براندازی جمهوری اسلامی صورت گیرد.

ربیعی اضافه کرد: دهه 1370 جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و... آغاز می شود زیرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری آنها نتوانستند نظام جمهوری اسلامی ایران را براندازی کنند و شکست خوردند، لذا از این مرحله به بعد به دنبال پوچ کردن ماهیت بودند یعنی اسم انقلاب اسلامی، حاکمیت اسلامی، جمهوری اسلامی و... باشد اما از محتوا تهی شود. اکنون با پشت سرگذاشتن دهه سوم انقلاب و با ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی از ماجرای براندازی و تغییر ماهیت به متوقف کردن انقلاب اسلامی رسیده اند.  با استناد به صحبت های سیاستمداران غربی که معتقد اند باید جمهوری اسلامی ایران متوقف شود، از حرکت رو به جلو و صدور انقلاب اسلامی جلوگیری شود یعنی مدلی که در کشور ایران شکل گرفته است فراگیر نشود.
 
او گفت: به فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور درگیر جنگ تحمیلی  8 ساله می شود که  در حین و پس از پایان جنگ تحمیلی سیاست های منطقه ای ایران آغاز می شود در دوم اردیبهشت ماه سال 1358 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چهار رکن اصلی که یکی از ارکان سپاه قدس است شکل می گیرد. ماموریت سپاه قدس این است که نهضت های آزادی بخش و مردمی که دل در گرو حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان دارند حمایت کنند. که بعد از پایان جنگ تحمیلی این نقش پر رنگ تر می شود و سال به سال این ماموریت تکرار می شود با با انتصاب سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس به اوج می رسد.

 
این کارشناس با اشاره به انتصاب حاج قاسم به عنوان فرمانده سپاه قدس، افزود: سال 1376 نگاه مقام معظم رهبری این است که سپهبد سلیمانی فرمانده سپاه قدس شود یعنی از سال 1376  تا دی ماه 1398 که حاج قاسم به دست جنایتکاران آمریکایی به شهادت می رسد اوج اثرگذاری و صدور انقلاب اسلامی است. علی الخصوص در منطقه غرب آسیا این اثر گذری از لبنان، سوریه، عراق، یمن، فلسطین، کشمیر، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را در بر می گیرد، که کار عمدتا با محوریت سپاه قدس برای صدور انقلاب اسلامی انجام می شود.

 
ربیعی با اشاره به ویژگی های خاص حاج قاسم همچون درایت، تیزهوشی، تیز بینی و... که بخشی از تجربیات 8 ساله  از دفاع مقدس است، گفت: بعد از پایان جنگ تا قبل از انتصاب حاج قاسم به عنوان فرمانده سپاه قدس، او اغلب درگیر مناطق افغانستان و پاکستان بود که آرامش این مناطق مدیون درایت او بود؛ یعنی حدفاصل سال 1367 تا 1376  که فرمانده لشکر 41 ثارالله بود در حال خدمت رسانی به مردم و ترویج فرهنگ معنویت، انقلاب و مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و تکفیری ها بود.
 
وی اضافه کرد: عمزمان با انتصاب حاج قاسم سال 1376 به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه استراتژی و راهبرد خاص تعریف می شود، برخی از افراد گمان می کنند که او فقط یک فرمانده نظامی موفق بود در صورتی که این مرد میدان، علاوه بر اینکه یک فرمانده نظامی موفق، یک دیپلمات کاربلد موفق نیز بود یعنی در جاهایی که لازم بود با بحث های دیپلماسی و ارتباطات دیپلماتیک کار را پیش می برد.

این کارشنان با بیان اینکه در دوران فرماندهی حاج قاسم چند نقطه عطف در تاریخ جهان به وقوع می پیوندد، اشاره کرد: یکی جنگ 33 روزه اسرائیل با حزب الله است ارتش ظاهراً چهارم دنیا با به روز ترین تجهیزات نظامی وارد جنگ با شبه نظامی ایدئولوژیک حزب الله لبنان یکی از بخش های محور مقاومت می شود. با نگاه پیشینه تاریخی ارتش رژیم صهیونیستی در درگیری با تمامی اعراب ظرف مدت 6 روز از بلندی های جولان، صحرای سینا از مصر، کرانه باختری از اردن و نزدیکی بیروت پیشروی کرده و تمامی کشورهای عربی را تقریبا مضمحل می کند که این ارتش تا بن دندان مسلح ،33 روز با حزب الله وارد جنگ می شود اما در نهایت تمامی شروط حزب الله را می پذیرد و شکست را قبول می کند. و دیگری جنگ اسرائیل با محور مقاومت فلسطین جنبش حماس جهاد اسلامی که در این جنگ 22 روزه نیز اسرائیل مجددا مغلوب می شود.
 
 وی با اشاره به  شکل گیری داعش و حضور آنان در عراق و سوریه به طوری که حدود 70 درصد از خاک سوریه در اشغال داعش قرار می گیرد و با سرعت بسیار در عراق نیز پیشروی می کند، گفت: حضور نظامی برای ساماندهی و تقویت ارتش در دو کشور با عناصر جبهه مقاومت برای مقابله با داعش شکل می گیرد.
 
ربیعی با بیان اینکه برخی گمان می کنند داعش یک تفکر سلفی تکفیری بود، در صورتی که داعش ساخته و پرداخته آمریکایی هاست (نظام استکبار) بود، تصریح کرد: دلایل متعددی برای اینکه داعش را خود آمریکایی ها ساختند وجود دارد که می توان به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ و کلینتون اشاره کرد که در مناظره  گفته شد آمریکا داعش را تشکیل داده است. بنابراین، مبارزه با داعش مبارزه با یک جریان به نیابت از آمریکا بود دقیقا مانند جنگ 8 ساله ایران و عراق؛ ما با عراق نمی جنگیدیم بلکه با نظام استکبار جنگیدیم.

وی اذعان داشت: تمدن ایرانی و اسلامی در تقابل با تمدن غرب در نقطه داعش به تقابل رسید، با نابودی داعش حاج قاسم سلیمانی نیز به دست استکبار به شهادت می رسد. رئیس جمهور وقت آمریکا دستور ترور را صادر می کند و بار دیگر نظام سلطه و استکبار رسوا می شود.

این کارشناس اضافه کرد: آمریکایی ها تمامی تلاش خود را می کردند که دست خود را از این رویدادها پنهان کنند اما همین که حاج قاسم در فرودگاه بغداد و مستقیما به دست آمریکایی ها به شهادت می رسد دست جنایتکار آمریکا کاملا آشکار می شود و به نحوی تقابل آشکار نظام سلطه و استکبار در یک طرف و نظام اسلامی در سوی دیگر مشاهد می شود.

ربیعی اشاره کرد: دو هفته بعد از شهادت حاج قاسم، حضرت آقا در خطبه های نماز جمعه 27 دی ماه سال 1398 «مکتب سلیمانی» را نام می برند. مکتب سلیمانی یعنی مکتب انقلاب اسلامی و مکتب امام که شهید سلیمانی در این مکتب حاج قاسم می شود.  وقتی حضرت آقا از مکتب سلیمانی نام می برند خیلی از افراد فکر می کردند آقا به دنبال دادن اصالت به او است در حالی که نگاه ایشان این است که مکتب سلیمانی یعنی مکتبی که باعث شد شهید سلیمانی در درون این مکتب پرورش و رشد پیدا کند.

این کارشناس با بیان اینکه در حوادث اخیر نیز ردپای مستقیم آمریکایی ها دیده می شود برای اینکه به دنیا ثابت کنند  تمدن اسلامی قادر به اداره حاکمیت و جامعه نیست، گفت: غرب می گویند با تفکری که منجر به شکل گیری اسلام شد کاری ندارند، در حوزه فرهنگ نیز ورود نمی کنند به شرطی که وارد تمدن سازی و صدور انقلاب نشوید که نمونه بارز آن تشیع و تسنن لندی است که در مرکز لندن شبکه تلویزیونی، ساختمان، چاپخانه، امکانات و تجهیزات داده می شود به شرط اینکه  در این اسلام صحبتی از حاکمیت، حکومت و مدل حکومت زده نشود تا بخش فرهنگ را قبول داریم حمایت می کنیم اما به محض نظام سازی یا ورود به مقوله حکومت اسلامی ، تقابل قلمداد می شود.

وی خاطر نشان کرد: یادمان باشد تمام جریان رسانه های غرب و نظام سلطه تلاش می کند واقعیت و ذهنیت از یکدیگر فاصله داشته باشد، یعنی با ذهنیت سازی کاذب واقعیت را برای مردم وارونه نشان می دهد تمام تبلیغ غرب در این است که ذهنیت مردم با واقعیت منطبق نشود و در این تبلیغات عجیب و غریب افراد تصور می کنند غرب بهشت است و ما در جهنم زندگی می کنیم ، امروز رسالت رسانه ها در جهاد تبیین همین است که بتوانیم تبیین کنیم غرب بهشت نیست و ما هم در جهنم نیستیم.
 
ربیعی با بیان اینکه اصولاً کارآمدی و ناکارآمدی نسبی بوده و مطلق نیست و نگاه صفر و صدی باید تعدیل شود که تا حدود زیادی از تأثیرگذاری و تبلیغات جریان غرب جلوگیری می شود، گفت: بازخوانی خدمات و کارآمدی انقلاب بر اساس آمارهای مراجع معتبر بین المللی و مقایسه با عملکرد کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه ، کمک شایانی خواهد کرد تا مردم بتوانند ذهنیت های خود را به واقعیت نزدیک کنند.
البته در حوزه معیشت و زندگی مردم نیز دولت باید تلاش بیشتری را داشته باشد تا بتواند کاستی های این بخش را نیز سر و سامان دهد که بخشی از ذهنیت منفی مردم از همین حوزه ناشی می شود .
 
خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار