کد خبر: ۱۰۷۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲ 16 October 2022

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:  روز ۲۴ مهر ماه (۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا نامگذاری شده است که شعار امسال سازمان جهانی فائو (غذا) «غذابرای همه؛ هیچ کس نباید فراموش شود» عنوان شده است. 

آرزو کاوه ای در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان، با بیان اینکه این شعار از بعد امنیت غذایی قابل بحث و بررسی است، اشاره کرد: مفهوم امنیت غذایی دسترسی همه افراد به غذایی سالم و کافی برای داشتن یک زندگی فعال است که این دسترسی در دو بعد دسترسی فیزیکی و اقتصادی تعیین می‌شود.

 وی ادامه داد: در بحث امنیت غذایی دو مولفه بسیار مهم است یکی بحث سلامت غذا و دیگری بحث کفایت غذاست.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: یکی از کار‌های اساسی که متعاقب این شعار انجام می‌شود اصلاح الگوی غذایی است که در استان همدان وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: در بحث الگوی مصرف موادغذایی یکی از اهداف باید این باشد که مصرف قند، نمک و چربی را در رژیم غذایی کاهش دهیم و در کنار آن مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و لبنیات را افزایش دهیم.

کاوه‌ای در خصوص علت اصلاح مصرف در خصوص این مواد غذایی گفت: با توجه به نقشی که چربی‌ها و قند‌های ساده مانند قند، شکر، مرباجات و. در ایجاد بیماری‌های مختلف مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها داشته باشد و همچنین، مصرف زیاد نمک که می‌تواند باعث ایجاد بیماری پر فشاری خون و بیماری‌های قلبی شودلازم است که در مصرف آن‌ها تعادل رعایت گردد و از مصرف بالای این مواد خودداری گردد.

 وی با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند، خاطر نشان کرد: در بحث حبوبات باتوجه به اینکه حبوبات سرشار از پروتئین و فیبر هستند مصرف آن‌ها می‌تواند مقداری از نیاز پروتئین بدن را تامین کند، مخصوصا اگر مخلوط با هم و غلات مصرف شوند منبع تامین کننده پروتئین است که این مهم باید آموزش داده شده و ترویج شود، زیرا بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای گوشت همیشه نگران کمبود پروتئین بدن خود هستند که با آگاهی از این موضوع می‌توانند به سلامت خود کمک کنند.

کاوه‌ای در خصوص لبنیات اذعان داشت: علی رغم تبلیغاتی که در زمینه مصرف نکردن لبنیات در جامعه هست این مهم نباید از سبد غذایی حذف شود. چرا که نقش اساسی در تامین برخی از ریزمغذی‌ها نظیر کلسیم داشته و به تامین سلامت استخوان بسیار کمک می‌کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هرجا که صحبت از افزایش مصرف برخی از اقلام مواد غذایی می‌شود خیلی از افراد بحث از قیمت و وضعیت اقتصادی را پیش می‌کشند در حالی که در خانواده‌هایی که مشکل اقتصادی ندارند به وفور مشکلات تغذیه‌ای مانند بیماری‌هایی که به دلیل بدخوری و پرخوری را شاهد هستیم که نشان دهنده سطح پایین آگاهی خانواده‌ها در مورد تغذیه مناسب است البته این موضوع صرفا در اقشار با وضعیت مطلوب اقتصادی نیست عدم آگاهی در خانوار‌های روستایی هم موجب شده مواد غذایی تولیدی خود مانند تخم مرغ را با مواد غذایی فاقد ارزش جایگزین کنند. یعنی خانوار روستایی که تولید کنند تخم مرغ است آنرا می‌فروشد و در مقابل مواد غذایی بی ارزش یا کم ارزش را وارد سبد غذایی خود می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت مصرف سبزیجات بیان کرد: باتوجه به قیمت مناسب سبزیجات قرار دادن آن در سبد غذایی مشکل نیست، اما مردم می‌توانند از طریق آموزش خود سبزیجات را تهیه و مصرف کنند، زیرا اگر هر خانواده یک گلدان سبزی در آپارتمان خود برای مصرف پرورش دهند علاوه بر کمک بر اقتصاد خانواده می‌توانند به الگوی غذایی مناسب نیز دسترسی داشته باشند.

کاوه‌ای با بیان اینکه هر ماه حدود ۷۰۰ کودک زیر پنج سال و ۷۰۵ مادر باردار در استان همدان سبدغذایی ماهیانه دریافت می‌کنند گفت: اگر سوء تغذیه مادر باردار یا کودک خردسال ناشی از فقر باشد برنامه‌های حمایتی تغذیه با کمک ارگان‌های مختلف حمایتی مانند کمیته امداد، بنیاد علوی و ... اعمال می‌شود که در قالب سهمیه ماهیانه سبد غذایی یا شارژ بن کارت به جامعه هدف تخصیص داده می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: توزیع غذا درمنزل نیز دارای اهمیت است، زیرا به صورت سنتی تصور می‌شود که مرد‌ها به غذای بیشتری نسبت به زن‌ها نیاز دارند یا بهترین یا بیشترین غذا باید برای سالمند اختصاص داده شود، اما توزیع غذا در منزل باید با توجه به نیاز‌های سنی و جنسی افراد باشد.

وی گفت: اگر محدودیتی در غذا داریم نگاه کنیم کدام یک از اعضای خانواده از نظر جسمی و جنسی نیاز بیشتری به غذا دارند مثلا کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در سن رشد هستند نسبت به سایر اعضای خانواده نیاز بیشتری به انرژی دارند لذا سهم بیشتری از غذا باید به آن‌ها داده شود. این مسئله در خصوص خانم‌های باردار هم باید رعایت شده و سهم بیشتری از غذا به آن‌ها اختصاص یابد، اما یادمان باشد که در این مورد نیز حتما رعایت تعادل شود و بیش از حد به خانم‌های باردار غذا داده نشود.

خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار