معاون اجتماعی بهزیستی؛
معاون اجتماعی بهزیستی استان همدان بر ضرورت فرهنگ سازی درباره فرزند خواندگی در همدان کرد.
کد خبر: ۱۰۵۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲ 06 July 2022

به گزارش تابناک همدان، زهره بختیاری گفت: فرزندخواندگی در استان همدان، به شکل جامع و کامل معرفی یا فرهنگ سازی نشده است  ودر سال گذشته حدود ۳۶ مورد فرزندخواندگی و امین موقت گزارش شد.

 وی با بیان اینکه کودکان بی‌سرپرست و غیر معلول در دوان شیرخوارگی خیلی زود به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود و مشکلی در واگذاری آن‌ها به خانواده وجود ندارد، تصریح کرد: اکثر خانواده‌ها متقاضی کودکان شیر خوار به دلیل اینکه سبک تربیتی خود را اعمال کنند و از ابتدا مراقبت کامل را داشته باشند .

همچنین بحث محرمیت رضاعی در زمان شیر خوردن بچه وجود دارد، اما خیلی از خانواده‌ها از پذیرش کودکان در سنین بالاتر خود داری می‌کنند و کمتر متقاضی پذیرش واگذاری آن‌ها می‌شوند.

وی  گفت: این بچه‌ها در سنین بالاتر به دلیل اینکه بی هویت نیستند و قادرند به دلیل جداشدن از خانواده در سن بالاتر؛ اطلاعات اولیه هدیتی خود را بشناسند اصولا کودک بدون هویت، معنایی ندارد و به این خاطر، کودک حتما هویت دارد، مشکل در امکان واگذاری به صورت فرزندخواندگی دارند و کودک از هویت خود آگاهی دارد و بنابراین نمی‌توان به فرزندخواندگی و به صورت امین موقت به خانواده‌ها سپرده شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان همدان ادامه داد: مشکلات متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود امر فرزند خواندگی به تمامی و کمال تحقق نکند مثل کودکان بدسرپرست که به دلیل داشتن سرپرست و منع قانونی در سپردن به خانواده جایگزین؛ عملا فرصت زندگی در خانواده جایگزین را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه گروهی از این فرزندان نیز کودکانی هستند که والدین‌شان به دلایل قضایی یا مجرمیت در زندان بسر می‌برند یا متواری هستند و کودک به عنوان بدسرپرست به بهزیستی ارجاع می‌شود، تصریح کرد: افرادی هم از خانواده که پیگیر احوال این کودکان و یا مدعی سرپرستی آنان بوده بنابراین نمی‌توان چه به شکل فرزندخواندگی و چه به شکل امنیت موقت به خانواده‌ای سپرده شود.

وی با بیان اینکه کودکان دارای بیماری صعب‌العلاج و یا معلولیت متاسفانه تقاضای کمتری برای فرزند خواندگی دارند، گفت:، خانواده‌هایی که به خاطر اینکه کار‌های خیر انجام دهند و انگیزه‌های نیکوکارانه خود را تحقق بدهند متقاضی کودکان دارای معلولیت یا بیماری صعب‌العلاج نیز هستند با اینکه طول درمان‌های طولانی داشتند، اما در مواردی این حمایت‌ها موفقیت آمیز بوده و بیماری کودک بهبود یافته و یا معلولیت کاهش پیدا کرده و کنترل شده است.

به گفته وی، بهزیستی همدان ۲۲۰ فرزند بهزیستی دارد که با حمایت امداد، نزد یکی از اقوام یا بستگان نگهداری می‌ کنند این کودکان هم  با حکم قضایی وارد مراکز می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار