نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه در نگاه فلاسفه اسلامی حقیقت وجود انسان به نفس اوست و نه به بدن او، گفت: بدن، مرکبی است که یک روز از آن، پیاده می‌شویم. حقیقت وجودی ما نفس ماست. اگر انسان فقط گرفتار بدن شود به حقیقت دست پیدا نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷ 24 November 2022

نماینده، ولی فقیه در استان همدان گفت: اسلام بر پایه عقل بنیان‌گذاری شده و در نگاه اسلام شناختی، انسان نشانگر پیوند خداست و به قدری ظرفیت و استعداد در وجود انسان نهفته که اگر خود را بشناسد، به فهم خدا دست پیدا می‌کند.

 به گزارش ایسنا؛ حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی" انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا"، اظهار کرد: بوعلی سینا نماد عقل محض و باباطاهر نماد عرفان است به همین دلیل در همدان، عقل و عرفان وجود دارد.

شعبانی با بیان اینکه اسلام، دین عقلانیت است، تصریح کرد: اسلام بر پایه عقل بنیان گذاری شده و عقل اگر در مکتب وحی قرار بگیرد می‌تواند خیلی از واقعیت‌های هستی را به درستی درک کند.

وی ادامه داد: در نگاه اسلام شناختی، انسان نشانگر پیوند خداست و به قدری ظرفیت و استعداد در وجود انسان نهفته که اگر خود را بشناسد، به فهم خدا دست پیدا می‌کند.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه در نگاه فلاسفه اسلامی حقیقت وجود انسان به نفس اوست و نه به بدن او، اظهارکرد: بدن، مرکبی است که یک روز از آن، پیاده می‌شویم. حقیقت وجودی ما نفس ماست. اگر انسان فقط گرفتار بدن شود به حقیقت دست پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: امروز در دنیا تمدنی شکل گرفته که به دنبال برجسته کردن بدن انسان است البته در غرب تحقیقاتی در رابطه با نفس دارند، اما برجسته نیست. در حالیکه اسلام و فلاسفه اسلامی، حرف از سعادت بشریت زدند.

 نماینده، ولی فقیه در استان همدان، خاطرنشان کرد: از نظر بوعلی سینا "نفس" قابلیت جاودانگی دارد، اما نکته اساسی اینجاست اگر می‌خواهید به سعادت برسید باید از گرفتار، سرگرم و مطیع بدن شدن، جدا شوید.  

وی در پایان، تأکید کرد: اسلام گرفتاری من و شما را این می‌داند که ما خودمان را نشناختیم و در حد قوای نباتی پایین آوردیم در حالیکه دارای نفس ناطقه هستیم و باید تدبیر کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار