کد خبر: ۱۰۵۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶ 03 July 2022

به گزارش تابناک همدان، روزنامه اطلاعات در مطلبی با عنوان «چرا به خود مردم نمی‌سپاریم؟» به قلم فتح الله آملی این گونه آورده است:
یکی از نمایندگان محترم مجلس با انتقاد از نرخ گذاری ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی این اقدام را غیرقابل قبول دانسته و گفته‌اند این اقدام روی بلیت داخلی هم تأثیر گذاشته و این کار اشتباه است و قیمت بلیت پرواز داخلی و خارجی باید یکسان باشد و در ادامه افزودند بنده خودم رصدی بر قیمت بلیت‌ها داشتم و دیدم که قیمت برخی از مسیرها صدبرابر افزایش یافته است…

در این‌باره گفتنی‌هایی هست. البته احتمالاً شاید منظور وی به جای صد برابر صددرصد بوده و شاید هم خبرگزاریها درست حرف را منتقل نکرده‌اند چرا که طبیعتاً صدبرابر تفاوت آشکاری با صددرصد دارد. بگذریم…

یکی از مشکلات اساسی اقتصاد همین است. یعنی اینکه ما در کشورمان، مقررات قیمت‌گذاری در همه چیز را به دست دولت سپرده‌ایم و قاعدتاً هر نوسانی که در قیمت‌ها پیش می‌آید بدون توجه به سازوکار بازار تجارت و مناسبات منطقی بین عرضه و تقاضا و تولید به دولت فشار می‌آوریم که در این امر دخالت کند و گاه این دخالت‌ها نه مبنای اقتصادی و منطق حاکم بر بازار بلکه مبنای سیاسی ومصلحتی دارد، لاجرم به عقب نشینی موقت و برهم زدن مناسبات موجود انجامیده و به نتیجه عکس می‌انجامد. به همین خاطر از قیمت مرغ و تخم مرغ گرفته تا نخود و لوبیا و لوازم خانگی و خودرو و خلاصه هرچیز در بازار باید دولت دخالت کند و خود را محق ورود به آن می‌داند. نه تنها دولت بلکه نمایندگان محترم پارلمان هم البته با نیت خیر و به بهانه کمک به مردم گرفتار آمده در تنگنای مشکلات اقتصادی و تورم گمان دارند که وظیفه دولت آن است که همه چیز را در کنترل خود گیرد و در همه چیز دخالت کند. نتیجه این دخالت‌ها و بدتر از آن قیمت گذاری‌های دستوری را نیز سالهاست که می‌بینیم و اگر گمان برود که این نحو سیاست گذاری و دخالت و سرکوب قیمت و

قیمت‌گذاری دستوری برای مردم رفاه، و برای تولید رونق و برای اقتصاد ثبات به بار می‌آورد بد نیست به سابقه و به روند رشد تورم لجام گسیخته در طی سال‌های مختلف نظر بیندازیم تا دریابیم که در حق مردم وفا به خرج داده‌ایم یا به آنان جفا کرده‌ایم؟

یکی از مشکلات اساسی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد همین دخالت دولت در ساز وکار بازار و تولید و تجارت است. در حالی که تجربه کشورهای توسعه یافته محدود کردن دخالت دولت و افزایش توان نظارتی آن است، اینک جالب است که غفلت پارلمان از پرداختن به وظایف اصلی خویش که روان کردن چرخ دنده‌های اقتصاد و داشتن نگاه کلان به موضوعات جامعه و کشور خود معضلی دیگر است، زیرا به جای صرف وقت برای موضوعات فرعی و دم دستی و خرد و منطقه‌ای، به ایجاد فشار به نظام اجرایی برای افزایش دخالت در اقتصاد به جای محدود کردن حوزه اختیارات و دخالت‌‌ها هم کمک کرده است.

اینکه قیمت همه چیز را باید دولت دستور بدهد و تعیین کند، در حالی که عملاً نه توان اقتصادی چنین بسط یدی را دارد و نه استمرار این رویه می‌تواند به اصلاح امور بینجامد. تجربه کشورهای کمونیستی که اختیار همه چیز با دولت و پارلمان و نظام حکومتی بود را نیز دیده‌ایم. که دیگر دوره آن گذشته است. قدر مسلم هیچ دلسوزی موافق تورم نیست. تورم دشمن همه خوبی‌هاست و بیش از هر قشری طبقه فقیر و فرودست و نیز طبقه تنزل یافته اکثریت متوسط جامعه را اسیر و گرفتار می‌کند. در همین حال هم شاهدیم که افزایش بی‌رویه قیمت‌ها امان همه را بریده است. اما یکی از دلایل آن همین گستردگی دخالت دولت در اقتصاد و البته بعضاً فشار پارلمان برای افزایش این دخالت است… بارها گفته شد که وظیفه دولت نظارت است و نه دخالت و مهمترین وظیفه پارلمان نیز همین است… به یاد بیاوریم بسیاری از مصوبات پارلمان را که بدون توجه به بار مالی و محل تأمین اعتبار آن به عنوان تکلیف قانونی به دولت ابلاغ شده و به کسری بودجه و تورم انجامیده و به جای آنکه گشایش و رفاه بیاورد سفره‌ها را کوچکتر کرده است.

راستی در چند کشور تعیین قیمت نهاده، قیمت بلیت هواپیما، نرخ مترو، قیمت آهن و میلگرد و پلاستیک و خودرو و یخچال و تلویزیون و جارو برقی و نخود و لوبیا و عدس و برنج و شیر و ماست و مرغ و پلاستیک و ورق آلومینیوم و کابل مسی و میزان افزایش اجاره و… با دولت یا پارلمان است؟

پس اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، انجمن‌ها، صنوف و بخش خصوصی رقابتی، مناسبات و روابط حاکم بر بازار و تجارت و تولید و… کارشان چیست؟ و مگر نه این است که نظام بخشی، نظارت بر عملکرد، روان‌سازی و بسترسازی‌ها و ایجاد زمینه برای بهبود کسب و کار و تسهیل امور تولیدی و رونق بخشی به آن را مهمترین وظیفه دولت و پارلمان می‌دانند؟ چرا کارها را به خود مردم و تشکل‌های سالم آنان وا نمی‌نهیم؟

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار