وعده جدید آبرسانی به همدان؛
در سال‌جاری به علت کاهش بارندگی‌، تأمین آب همدان یکی از دغدغه‌های اصلی بوده و شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبفا همواره از مردم درخواست صرفه‌جویی در مصارف آب داشتند و حتی اعلام کردند آب پشت سد اکباتان فقط تا اوایل مردادماه جوابگوست.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ 24 September 2022

 

آب تالوار تا پایان هفته به همدان می‌رسد

در سال‌جاری به علت کاهش بارندگی‌، تأمین آب همدان یکی از دغدغه‌های اصلی بوده و شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبفا همواره از مردم درخواست صرفه‌جویی در مصارف آب داشتند و حتی اعلام کردند آب پشت سد اکباتان فقط تا اوایل مردادماه جوابگوست.

به گزارش تابناک همدان از ایسنا، بر این اساس بحث آبرسانی از تالوار پس از سال‌ها در کانون توجه قرار گرفت. پروژه‌ای که در سال ۸۳ با سفر مقام معظم رهبری به همدان به تصویب رسید و با برنامه‌ریزی صورت گرفته باید در سال ۸۹ این طرح به بهره‌برداری می‌رسید اما این موضوع جدی گرفته نشد.

از ۲۱ مردادماه قطعی آب گسترده‌ای در همدان شروع شد به‌طوریکه ساعات قطعی آب در این شهر تا بیش از ۱۰ ساعت نیز رسید و مردم برای به‌دست آوردن آب مورد نیاز خود، با دبه به چشمه‌ها و چاه‌ها پناه می‌بردند.

در این گیرودار آب معدنی و دبه‌های پلاستکی و مخازن ذخیره آب افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرد و کاری که دولت برای مردم بی آب همدان انجام داد، کاهش قیمت آب معدنی و آشامیدنی و عرضه آن در برخی از نقاط شهر بود.

در ششم مردادماه ۱۴۰۱ و در جریان سفر هیأت دولت به همدان موضوع آب شرب همدان به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت و رئیس جمهور دستور اکید برای حل مشکل آب شرب همدان تا دوماه آینده را صادر کرد.

در این مدت مسئولان حوزه آب استان دست به اقدامات مختلفی برای تأمین آب شرب شهروندان همدانی زدند که از جمله آن می‌توان به آبرسانی سیار به نقاط مختلف شهر، حفر و تملک چاه‌های کشاورزی و انتقال آب به مدار آبرسانی شهر همدان، استفاده از منابع آب‌های سطحی از جمله رودخانه عباس آباد اشاره کرد.

از طرفی وزیر نیرو ۲۹ مردادماه در جریان سفر خود به همدان از بهره‌برداری مرحله نخست طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده خبر داد که بر این اساس باید حداکثر تا ۲۰ شهریورماه آب تالوار به همدان می‌رسید که این وعده وزیر نیز همچنان محقق نشده است.

امروز که تنها چهار روز تا پایان مهلت دستور رئیس جمهور باقی مانده و ۱۳ روز از وعده وزیر نیرو گذشته است، برخی از نقاط شهر هنوز بیش از ۱۵ ساعت در روز قطعی آب دارند و در نقاطی از شهر نیز ۴۸ ساعت قطره‌ای آب در لوله‌ها جریان ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اما وعده دیگری داد و آن اینکه تا هفته دفاع مقدس آب تالوار به همدان خواهد رسید و گفت: کار آبرسانی عملاً تمام شده است و قبل از تاریخی که در سفر رئیس جمهور اعلام شده، آب به همدان می‌رسد

محمد ضروری درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امشب یا فردا از خط بای پس بهره‌برداری انجام خواهد شد و تا اواخر هفته انتقال آب از مخزن K۲ انجام می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حتی یک سانتی‌متر لوله‌گذاری نداریم، تصریح کرد: همه تجهیزات بسته شده و تست های لازم انجام گرفته است.

ضروری با بیان اینکه وجود نشتی در برخی قسمت‌ها طبیعی است و خللی در آبرسانی وارد نمی‌کند، یادآور شد: به همین علت تست انجام می‌دهیم تا نشتی یا مشکلات موجود را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب امروز از خط بای پس بهره‌برداری انجام می‌شود و تا آخر هفته از تالوار به تصفیه خانه بهشتی می‌رسد، درباره نتایج آزمایشات آب تالوار، خاطرنشان کرد: باید آب تالوار به تصفیه خانه برسد و از خروجی تصفیه خانه نمونه برداری و آزمایش شود چراکه هیچ وقت آب خام را ملاک قرار نمی‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره ادامه قطعی‌ آب در نقاط مختلف شهر همدان، گفت: در حال حاضر مشکل تأمین آب نداریم به‌طوریکه حتی بیش از مواقعی که تنش نداشتیم آب تأمین شده است اما مشکل در تقسیم و توزیع است که امیدواریم حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار