نخستین نمایشگاه «مد و لباس ایرانی اسلامی» با شرکت بیش از ۱۰۰ طراح و تولید کننده پوشاک سراسر کشور به میزبانی همدان برگزار شد تا تلفیقی از خلاقیت، علم و تجربه در حوزه تولید لباس‌های زنانه عرضه شود.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ 27 November 2022

نخستین نمایشگاه «مد و لباس ایرانی اسلامی» با شرکت بیش از ۱۰۰ طراح و تولید کننده پوشاک سراسر کشور به میزبانی همدان برگزار شد تا تلفیقی از خلاقیت، علم و تجربه در حوزه تولید لباس‌های زنانه عرضه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدل‌های جدید در حوزه پوشاک، هرسال از سوی طراحان خارجی و ایرانی برای عرضه در بازار ایران ارائه می‌شود. اما حالا برخی از نهاد‌های متولی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی پای کار آمده تا با حمایت از تولید کنندگان و طراحان برجسته کشور، پوشاک متناسب با مد و لباس ایرانی-اسلامی را طراحی و عرضه کنند.

تولید لباس و پوشاک یکی از حوزه‌هایی است که نقش موثری در راستای تحقق شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» دارد.

در سال‌های گذشته برخی از لباس‌ها و پوشاک مورد نیاز مردم از سایر کشور‌ها تامین می‌شد، اما حالا تعداد تولیدکنندگان و کیفیت محصولات این حوزه در داخل کشور افزایش یافته است و ایران رفته رفته به سمت صادرات پوشاک حرکت می‌کند.

به گفته کارشناسان، نساجی با نزدیک به یک قرن سابقه در کشورمان، پنج درصد سرمایه گذاری‌های بخش صنعت را در اختیار دارد و ۱۳ درصد اشتغال واحد‌های صنعتی نیز مربوط به این بخش است.

به گفته مسوولان، هفت هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی فعال نساجی در ایران وجود دارد، کارشناسان بر این باورند صنعت نساجی، ظرفیت گسترش و مقاومت در شرایط تحریم را دارد از این رو تدوین نقشه راه و مشخص شدن وظایف نهاد‌ها در توسعه نساجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بر اساس آخرین آمار‌ها سال گذشته ۳۱۲ هزار تن انواع محصولات بخش صنایع نساجی و پوشاک به ارزش یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلار از کشور صادر شد که در مقایسه با سال پیش از آن از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۶ درصد و ۲۴ درصد رشد داشت.

آمار‌های موجود رشد حدود ۲۰ درصدی صادرات پوشاک در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

در همدان نیز ۲ روستای «کِردآباد» و «لتگاه» از توابع شهرستان کبودرآهنگ ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید پوشال و البسه دارند. همت «کِردآبادی‌ها» روستایی محروم را به کارگاه بزرگ تولید پوشاک تبدیل کرده و از ۶۰۰ خانه در این روستا نیمی کارگاه تولیدی است.

این روستا در سال ۱۳۹۲ به واسطه دارا بودن تعداد زیاد واحد‌های تولید پوشاک و کارگاه‌های خیاطی به عنوان خوشه صنعتی به ثبت رسیده و به‌عنوان واحد نمونه کشوری در امر اشتغال معرفی‌شده است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه پوشاک کشور‌هایی همچون بنگلادش و ترکیه به قطب تولید منطقه تبدیل شده اند در حالی که استان همدان این ظرفیت را دارد تا در این حوزه و سری دوزی، به قطب منطقه‌ای تبدیل شود.

حالا همدان به واسطه داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد در حوزه تولید پوشاک میزبان نخستین نمایشگاه «مد و لباس ایرانی اسلامی» شده است. نمایشگاهی که با شرکت بیش از ۱۰۰ طراح و تولید کننده لباس زنانه ایرانی در محل هتل کتیبه برپا است.

تلفیق خلاقیت و علم در نمایشگاه مد و لباس همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان روز یکشنبه در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه، عرضه مستقیم محصولات حجاب و عفاف ایرانی و اسلامی است تا شهروندان بتوانند به راحتی و بدون واسطه پوشاک مورد نظر خود را خریداری کنند.

مسعود ویژه افزود: ایجاد ارتباط دوسویه بین تولید کنندگان، طراحان و عرضه کنندگان پوشاک کشوری و استانی با مردم نیز یکی دیگر از دستاورد‌های این نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان همدانی می‌توانند به راحتی از محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود، استفاده کنند، تصریح کرد: این یک نمونه موفقیت آمیز از حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید و ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

ویژه تاکید کرد: شهرداری همدان، اداره کل فنی حرفه‌ای استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان و مجموعه هتل کتیبه در برگزاری این رویداد ارزشمند مشارکت داشتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین میزبان نخستین نمایشگاه «مد و لباس ایرانی اسلامی» است که نشان از ظرفیت‌های زیاد این استان در حوزه تولید پوشاک و البسه دارد.

احمد شانیان افزود: برپایی این نمایشگاه نقطه آغازین برای توسعه و رشد حوزه پوشاک و لباس است و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و استاندار همدان تلاش داریم با تقویت این صنعت، بتوانیم تغییری در عرصه محصولات تولیدی ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: در تماسی که پیش از گشایش این نمایشگاه با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم، وی خواستار گزارشی از این نمایشگاه شد تا مشکلات پیش روی تولید کنندگان صنعت پوشاک را بر طرف کنیم.

شانیان با بیان اینکه از تولید کنندگان این حوزه حمات می‌کنیم، تصریح کرد: استان همدان به واسطه داشتن تولید کنندگان و طراحان مطرح، یکی از قطب‌های تولید پوشاک در کشور محسوب می‌شود و تلاش داریم زمینه‌های صادرات محصولات استان را فراهم کنیم.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور نیز گفت: یکی از راهبرد‌های شورای فرهنگ عمومی دسترسی به پوشاک سالم، اقتصادی، عفیفانه و در دسترس بودن است.

سجاد لطفی با اشاره به اینکه هم اینک زمینه عرضه لباس عفیفانه و در دسترس فراهم شده است، افزود: تحقق این اهداف به عنوان همت و اقدام جمعی در کارگروه استانی مد و لباس بسیار ارزشمند و این نمایشگاه یکی از دستاورد‌های آن است.

وی اظهار داشت: طراحان برتر کشور در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات بسیار مناسبی را در حوزه مد و لباس ایرانی - اسلامی عرضه می‌کنند.

لطفی تصریح کرد: کارِ گروهی برای ما بسیار مهم است و با استفاده از این فرصت تلاش داریم از سکوی فروش موقت به سمت سکوی فروش پایدار حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصناف نیز در این نمایشگاه مشارکت خوبی داشتند، عنوان کرد: همدان نخستین استانی است که این نمایشگاه را برپا می‌کند و پس از آن نیز این نمایشگاه در استان‌های گیلان و کرمانشاه برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور تاکید کرد: استان همدان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه پوشاک و لباس دارد و آوازه روستای کِردآباد و لتگاه در این استان به سایر نقاط کشور رسیده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه نقطه آغازین برای عرضه مستقیم محصولات پوشاک و لباس است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد اینگونه نمایشگاه‌ها در سراسر کشور افزایش می‌یابد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه رویدادی برای مد و لباس است تا پوشاک ایرانی - اسلامی را عرضه کند.

فاطمه ستاری نوید افزود: در این نمایشگاه محصولاتی که در حوزه پوشاک و لباس ایرانی و اسلامی، توسط طراحان و تولید کنندگان ایرانی تولید شده برای فروش و عرضه مستقیم ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه همدان، نخستین استانی است که این نمایشگاه را برپا می‌کند، اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از ویژند‌ها (برندهای) مطرح ایرانی در این نمایشگاه شرکت کرده اند و به صورت مستقیم محصولات خود را عرضه می‌کنند.

ستاری نوید عنوان کرد: برخی از بانوان لباس‌های خود رابه صورت اینترنتی خرید می‌کنند که با برپایی این نمایشگاه شرایط برای خرید حضوری از طراحان برجسته کشوری فراهم شده است.

در نمایشگاه «مد و لباس ایرانی اسلامی» بیش از ۱۰۰ طراح و تولید کننده از استان همدان و سراسر کشور گرد هم آمده‌اند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، زمینه‌های عرضه مستقیم و معرفی محصولات حوزه مد، لباس و پوشاک را فراهم کرده اند.

این نمایشگاه از ۶ تا ۹ آذر در محل هتل کتیبه همدان آماده بازدید علاقه‌مندان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار