معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: رعایت بهداشت فردی و مسائل تغذیه ای بهترین راه پیشگیری از اسهال وبایی است.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 05 July 2022
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: رعایت بهداشت فردی و مسائل تغذیه ای بهترین راه پیشگیری از اسهال وبایی است.
 
به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه، دکتر فاطمه ترکمان اسدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به افزایش ابتلا به اسهال وبایی در استان های مجاور شامل کرمانشاه و کردستان برای مصون ماندن از این بیماری باید یکسری توصیه های بهداشتی را جدی گرفت.
 
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری ادامه داد:بهترین راه درمان فرد مبتلا به اسهال وبایی مایع درمانی و جایگزینی املاح است و تجویز آنتی بیوتیک در مراحل بعدی به صورت کوتاه مدت و حتی در برخی موارد حتی تک دُز تجویز می شود.
 
وی شستشوی مرتب دست ها، رعایت بهداشت فردی، اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، مصرف نکردن سبزیجات و میوه هایی که به خوبی شسته نشده اند، پرهیز از مصرف سالادهای تهیه شده در بیرون منزل، مصرف نکردن غذاهایی که پخت کافی ندارند یا در مراکزی سرو شدند که شرایط بهداشتی آنها خیلی مورد تایید نیست، را مورد تاکید قرار داد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: اسهال وبایی به دنبال ورود باکتری به بدن اتفاق می افتد چرا که برای بروز این بیماری باید به مقدار زیادی ویبریو کلرا (باکتری مولد وبا ) وارد بدن انسان شود در غیر اینصورت علائم اسهال وبایی در فرد رخ نمی دهد.
 
 
ترکمان اسدی علائم بیماری را شامل تهوع، اسهال، استفراغ، کم آبی بدن، تب و ضعف عمومی دانست و گفت: برخی از علائم موجود در اسهال وبایی آن را از سایر اسهال ها متمایز می کند برای نمونه فرد بیمار، دل پیچه و درد شکمی (کرامپ شکمی) ندارد.
 
 
وی افزود: در این مواقع فرد مبتلا به اسهال وبایی بدون پیچش و درد شکمی احساس نیاز به دفع پیدا می کند و در این زمان حجم زیادی از بدنش خارج می شود بنابراین این طیف بیماران اغلب به علت کم آبی بدن به مراکز درمانی مراجعه می کنند.
 
 
متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: از دیگر موارد و وجه تمایز اسهال وبایی با سایر اسهال ها این است که ماهیت دفع فرد، نمایی سفید و شیری رنگ شفاف دارد که در اصطلاح پزشکی از آن به عنوان اسهال با نمای لعاب برنجی یاد می شود.
 
 
ترکمان اسدی خاطرنشان کرد: در اسهال وبایی به علت بالا بودن حجم دفع آب از بدن احتمال می رود بیمار دچار عطش، خشکی دهان، بیقراری، ضعف و بی حالی، چروک پوست و حتی کاهش حجم ادرار شود.
 
وی جایگزین کردن مایعات و املاح دفع شده را مورد تاکید قرار داد و افزود: در غیر اینصورت فرد بیمار با افت فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب، قطع شدن ادرار، پایین آمدن هوشیاری و در نهایت رفتن به حالت کما به ویژه در افراد مسن و کودکان مواجه می‌شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: فاکتورهای خطر مثل سن پایین و بالا، داشتن بیماری زمینه ای، شرایط بهداشتی نامناسب، مصرف کنندگان خودسرانه داروهایی تاثیرگذار بر روی کاهش اسید معده و حتی با تجویز پزشک مستعد ابتلا به اسهال وبایی هستند همچنین این مولفه ها بر روی شدت بیماری تاثیرگذار است.
 
ترکمان اسدی با بیان اینکه افراد دارای گروه خونی «O» ، بیشتر از دیگر افراد مستعد ابتلا به اسهال وبایی هستند گفت: اگر بیماری در این فصل سال دارای علائم اسهال، تهوع و استفراغ یا یکی از این علائم بدون پیچش شکم، ماهیت مایع دفعی، نمای لعاب برنجی و سفید برنجی و بالا رفتن حجم دفع نسبت به مواقع عادی باشد باید نسبت به مبتلا بودن فرد شک کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: برای تشخیص این بیماری، فرد دارای علائم به مراکز درمانی مراجعه و نمونه برداری از مقعد (سوآپ رکتال) می توان وجود باکتری در بدن فرد را از این طریق تشخیص داد.
 
متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: پس از نمونه برداری یا شرح حال صحیح و قطعی بیماری از وضعیت خود و اطمینان از مبتلا شدن فرد به اسهال وبایی، فرایند درمان با پیش بینی و جایگزین کردن مایعاتی که فرد از طریق اسهال دفع کرده شروع می شود و این شیوه بسیار مهمتر از دادن آنتی بیوتیک به بیمار است.
 
ترکمان اسدی ادامه داد: در صورتی که میزان دفع مایعات از بدن بیمار زیاد نیست باید پودرهای «او.آر.اس» را از داروخانه ها تهیه و هر یک بسته را در یک لیتر آب حل و برای ۲۴ ساعت استفاده کرد.
 
وی افزود: باید به ازای هر نوبت دفعی که فرد بیمار دارد به تناوب از پودر «او آر اس» خوراکی استفاده کند تا از این طریق هم مایعات و هم املاحی که از طریق اسهال از بدن خارج شده را جایگزین کنند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: اگر میزان کم آبی بدن فرد پس از اسهال بیش از اندازه بود به طور حتم نیاز به مایع درمانی از طریق سرم تراپی است که باید بیمار به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار بگیرد.
 
ترکمان اسدی ادامه داد: در صورت بالا بودن شدت بیماری اسهال وبایی، فرد باید در مرکز درمانی بستری شده و در فرصت بیشتری املاح از طریق سرم یا دیگر روش ها به بدن فرد برسد.
 
متخصص بیماری عفونی و گرمسیری اضافه کرد: سومین شیوه موثر در درمان اسهال به ویژه در کودکان مصرف مکمل های «زینک» است و بزرگسالان نیز با وجود اینکه مطالعاتی دقیقی در این زمینه وجود ندارد می توانند از این مکمل ها برای بهبودی سریع بیماری استفاده کنند.
 
دکتر ترکمان اسدی اظهار داشت: برای پیشگیری از وبا واکسنی نیز وجود دارد که تنها برای افرادی که قصد مسافرت به اماکن دارای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد ۱۰ روز قبل از سفر یک واکسن تک دُز تجویز و تزریق می شود.
 
به گفته وی رعایت اصول بهداشت فردی و مسائل تغذیه ای بهترین شیوه برای پیشگیری از ابتلا به اسهال وبایی و سایر بیماری و اسهال هایی است که در فصل گرم سال شیوع بالایی دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار