حضور ایران در بازار قطر پررنگ می‌شود
در گذشته به دلیل کم توجهی دولت‌ها به موضوع مهم تجارت خارجی با کشور‌های همسایه، حضور ایران در بازار قطر کمرنگ شده بود و کشورهایی، چون ترکیه و چین وارد این بازار شده بودند. حال با رویکرد جدید دولت سیزدهم، شاهد تغییر این روند و حرکت به سمت تجارت سه میلیارد دلاری بین دو کشور هستیم.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳ 12 November 2022

در گذشته به دلیل کم توجهی دولت‌ها به موضوع مهم تجارت خارجی با کشور‌های همسایه، حضور ایران در بازار قطر کمرنگ شده بود و کشورهایی، چون ترکیه و چین وارد این بازار شده بودند. حال با رویکرد جدید دولت سیزدهم، شاهد تغییر این روند و حرکت به سمت تجارت سه میلیارد دلاری بین دو کشور هستیم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تسهیل تجارت خارجی ایران با کشور‌های همسایه با شروع به کار دولت سیزدهم، در دستور کار تیم اقتصادی دولت رئیسی قرار گرفت.

بنابراین در یک ساله گذشته، گفت‌و‌گوی مسئولان ارشد اقتصادی با کشور‌های همسایه، اعزام رایزن بازرگانی، ایجاد مراکز تجاری، تسهیل تجارت، حرکت به سمت کاهش هزینه حمل و نقل، از جمله اقداماتی است که در مورد کشور‌های همسایه انجام شده و نتیجه آن افزایش صادرات به کشور‌های همسایه بوده است، به گونه‌ای که جدیدترین گزارش گمرک کشورمان از میزان تجارت خارجی در هفت ماه امسال، حکایت از افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد؛ یعنی از آغاز امسال تا پایان نخستین ماه پاییز، بیش از ۶۰ میلیارد مبادلات تجاری کشورمان بوده که از این میزان، پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند، عمده مقاصد صادرات کالا‌های ایرانی بوده اند.

قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با اقدامات دولت برای توسعه خارجی کشور اظهار داشت: سیاست دولت سیزدهم تجارت با کشور‌های منطقه، همسایه و کشور‌های عضو پیمان‌های همکاری شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اروپا بوده است و براساس همین برنامه نیز در حال حرکت هستیم. با توجه به رشدی که در تجارت خارجی کشور داشته ایم، می‌توان گفت که از سیاست دولت سیزدهم در خصوص تجارت خارجی جواب گرفته‌ایم.

در این میان، یکی از کشور‌هایی که مورد توجه دولت قرار گرفته و برنامه ریزی‌هایی جهت توسعه تبادلات تجاری صورت گرفته، کشور قطر است.

در گذشته به دلیل کم توجهی دولت‌ها به موضوع مهم تجارت خارجی با کشور‌های همسایه، عملا حضور ایران در بازار قطر کمرنگ و کشورهای، چون ترکیه، چین و... وارد این بازار شده بودند.

بنابراین، دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر، برنامه ریزی‌هایی در جهت بازپس‌گیری بازار قطر در دستور کار قرار داده است، تا جایی که به تازگی محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر به قطر در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور، با تاکید بر اهمیت گسترش روزافزون همکاری‌های تهران – دوحه در زمینه‌های مختلف گفت: رئیس جمهور به مسئولان مربوطه در ایران دستور داده‌اند که همه تلاش خود را برای اجرای کامل توافقات دوجانبه با قطر به کار بگیرند؛ لذا محدودیتی برای ارتقای روابط فیمابین وجود ندارد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: زمینه‌های فراوان و متنوع موجود برای توسعه تجارت بین ایران و قطر در بخش‌های مختلف باید فعال شده و برخی موانع در این مسیر برطرف شود؛ راهبرد سیاست خارجی ایران، افزایش همکاری با همسایگان است.

تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قطر

بر اساس این گزارش؛ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ـ که به همراه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در دوحه حضور داشت ـ در دیدار با شیخ تمیم، امیر قطر و در راستای گسترش روابط تجاری دو کشور، پیشنهاد تدوین نقشه راه توسعه تجارت ایران و قطر و تشکیل کارگروهی برای پیگیری این امر را مطرح کرد که مورد موافقت امیر قطر قرار گرفت. در این دیدار امیر قطر بر هدف‌گذاری دو کشور برای ارتقای تجارت دو جانبه و رسیدن به تجارت ۳ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ تأکید و حمایت همه جانبه خود را از بهبود روابط تجاری دو کشور اعلام کرد.

 

از «بندر دیر» تا «بندر الرویس»؛ روزانه ده‌ها کشتی تجاری و لنج به قطر می‌رود

 

بندر الرویس قطر به بازار ارتباط با ایران تبدیل می‌شود

اخیرا محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان بوشهر با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در شکستن تحریم‌های دشمنان گفت: سرمایه‌گذاران قطری آماده‌اند در بوشهر بندر مشترک هوشمند ایجاد کنند، در این راستا امیر قطر دستور تبدیل بندر الرویس قطر به بازار ارتباط با ایران را صادر کرده است. آن‌ها آماده‌اند در بندر الرویس قطر انبار‌های بزرگ ساخته شود تا کالا‌های صادراتی از بوشهر در این انبار‌ها ذخیره و در حوزه خلیج فارس توزیع شود.

رضایی با اشاره به تشکیل بازار اقتصادی برای تولید و صدور کالا‌های ایرانی در منطقه گفت: زمین و نیروی انسانی ایرانی و سرمایه‌گذاری قطری‌ها می‌تواند بازار اقتصادی بزرگی را برای تولید و صدور کالا‌های ایرانی در منطقه و جهان شکل دهد.

روزانه ده‌ها کشتی تجاری و لنج به قطر می‌رود

بررسی‌های میدانی خبرنگار تابناک از بندر دیر استان بوشهر، نشان می‌دهد روزانه ده‌ها کشتی، لنج و قایق از ایران به بندر الرویس قطر تردد می‌کند. نکته قابل توجه این که ترکیه، اتوبوس و مینی‌بوس‌های خود را از طریق ایران و بندر دیر، به قطر می‌فرستد. همچنین لندینگ کرافت‌ها که کشتی‌های باری هستند، کالا‌های صادراتی ایران را به قطر می‌برند؛ بنابراین در این شرایط به نظر می‌رسد جهت گیری دولت و تیم اقتصادی آن برای توسعه بازار‌های تجاری و افزایش حجم تجارت خارجی، سمت و سوی اثرگذاری است، زیرا همان طور که مشاهدات خبرنگار ما از بند دیر نشان می‌دهد، با وجود فشار‌های تحریمی دشمنان، شاهد رشد قابل قبول در تردد کشتی‌های تجاری میان ایران و قطر از طریق بند دیر و بندر رویس هستیم. روندی که به ایجاد و تقویت تولید و اشتغال در استان بوشهر و شهر‌های جنوبی منجر می‌شود و از سوی دیگر می‌توان به تقویت هرچه بیشتر اقتصاد غیرنفتی و صادرات محور کمک کند و در نهایت شاهد افزایش ارزآوری برای چرخه اقتصادی کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار