رئیس محیط زیست شهرستان تویسرکان در ادامه بیان کرد: ۴۵ درصد از زباله‌های تولید شده حاوی مواد آلی هستند مانند پوست میوه‌ها و مواد غذایی که می‌توان به عنوان کمپوست از آن‌ها استفاده و کمپوست‌ها را جایگزین کود شیمیایی کرد.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ 25 November 2022

رییس محیط زیست شهرستان تویسرکان گفت: با توجه به جمعیت شهرستان تویسرکان، سرانه تولید زباله بالاتر از سرانه تعیین شده است.  

به گزارش مهر؛ رضا گوهری بیان کرد: پسماند یا زباله به عنوان طلای کثیف نام برده می‌شود و با توجه به اینکه پسماند هر روز در زندگی ما تولید می‌شود پسماند‌ها به چند مورد تقسیم بندی می‌شوند.

وی بیان کرد: این تقسیم بندی شامل پسماند عادی که ناشی از فعالیت‌های روز مره و نخاله‌های ساختمانی، پسماند دارویی، پسماند شیمیایی، پسماند‌های خطرناک، پسماند‌های کشاورزی و پسماند‌های ویژه است.

رئیس محیط زیست شهرستان تویسرکان تشریح کرد: برابر قانون ماده ۷ مدیریت، وظیفه اجرایی پسماند به عهده تولید کننده پسماند است و مجموعه سازمانی حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی بر نحوه مدیریت پسماند نظارت دارد.

گوهری در ادامه با بیان اینکه جمع آوری پسماند در شهر‌ها به عهده شهرداری و در روستا‌ها به عهده دهیاری است افزود: این دو وظیفه دارند بر نحوه دفع اصولی، خاک پوشانی و جلوگیری از ورود حیوانات موزی به محل دفع زباله‌ها و اقدامات دیگر جهت آلوده نشدن محیط زیست مدیریت داشته باشند.

وی گفت: سرانه تولید پسماند با توجه به فصول سال متغییر است و به طور متوسط هر فرد ۷۰۰ تا ۶۰۰ گرم روزانه تولید زباله دارد که در شهرستان تویسرکان تولید زباله بالاتر از سرانه تعیین شده است.

رئیس محیط زیست شهرستان تویسرکان یادآور شد: به طور متوسط در شهرستان تویسرکان ۴۰ الی ۵۰ تن، سرکان ۳ و نیم تن و در فرسفج ۳ تن زباله تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه در روستا‌های شهرستان ۴۰ تن زباله در روز تولید می‌شود خاطرنشان کرد: در این شهرستان سرانه تولید پسماند صنعتی کم است و بیشترین تولید زباله مربوط به بخش زباله عادی و زباله کشاورزی که شامل شاخه درختان، بقایای گیاهی و سموم کشاورزی است.

گوهری با تاکید بر این موضوع که فرهنگ سازی و آموزش در تفکیک زباله می‌تواند نقش بسزایی در بهداشت محیط زیست داشته باشد بیان کرد: از زباله کثیف می‌توان درآمد زایی خوبی به دست آورد.

وی ادامه داد: افرادی که در بازیافت و تفکیک زباله فعالیت می‌کنند درآمد خوبی دارند که باید در این زمینه واحد‌های ضایعاتی و بازیافتی به صورت رسمی از مبدا وارد کار شوند.

گوهری تشریح کرد: ۱۵ درصد از زباله‌های ما را کاغذ تشکیل می‌دهد و همانگونه که شعار می‌دهیم کاغذ زباله نیست را باید به نحو احسنت از مبدا جداسازی کنیم و این کار کمک زیادی به صنعت بازیافت می‌کند.

رئیس محیط زیست شهرستان تویسرکان در ادامه بیان کرد: ۴۵ درصد از زباله‌های تولید شده حاوی مواد آلی هستند مانند پوست میوه‌ها و مواد غذایی که می‌توان به عنوان کمپوست از آن‌ها استفاده و کمپوست‌ها را جایگزین کود شیمیایی کرد.

گوهری تصریح کرد: بخشی از زباله‌های ما حاوی مواد غیر آلی هستند مانند شیشه مربا، ظروف یکبار مصرف و قوطی‌های کنسرو که قابل بازیافت هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که می‌توان با یک نگاه ویژه و فرهنگ سازی تفکیک زباله، زباله‌های کمتری تولید می‌کنیم افزود: همچنین محل دفع کمتری برای این پسماند‌ها به وجود خواهد آمد.

گوهری در پایان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانشگاهی، ظرفیت‌های مردم نهاد به عنوان تشکل‌های دوستدار طبیعت و مردم می‌توانند فرهنگ تفکیک زباله را آموزش دهند گفت: طبق ماده ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست و انتقال آن به نسل‌های آینده وظیفه آحاد مردم است و یکی از دغدغه‌های محیط زیست پسماند و زباله است چراکه ماندگاری زباله و تجزیه نشدن زباله‌ای مانند شیشه ۴ هزار سال و پلاستیک ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد و اثرات مخربی بر محیط زیست دارند و اگر به صورت صحیح زباله‌ها تفکیک و بازیافت شوند بهره وری صحیحی را در مورد طلای کثیف انجام خواهیم داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار