کد خبر: ۱۰۷۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 14 November 2022

خبرنگار و مطبوعات به عنوان مهم‌ترین رکن آزادی بیان در قانون اساسی ما دیده شده، اما با این حال هر از گاهی خبر شکایت از خبرنگاری شنیده می‌شود.


 چند روزی است که خبر شکایت از همکار رسانه ما فاطمه کاظمی خبرنگار هفته نامه «همدان نامه» منتشر شده است که در این راستا گفتگویی با خبرنگار تابناک همدان، داشت در ادامه می‌خوانیم:

 

 

ما از حفظ میراث فرهنگی عقب نمی‌نشینیم
وی با بیان اینکه رسالت خبرنگاری جز حق خواهی نبوده و سلاحی جز قلم ندارد گفت: سال گذشته پیرو تخریب خانه اقبالیان که اولین خانه تاریخی با معماری مدرن در ایران با عنوان خانه واجد ارزش تاریخی ثبت شده است چند گزارش تصویری تهیه کردم که پیرو گزارش‌های تصویری گفتگو‌هایی نیز با مدیر کل میراث فرهنگی و شهردار صورت گرفت.


کاظمی با اشاره به اینکه زمانی که موضوع تخریب خانه اقبالیان رسانه‌ای شد شهرداری و میراث فرهنگی وارد موضوع شدند، اظهار داشت: شهرداری معتقد بود که هیچ مجوزی برای تخریب خانه تاریخی اقبالیان صادر نشده و مدیر کل میراث فرهنگی نیز گفت با توجه به اینکه خانه اقبالی واجد ارزش تاریخی و ثبت شده است از مالک شکایت کردیم.


این خبرنگار ادامه داد: همان زمان دادستان حکم پلمپ خانه را صادر کرد که مالکان اقدام به فک پلمپ غیر قانونی کردند و ملک بیشتر تخریب شد ما نیز با توجه به رسالتی که داشتیم تا به امروز پیگیر این موضوع هستیم. 


کاظمی در خصوص شکایت مالکان خانه اقبالیان گفت: سه ماه پیش برای اولین بار مالکان خانه اقبالی اقدام به شکایت کردند که با حضور در دادگاه و بیان اظهارات خود مبنی بر اینکه طبق مستندات و گفته‌های مسئولین شهر در مورد تخریب این خانه اظهار نظر کردم که این اظهار نظر نیز به دلیل رسالت حرفه من یعنی خبرنگاری است، مجددآ در ۱۹ مهر ماه سالجاری ابلاغیه مبنی بر شکایت مالکان خانه اقبالی دریافت کردم که دو الی سه جلسه در عرض یک هفته در دادگاه حضور داشتم و همه مستندات خود را ارائه دادم.


وی ادامه: برای سردبیر هفته نامه «همدان نامه» حسین زندی به دلیل شکایت مالکان خانه اقبالیان ابلاغیه‌ای صادر شد که او با وکیل در دادگاه حضور پیدا کرد و در حال حاضر با قرارکفالت (وثیقه) آزاد است.


کاظمی با بیان اینکه ما رسالت اصلی خود را انجام می‌دهیم و از این رسالت عقب نمی‌نشینیم، اذعان داشت: من در دادگاه به قاضی گفتم وظیفه من اطلاع رسانی است و حوزه میراث فرهنگی را پیگیری و اطلاع رسانی می‌کنم اگر قرار است برای این ماجرا کسی محاکمه شود از نظر من مالکان خانه تاریخی و مسئولان شهرداری است که اجازه دادند خانه‌ای که در پرتردد‌ترین نقطه شهر است تخریب شود بنابراین عناوینی مثل تشویش اذهان عمومی، نشراکاذیب، توهین و افتراء و ... باعث نمی‌شود من از وظیفه خود عقب بکشم لذا وضعیت این خانه تا آخر پیگیری خواهم کرد.

 

خبرنگاران مدافع حقوق مردم هستند

 

ما از حفظ میراث فرهنگی عقب نمی‌نشینیم


 رییس خانه مطبوعات استان همدان با بیان اینکه بیان خبرنگار باید روشن بخش و هدایت گر باشد، ابراز کرد: معیار و اساس خبر طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین است بنابراین خبرنگار به معنای واقعی مدافع حقوق مردم محسوب می‌شود.


اشکان یوسفی با اشاره به اینکه بحث شکایت از خبرنگار معنا ندارد، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید از فضای توام با احترام و امنیت برای طرح مواردی که فکر می‌کنند به نفع جامعه است برخوردار باشند.

به گفته او نباید به گونه‌ای اقدام شود که گویی خبرنگار از حریم لازم برای فعالیت رسانه‌ای بهره‌مند نیست.

یوسفی با بیان اینکه نباید فضای آزادی موجود در جامعه و حریت اصحاب رسانه خدشه‌دار شود، گفت: همه باید کمک کنیم خبرنگاران چشم بینای جامعه و گوش شنوا و زبانی باشند که با آن بتوانند هشدار‌های لازم را بدهند و فضای رسانه‌ای فضای سالمی برای فعالیت باشد.

رییس خانه مطبوعات همدان خاطرنشان کرد: بدون ابزار‌های قدرتمند مطبوعاتی و رسانه‌ای که به نوعی کنترل‌کننده فعالیت‌های جامعه هستند، یک کشور نمی‌تواند به حیات سالم خود ادامه دهد. 

یوسفی تصریح کرد: طبیعتا اقدام قضایی علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه در شرایطی که تنها اقدام به انجام وظیفه ذاتی اطلاع رسانی خود در راستای اصلاح یک رویکرد غلط کرده‌اند می‌تواند مانع حرکت رسانه‌ها به سمت اقدامات افشاگرانه و به تبع آن جلوگیری از اصلاح روند‌های غلط شود، لذا این انتظار وجود دارد که فضا برای فعالیت اصحاب رسانه بیش از پیش مهیا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار