مراسم پاسداشت روز شعر و ادب فارسی و قدردانی فعالان این حوزه با حضور اعضای انجمن‌های ادبی همدان و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ 20 September 2022

مراسم پاسداشت روز شعر و ادب فارسی و قدردانی فعالان این حوزه با حضور اعضای انجمن‌های ادبی همدان و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.


به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل در این مراسم با بیان اینکه موضوع شعر و ادب در بلندای تاریخ این مرز و بوم قرار دارد، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در راستای پاسداشت، بزرگداشت و صیانت از این گنجینه ارزشمند به عنوان یکی از متولیان فرهنگی و اصلی حوزه شعر و ادب برنامه‌های مختلفی در طول سال دارد.


هادی شیرمحمدی با تأکید بر حمایت از فعالیت انجمن‌های ادبی و فعالان حوزه شعر و ادب، خاطرنشان کرد: زبان و ادبیات فارسی جزئی از فرهنگ غنی و دیرینه این سرزمین است و همه ما وظیفه داریم هرچه بیشتر در راستای اعتلا، رشد و بالندگی آن تلاش کنیم.


رئیس خانه شعر و ادب همدان هم در این مراسم، ضمن خوانش ابیاتی از اشعار شهریار، این روز را گرامی داشت و گفت: درخواست ما این است که انجمن های ادبی مورد حمایت قرار بگیرند و مسئولان استان در هر بخشی که مشغول به خدمت هستند؛ هر از چند گاهی در انجمن ها شرکت کنند.


بهرام ترکمان با تأکید بر اینکه باید به سرمایه‌های فرهنگی توجه کنیم، خاطرنشان کرد: همدان نویسندگان و شعرای بسیار بزرگی دارد و باید امکاناتی شایسته برای معرفی این بزرگان فراهم شود.


مرضیه رحیمی، استاد دانشگاه و مسئول انجمن ادبی پروین اعتصامی دیگر سخنران این مراسم بود که درباره شعر فارسی از گذشته‌های دور تا به امروز صحبت کرد.


وی با بیان اینکه از نخستین شعر و نخستین شاعر تا امروز و این لحظه، هزار شاعر شیرین سخن به خلق ابیاتی در سبک‌های گوناگون پرداخته‌اند؛ گفت: این تنوع و تکثر به ما می‌گوید ادبیات عرصه تمرین آزادی است که این همه «بودن» را در خود جای داده؛ یکی سنایی و عطار و مولوی زمان و دیگری نظامی و سعدی روزگار شده است.


این استاد ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه شعر گریزان است از اینکه در یک تعریف مشخص بگنجد با اشاره به تعریف یکی از صاحب‌نظران این حوزه، تصریح کرد: هر شعر تعریف تازه‌ای از شعر است.


رحیمی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه ادبیات در طول تاریخ هرگز به دردهای انسان بی تفاوت نبوده، خاطرنشان کرد: ادبیاتی که با این گوناگونی آفریده و خلق می‌شود؛ وقتی به جامعه عرضه شود می‌تواند به تمام لایه های اجتماع نفوذ کند و جامعه ای که در آن ادبیاتی چنین گسترده و پویا جریان دارد، جامعه‌ای زنده خواهد بود.
در ادامه این مراسم با اهدا لوح سپاس و هدایایی، از فعالیت‌های مسئولان انجمن‌های ادبی استان قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار