مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۶۶ درصد از اراضی استان زیر یک درصد مواد آلی دارند، در حالیکه خاک باید بالای ۲ درصد ماده آلی داشته باشد، تا به عنوان خاک حاصلخیز برای کشاورزی محسوب شود و فقط چهار درصد اراضی استان چنین خاصیتی را دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸ 05 December 2022

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان در دشت همدان، قهاوند، فامنین و رزن دچار شوری شده است.

به گزارش ایرنا، «امیر لاهوتیان» در نشستی به مناسبت روز خاک با عنوان «خاک سرآغاز غذا» با خبرنگاران افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۷۰ درصد اراضی استان همدان جزو خاک‌های جوان و کمتر توسعه یافته محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۶۵ درصد اراضی استان همدان دچار کمبود فسفر، ۳۰ درصد اراضی کمبود پتاسیم، ۳۰ درصد کمبود مس، ۸۴ درصد دچار کمبود روی و ۹۰ درصد اراضی دچار کمبود آهن است.

وی گفت: ۶۶ درصد از اراضی استان زیر یک درصد مواد آلی دارند، در حالیکه خاک باید بالای ۲ درصد ماده آلی داشته باشد، تا به عنوان خاک حاصلخیز برای کشاورزی محسوب شود و فقط چهار درصد اراضی استان چنین خاصیتی را دارد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه به دنبال افزایش مواد آلی خاک از طریق کشت مستقیم و تناوب کشت هستیم، افزود: کود‌های عرضه شده در بازار کنترل می‌شود و کود‌های وارداتی نیز همواره مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست گفت: گلخانه‌ها را ملزم کرده ایم در کنار فضای کشت، استخر پرورش ماهی نیز احداث تا از فضولات آبزیان به عنوان مواد آلی و کود برای تغذیه گیاهان خود استفاده کنند.

«رضا بهراملو» با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای آحاد جامعه و امنیت پایدار غذایی است افزود: اجرای طرح‌های کشاورزی یک تا سه سال زمان می‌برد تا نتایج تغذیه‌ای محصولات کشاورزی مورد ارزیابی دقیق فنی قرار گیرد.

وی خاک را منشا غذا و محل چرای دام، زراعت و ذخیره آب دانست و تاکید کرد: خاک زراعی شامل مواد آلی است و پوشش گیاهی همدان خیلی غنی نیست.

بهراملو با بیان اینکه عمق خاک زراعی قابل کشت ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است افزود: امنیت خاک را باید حفظ کنیم بنابراین با ساخت و ساز در خاک‌های زراعی درجه یک و ۲ مخالفت می‌کنیم چرا که از خاک حاصلخیز باید به شدت مراقبت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز گفت: خاک از مواد درشت و ریز و مواد آلی تشکیل شده است و هوا نیز از خاک تاثیر می‌گیرد و اگر خاکی رطوبتش را از دست بدهد، مستعد فرسایش می‌شود.

«اسفندیار خزایی» با بیان اینکه همچنین مصرف بیش از اندازه انرژی موجب کاهش رطوبت خاک و جابجایی آن می‌شود افزود: تا ۱۰ تن در هکتار در سال فرسایش طبیعی است، اما اقداماتی مانند چرای دام، آتش سوزی و شخم در اراضی شیب دار می‌تواند فرسایش خاک را تشدید کند.

همدان دارای ۱.۹ میلیون اراضی کشاورزی است که ۲۵۰ هزار هکتار زراعی، باغی ۸۰ هزار هکتار، آییش ۲۵۰ هزار هکتار، اراضی دیم ۵۰۰ هزار هکتار و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار