بحران جمعیت و سالمندی؛
همدان جزو ۵ استان پیر کشور قرار دارد که آمار‌ها و مبانی رسمی از کاهش میزان تولد و فرزند‌آوری در سال‌های اخیر در این استان خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ 30 September 2022
همدان جزو ۵ استان پیر کشور قرار دارد که آمار‌ها و مبانی رسمی از کاهش میزان تولد و فرزند‌آوری در سال‌های اخیر در این استان خبر می‌دهند
 
 
به گزارش تابناک همدان، سالمندان تجربه زیادی در زندگی دارند و می‌توانند در مورد سازگاری با تحولات و کنار آمدن با چالش‌های زندگی چیز‌های ارزشمندی را به ما بیاموزند، در حقیقت سالمندان دریای بیکرانی از تجربه و دانش هستند که مطالب ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن با ما دارند.
 

برخی مطالعات بیانگر این است که ایران از نظر وضعیت به زیستن و حال خوب سالمندان از میان ۹۷ کشور در رتبه ۶۴ قرار دارد، براساس اعلام مرکز آمار ایران، اکنون از جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور حدود ۱۰ درصد (معادل ۸ میلیون نفر) سالمند هستند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده جمعیت سالمندی در سال‌های آینده در حال افزایش است.

 
سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز اعلام کرده است که براساس برآورد‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ به ازای هر سه نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد.
 
همچنین گفته‌های حسام‌الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان نیز حکایت از این دارد طبق ترسیم آینده‌نگارانه‌ای که صورت گرفته سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمندی به ۲۰ درصد می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می‌کند.
 
از همین رو شاخص‌های جمعیتی کشور رکورد‌های نگران‌کننده‌ای را ثبت کرده است به طوری که نرخ رشد جمعیتی ایران حدود ۰.۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت به صفر درصد و منفی صفردرصد برسد.
 
همدان جزو ۵ استان پیر کشور قرار دارد که آمار‌ها و مبانی رسمی از کاهش میزان تولد و فرزند‌آوری در سال‌های اخیر در این استان خبر می‌دهند که این هشداری برای حرکت خزنده جمعیت استان به سمت پیری است.
 

بر اساس اعلام روابط عمومی ثبت احوال استان همدان، در سه ماهه نخست سال‌جاری پنج هزار و ۵۶۰ مورد ولادت به ثبت رسیده است، سال گذشته ۵ هزار و ۷۰۸ مورد در استان بوده که این آمار نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال ۲.۶ درصد کاهش داشته است که به طور متوسط در هر شبانه‌روز ۶۰ نوزاد و در هر ساعت ۲ نوزاد در سطح استان متولد شده‌اند.

 
این درحالی است که میزان آمار فوتی در استان در سه ماهه نخست سال‌جاری ۲ هزار و ۶۹۸ مورد فوتی ثبت شده که در سال گذشته ۴ هزار و ۲۸ مورد بوده است و این نسبت به مدت مشابه سال، ۳۳ درصد کاهش یافته است.
 

همچنین افزایش ۱۶.۱ درصدی آمار طلاق و کاهش ۱.۱ ازدواج در این استان در سه‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رخ داده است که این آمار‌ها حاکی از زنگ خطری برای جامعه، مسئولان کشور، استان، و حتی خود خانواده‌ها است، زیرا کاهش فرزندآوری آسیب‌های اجتماعی متعددی را به دنبال دارد که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، لطمات جبران ناپذیری به دنبال دارد./ صداو سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار