شهرستان اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها هم با بیش از ۱۰ هزار راننده و کمک‌راننده‌ ماشین سنگین تریلر و کامیون و بیش از ۵۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین نیم درصد از ناوگان حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده، حال آن‌که بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل جاده ای این شهرستان فرسوده بوده و این فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کهنه سواران این شهر را آزار می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱ 27 November 2022

تریلرها و ماشین‌های سنگین که روزانه چندین هزار تن کالا را در سطح کشور جابه‌جا می‌کنند اغلب به علت فرسودگی و عمر بالا کیفیت مناسبی نداشته و به واسطه این فرسودگی آلودگی هوا، خطرات جاده‌ای مختلف و مصرف سوخت بالا را به همراه دارند.

به گزارش ایسنا؛ در حال حاضر حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور فرسوده بوده و از عمر مفید آنها بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال می‌گذرد و جزء ماشین های اسقاطی به شمار می‌روند اما با وجود آن هنوز در حوزه حمل و نقل دارای فعالیت هستند و مجلس مصصم است این موضوع را حل و فصل کند و به همین منظور اسقاط خودروها به ویژه کامیون‌های فرسوده برای ایمنی جاده‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا و حل مشکل رانندگانی که خودروهای آنها مدت‌هاست که در گمرک باقی مانده در اولویت کاری مجلس قرار گرفته است.

شهرستان اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها هم با بیش از ۱۰ هزار راننده و کمک‌راننده‌ ماشین سنگین تریلر و کامیون و بیش از ۵۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین نیم درصد از ناوگان حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده، حال آن‌که بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل جاده ای این شهرستان فرسوده بوده و این فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کهنه سواران این شهر را آزار می‌دهد.

اما اینکه آیا اسقاط خودروها به ویژه کامیون‌های فرسوده برای ایمنی جاده‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا که در اولویت کاری مجلس قرار گرفته، نفعی به حال شهر تریلرها خواهد داشت؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای گفت: قانون جاری این است که تولیدکننده ای که ماشین تولید می کند و یا وارد کننده‌ای که ماشین وارد می کند، در ازای واردات و یا ساخت یک وسیله نقلیه باید گواهی اسقاط ارائه دهد که در این رابطه با دو مشکل مواجه هستیم.

کیومرث سرمدی‌‍واله افزود: یکی از مشکلات آن بوده که از سال گذشته حدود ۱۵ هزار دستگاه کشنده وارد کشور شده که این تعداد دستگاه به علت نداشتن گواهی اسقاط که بتوانند آن را ارائه دهند، از سال گذشته تاکنون شماره گذاری نشده‌اند و سرگردان هستند و از طرفی ماشین های اسقاطی که با قیمت پایین فروخته می شوند، با این شرایط یک‌باره تا ۱.۵ میلیارد قیمت آنها بالا می‌رود.

وی دومین مشکل در این ارتباط را وجود کهنه سوران بسیار در ناوگان حمل و نقل جاده ای سطح کشور دانست و تصریح کرد: تعدادی کهنه سوار در کشور و از جمله در اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها وجود دارد که این کهنه سواران تعداد آنها هم کم نیست.

سرمدی‌واله خاطرنشان کرد: این‌ کهنه سواران سال هاست با ماشین های فرسوده و اسقاطی در حال فعالیت هستند و تنها منبع درآمدشان از راه همین ماشین های فرسوده بوده و توان نوسازی خودرو خود را ندارند و دولت مدت‌هاست که تسهیلاتی در این ارتباط در اختیار آنها نگذاشته و راهکاری هم که بتوانند ماشین اسقاطی خود را تبدیل کنند، برای آنها ارائه نداده است.

وی استهلاک ماشین، مصرف سوخت بالا، تصادفات و گرفتاری های فراوان را از نتایج کارکرد این ماشین های اسقاطی در سطح کشور دانست و گفت: به همین منظور دولت طبق لایحه‌ای عنوان کرد که کسانی که گواهی اسقاط ندارند، می‌توانند با پرداخت یک و نیم درصد از قیمت آن ماشین که می خواهند شماره گذاری کنند، در یک حساب به حساب محیط زیست واریز کرده و مجوز شماره‌گذاری به آنها داده شود و آن مبلغ واریز شده در حساب به صورت وام کم‌بهره یا کمک بلاعوض به کسانی پرداخت شود که توان اسقاط خودروی خود را ندارند.

سرمدی‌واله بیان کرد: کلیات این لایحه مصوب شد و مواد آن به تصویب مجلس رسید اما بنا به تشخیص رئیس مجلس این امر مجدد به کمیسیون صنایع و معادن ارائه شد که دوباره در رابطه با آن لایحه کار کارشناسی انجام شود و به مجلس برگردد و به صورت نهایی به مرحله تصویب برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با این راهکار گره ای از مشکل کهنه سوران ناوگان پایتخت تریلرها باز خواهد شد؟ گفت: به طور یقین نمی‌توان مشکل همه کهنه سواران را در کشور و به تبع آن در شهرستان اسدآباد شهر تریلرها حل کنیم چراکه مبلغی که در ازای ۱.۵ درصد به حساب واریز می‌شود تا به صورت وام و کمک بلاعوض در اختیار افرادی که توانایی نوسازی ماشین سنگین خود را ندارند، گذاشته شود، پاسخگوی این همه متقاضی اسقاطی خودرو نیست.

سرمدی‌واله یادآور شد: به طور حتم باید دولت، مجلس و کمیسیون صنایع مجلس و نیز وزارت صمت که متولی اسقاط خودرو است، به فکر راهکار دیگری باشند که بتوان با راهکاری مناسب و با کمک مشوق های ارائه داده شده، کهنه‌سوران را توانمند کرد.

وی اضافه کرد: به همین منطور لازم تسهیلات ارزان قیمت و حتی وام های بلاعوض برای کهنه سوران درنظر گرفته شود و دولت منابعی را برای این امر سرریز کند تا شاهد جوان‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور و نیز پایتخت تریلرها باشیم.

همچنین بازرس اتحادیه بار کشور با اشاره به فرسوده بودن نیمی از  ناوگان حمل و نقل جاده ای سطح کشور و ضروت نوسازی آن اظهار کرد: کسانی که از اروپا ماشین های سنگین  صفر کیلومتر وارد می‌کنند، همگی دلال بوده و تنها یک درصد آنها راننده هستند، به طور قطع دلالان به فکر سود و منفعت خود بوده و با خرید ماشین اروپایی صفر کیلومتر از خارج از کشور همان ماشین را در داخل کشور به هفت تا هشت میلیارد تومان به رانندگان می‌فروشند.

علی هاتفی تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در بحث اسقاط ماشین های فرسوده بهترین راهکار آن است که ماشین را به راننده بدهند؛ شرط اول در این برنامه ثبت سفارش اسقاط بوده و راننده می‌تواند ماشین خود را اسقاط کرده، بعد از اسقاط ثبت سفارش کند و پس از آن که ماشین خود را دریافت کرد، نسبت به پلاک گذاری آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اسقاط ماشین های سنگین فرسوده اگر یک دستگاه ماشین اسقاط از رده خارج شده و یک دستگاه ماشین جدید وارد چرخه شود به طور قطع این امر تاحدودی در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شاید تا ۲۰ درصد تأثیر داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان اسدآباد همچنین با اشاره به وجود بیش از ۵۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین و تریلر در شهرستان اسدآباد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر راننده، کمک‌راننده و تعمیرکار، لوازم و قطعات فروشی خودرو وابسته به ماشین سنگین و تریلر در شهرستان اسدآباد دارای فعالیت هستند.

وی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان را یکی از مشکلات کامیون داران و تریلر داران این شهرستان برشمرد و افزود: متأسفانه بیش از نیمی از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این شهرستان فرسوده بوده و به‌واسطه همین فرسودگی هزینه‌های بالایی را به رانندگان خود برای تعمیر تحمیل می‌کند.

هاتفی یادآور شد: عمر مفید اکثریت ماشین‌های سنگین و تریلر این شهرستان در حال گذر از ۲۵ سال بوده و با این روند به‌زودی ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اسدآباد فرسوده خواهد بود و نیاز به نوسازی خواهد داشت ضمن اینکه در حال حاضر سن مفید ناوگان از ۲۵ سال به ۲۰ سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به قیمت بسیار هنگفت ماشین سنگین بیان کرد: با چنین قیمت‌های بالا دیگر امکان تبدیل به احسن و نوسازی تریلر و ماشین‌های سنگین برای رانندگان اسدآبادی وجود ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست و باید با ماشین‌های سنگین فرسوده کنونی خود مدارا کنند که خرابی هر روزه این ماشین‌های فرسوده هم رمق رانندگان اسدآبادی را گرفته است.

هاتفی اضافه کرد: شهرستان اسدآباد با بیش از ۱۰ هزار راننده و کمک‌راننده‌ ماشین سنگین تریلر و کامیون و بیش از ۵۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین نیم درصد از ناوگان حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده که با این ظرفیت و پتانسیل بالا در این امر می‌تواند به‌عنوان قطب حمل‌ونقل زمینی غرب کشور محسوب شود.

امیدواریم با راهکارها و تدبیری مناسب از طریق تسهیلات بانکی کم بهره و کمک‌های بلاعوض و نیز مشوق‌های مناسب آرزوی کهنه سوران شهر تریلرها در جوان‌سازی ناوگان حمل و نقل جاده ای این شهر محقق شود و آنها را از دغدغه درد کهنه فرسودگی ماشین‌های سنگین شهر رهایی دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار