حجت الاسلام میلاد صالحی با اشاره به اینکه موضوع جمعیت باید از دستورالعمل‌های سیاسی و امنیتی خارج شده و به یک باور اجتماعی تبدیل شود در ادامه به چهار شاخصه و شاکله نظام خانواده بر اساس زیست بوم و فرهنگ خاص هر منطقه اشاره کرد و گفت: اولین شاخصه نظام خانواده و اولین مرحله آن مرحله تشکیل خانواده است که در آن دختر و پسر در سن مناسب به فضای ازدواج وارد می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲ 25 November 2022

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت همدان با بیان اینکه یکی از عوامل عدم فرزندآوری، بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی در فرزندآوری است، گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی در راس این عوامل قرار دارد.

به گزارش مهر؛ حجت الاسلام میلاد صالحی با تاکید به اینکه باید گره‌های فکری، فرهنگی، شناختی و ذهنی در موضوع فرزندآوری مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: خانواده‌های ایرانی از لحاظ فکری و ذهنی خانواده‌های فرزندخواه هستند و، چون ایران در حال توسعه است به نیروی جوان نیاز دارد، اما وقتی این آمار را در خانواده‌ها نگاه می‌کنیم متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد و متوسط خانواده‌های ما ۳.۱ نفر است. پدر، مادر و صرفاً یک فرزند وجود دارد.

وی، یکی از عوامل را بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی در فرزندآوری دانست و گفت: دلایل اجتماعی و فرهنگی عدم فرزندآوری خانواده‌ها درمجموع ۶۰ درصد میزان فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند، اما متأسفانه ما خود را درگیر مسائل اقتصادی با فراوانی ۴۰ درصدی کرده‌ایم و مباحث و مشکلات اقتصادی به قدری در باور عمومی ما بزرگ شده و قدرت نمایی می‌کند که از سایر مسائل مهم مانند مباحث فرهنگی و اجتماعی غافل شده‌ایم.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری روی بخش ۶۰ درصدی قطعاً ما را زودتر به نتیجه می‌رساند، خاطرنشان کرد: درست است که مسائل مالی و اقتصادی مثل تأمین اقلام مورد نیاز کودک بر تصمیم به فرزندآوری تأثیر زیادی دارد، اما باز هم درصد مسائل اقتصادی از درصد مجموع مسائل اجتماعی و فرهنگی کمتر است بنابراین باید سعی کنیم انرژی بیشتری برای رفع آن‌ها بگذاریم.

صالحی در ادامه گفتگو، با اشاره به اینکه موضوع جمعیت باید از دستورالعمل‌های سیاسی و امنیتی خارج شده و به یک باور اجتماعی تبدیل شود در ادامه به چهار شاخصه و شاکله نظام خانواده بر اساس زیست بوم و فرهنگ خاص هر منطقه اشاره کرد و گفت: اولین شاخصه نظام خانواده و اولین مرحله آن مرحله تشکیل خانواده است که در آن دختر و پسر در سن مناسب به فضای ازدواج وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه ابلاغ اندیشه‌های جوانی جمعیت، به عهده کنش‌گران مردمی باشد افزود: هنگامی که جریان اندیشه‌ای توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شود در این میان نیاز به یک حلقه واسطه است تا به مردم ابلاغ شود و می‌توان گفت که سازمان‌های مردمی در این زمینه نقش‌آفرینی دارند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان بیان کرد: در راستای گسترش فعالان عرصه جمعیت باید گروه‌های مستقل دیگری هم تشکیل شود؛ چراکه با ایجاد گروه‌های مستقل در عرصه جمعیت، نوآوری و خلاقیت در این عرصه به وجود خواهد آمد که در این گروه‌ها امیدآفرینی در شرایط موجود برای پیشبرد اهداف جمعیتی از اولویت خاصی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار