سوم جولای(مصادف با ۱۲ تیر) به عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی (Plastic Bag Free Day) نامگذاری شده است. هدف روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی ترویج استفاده از اقلام دوستدار محیط‌زیست از جمله کیسه‌های کاغذی یا پارچه‌ای به‌جای کیسه‌ای پلاستیکی است تا در نهایت بتوانیم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را حذف کنیم. بازه زمانی ١٢ تا ٢١ تیر(٣ تا ١٢ جولای) به عنوان دهه بدون کیسه پلاستیکی اعلام شده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱ 03 July 2022

سوم جولای(مصادف با ۱۲ تیر) به عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی (Plastic Bag Free Day) نامگذاری شده است. هدف روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی ترویج استفاده از اقلام دوستدار محیط‌زیست از جمله کیسه‌های کاغذی یا پارچه‌ای به‌جای کیسه‌ای پلاستیکی است تا در نهایت بتوانیم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را حذف کنیم. بازه زمانی ١٢ تا ٢١ تیر(٣ تا ١٢ جولای) به عنوان دهه بدون کیسه پلاستیکی اعلام شده است.

۱۶۰ هزار کیسه پلاستیکی در دقیقه

به گزارش تابناک همدان،

بر اساس آمار وبگاه the world counts، امسال چیزی در حدود پنج تریلیون کیسه پلاستیکی در جهان مصرف خواهد شد. این حجم می‌تواند دو برابر مساحت کشور فرانسه را بپوشاند.

اکثر این کیسه‌های پلاستیکی خیلی ساده دور ریخته می‌شوند و تنها یک درصد آن‌ها بازیافت می‌شوند.

۱۲ دقیقه استفاده، صدها سال آلودگی

تقریباً به طور متوسط هر کیسه پلاستیکی در حدود ۱۲ دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که برای تجزیه آن چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است.

چه اتفاقی برای کیسه‌های پلاستیکی می‌افتد؟

در مجموع سالانه ۱۰۰ میلیون تن پلاستیک استفاده می‌کنیم. حدود ۱۰ درصد از این پلاستیک به اقیانوس‌ها ختم می‌شود که معادل ۳۰۰ میلیون عدد کیسه پلاستیکی است.

هنگامی‌که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری طولانی مدت در محیط، باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شوند. این کیسه‌ها به همراه باد جابه‌جا و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند، در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زادولد انواع حشرات افزایش می‌یابد. کیسه‌های پلاستیکی درصورت ورود به محیط‌زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی می‌شوند و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی و پرندگان دریایی به اشتباه بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن، می‌میرند.

ممنوعیت استفاده در کشورها

در حال حاضر ۹۴ کشور ممنوعیت‌هایی را برای استفاده از کیسه پلاستیکی اعلام کرده‌اند و برخی کشورها نیز در ازای ارایه کیسه پلاستیکی مبالغی را دریافت می‌کنند.

رتبه ایران در استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بالاتر از حد متوسط جهانی است و سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود. در واقع هر ایرانی روزانه به‌طور میانگین سه کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند./ شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار