مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی گفت:۸۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری تب مالت سابقه تماس با دام آلوده را داشتند.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰ 13 August 2022

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی گفت:۸۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری تب مالت سابقه تماس با دام آلوده را داشتند.

به گزارش تابناک همدان،

جلال‌الدین بطحایی گفت: این بیماری چندین نوع گونه میکروبی دارد که از دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

او گفت: بیماری تب مالت در غرب و شمال غرب کشور تبدیل به یک بیماری بومی شده و این مناطق را بیش از دیگر مناطق درگیر کرده است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه همدان جزو استان‌هایی است که بروز تب مالت در آن بالا است گفت: کنترل این بیماری نیاز به همکاری درون بخشی بویژه با دستگاه‌هایی مانند دامپزشکی، جهاد کشاورزی، امور عشایر، استانداری، فرمانداری و بخشداری دارد .

بطحایی با بیان اینکه بر اساس آمار پارسال ۶۸ درصد موارد مبتلا به تب مالت مربوط به مردان بوده است .

او با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب مالت مربوط به مناطق روستایی بوده گفت: ۱۸ و نیم درصد هم مربوط به جامعه شهری بوده است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی همدان  گفت: بیماری تب مالت در کمین همه گروه‌های سنی است و حتی کودکان زیر ۵ سال را هم درگیر می‌کند و ۷۴ درصد از مبتلایان تب مالت، سابقه مصرف لبنیات سنتی و غیرپاستوریزه داشتند.

بطحایی با اشاره به اینکه ۹درصد از موارد مبتلا به تب مالت در استان، مربوط به دانش‌آموزان است گفت: این افراد به واسطه تماس با دام و کمک به خانواده در امور دامداری به این بیماری مبتلا شده‌اند.

او گفت:، چون جا‌به‌جایی دام در کل منطقه صورت می‌گیرد بنابراین تا زمانیکه دام‌ها پلاک‌دار نشوند، سوابق واکسیناسیون دام‌ها ثبت نشود و خرید و فروش دام در مراکز تحت نظر دامپزشکی انجام نشود، کنترل بیماری تب مالت مشکل است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار