با شروع فصل پاییز و احتمال شیوع آنفلوآنزا، همه آنچه باید در مورد واکسن این بیماری بدانیم از زبان مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بخوانید.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 03 October 2022
با شروع فصل پاییز و احتمال شیوع آنفلوآنزا، همه آنچه باید در مورد واکسن این بیماری بدانیم از زبان مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بخوانید. 
 
به گزارش تابناک همدان، مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه ها) را مورد تهاجم قرار می دهد. 
 
 سید جلال الدین بطحائی ادامه داد:  در بیشتر افراد، آنفلوآنزا به خودی خود برطرف می شود. اما گاهی اوقات آنفولانزا و عوارض آن می تواند کشنده باشد.
 
وی در خصوص افرادی که با بیشترین خطر بروز عوارض جانبی آنفولانزا را دارند گفت:  کودکان خردسال زیر ۵ سال و به ویژه کودکان زیر ۱۲ ماه، بزرگسالان بزرگتر از ۶۵ سال، ساکنان خانه های سالمندان و سایر مراکز مراقبت طولانی مدت، زنان باردار و زایمان کرده( تا مدت زمان دو هفته پس از زایمان)، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت و افراد بسیار چاق که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها ۴۰ یا بالاتر است.
 
این مقام مسیول در خصوص علائم آنفلوانزا بیان کرد:  آنفلوانزا در ابتدا ممکن است با داشتن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد. اما سرماخوردگی معمولاً به آرامی بروز می کند، در حالی که آنفولانزا به طور ناگهانی روی می دهد؛ و با اینکه سرماخوردگی می تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً آنفولانزا حس بسیار بدتری ایجاد می کند.
 
وی ادامه داد: تب بالای (۳۸ درجه سانتیگراد)،  درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم، خستگی و ضعف، گرفتگی بینی و گلو درد علائم و نشانه های شایع آنفولانزا است.
 
 
بطحایی افزود:  اگرچه واکسن سالانه آنفولانزا صد درصد مؤثر نیست، اما همچنان بهترین دفاع در برابر آنفولانزا به شمار می‌رود. لذا تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا است. واکسن آنفلوانزا بیش از ۸۰ سال است که برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده میشود
 
به گفته وی،  اثربخشی واکسن آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن وسلامت گیرنده واکسن متفاوت است و واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا بطور موثری از بستری شدن مجدد ، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان بعلت بیماری آنفلوانزا جلوگیری می کند.
 
وی درباره اولویت های اول واکسن آنفلوانزا گفت: کارکنان شاغل در بیمارستان، کارکنان شاغل در آزمایشگاههای تشخیصی و تحقیقاتی با اولویت آزمایشگاههای ویروس شناسی دولتی و دانشگاهی، کارکنان شاغل در نظام بهداشتی کشور شاغل در واحدهای تحت پوشش شامل خانه های بهداشت، پایگاههای سلامت ،
مراکز جامع خدمات سلامت، ستادهای شهرستان و استان، کارکنان شاغل در پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی( ۱۱۵ )با هماهنگی سازمان اورژانس و مدیریت فوریت های پزشکی
 
 
این مقام مسیول با اشاره به  اولویت دوم برای تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: کسانی که جزو گروه پرخطر محسوب می شوند و با درخواست خود و تجویز پزشک می توانند از طریق بخش خصوصی و داروخانه ها واکسن را دریافت نمایند.
 
بطحایی با بیان اینکه افراد دارای بیماریهای مزمن و زمینه ای شامل بیماریهای ریوی(منجمله آسم کنترل نشده) و COPD ،)قلبی عروقی) منجمله هایپرتانسیون به تنهایی(، کلیوی، کبدی، نورولوژیک، هماتولوژیک، غدد)منجمله دیابت ملیتوس(، اختلالات متابولیک که اولویت در این · افراد مبتلا به دیابت تیپ یک و تیپ دو که عارضه دار شده انداست، افزود: مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماریهای عصبی عضلانی، بیماران دارای سوء جذب قابل توجه یا سوء تغذیه، بیماران دارای نقص و سرکوب ایمنی از جمله بیمارانی که توسط دارو دچار نقص ایمنی شده اند، افراد فاقد طحال، افراد در گروه سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند، مشمول دریافت واکسن آنفلوانزامی باشند.
 
وی ادامه داد:  افراد مبتلا به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه (شاخص توده بدنی "BMI "مساوی یا بیشتر از ۴۰، کلیه افراد با سن بالای ۶۵ سال، کلیه مسافرین که قصد سفر به سایر کشورها را دارند جهت کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزاتوصیه می شود حداقل ۲ هفته قبل از سفر نسبت به انجام واکسیناسیون آنفلوانزااقدام نمایند. 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار