کد خبر: ۱۰۵۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵ 21 June 2022

به گزارش تابناک همدان، یک روانشناس معتقد است: در بررسی که در سال 2005 در ژاپن انجام شد نشان می داد که فقط 34 مورد خودکشی دسته جمعی از طریق اینترنت اتفاق افتاده بود که می تواند حس ترس را بوجود بیاورد که استفاده از این فنآوری به رغم اینکه ضروری است باید حواسمان را جمع کنیم که بچه های ما به کجا می روند و چه چیزی را می خوانند و با چه کسانی در ارتباط هستند اگر بتوانیم کاری کنیم که خانواده ها نسبت به نیاز های آموزشی جدید بچه ها توجه ویژه ای داشته باشند و مدارس هم توجهی جدی به این نکته داشته باشند که پویایی درستی داشته باشند و خانواده و جامعه هم نسبت به این قضیه هشیار تر باشند این مثلث می تواند موجب بهتر شدن اوضاع شود و اعتیاد ها به این شکل رقم نخورد.

سو استفاده و استفاده بیش از حد از فنآوری در جوانان و نوجوانان زندگی فردی را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی درباره راه های جلوگیری از استفاده بی رویه کودکان از گوشی تلفن همراه و تبلت اظهار داشت: عصر کنونی را به عنوان عصر اطلاعات و کامپیوتر و اینترنت شناخته اند. استفاده از این ها به تمام جنبه های زندگی نفوذ کرده است. حتی اگر استفاده از فنآوری در حال توسعه باعث شود که زندگی روزانه ما آسانتر شود سو استفاده و استفاده بیش از حد از فنآوری در جوانان و نوجوانان و حتی بچع های ما زندگی فردی را به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. جمعیت زیادی از کودکان و جوانان ما در معرض خطر بالقوه این اعتیاد ها هستند. ما می توانیم نشانه هایی را از ناتوانی در قطع این استفاده برشماریم. بی دلیل دوست دارند مرتبا آنلاین باشند و زمانی که گوشی آن ها را می گیریم ناراحتی و بی قراری بیش از حد دارند و در چهره و رفتار های آن ها مشخص است.

اعتیاد به اینترنت به عنوان اختلالی خطرناک و نوعی از اعتیاد دیده می شود

وی افزود: استفاده بیش از حد از اینترنت باعث می شود در خانه و خانواده و محل کار و مدرسه و حتی در زندگی روانی افراد مشکلاتی بوجود بیاید. بحث اعتیاد به اینترنت به عنوان اختلالی خطرناک و نوعی از اعتیاد دیده می شود. البته در فرم های دی اس ام به عنوان اعتیاد نیامده ولی به نظر می رسد که می توان به عنوان فرم های ضمیمه راجع به آن صحبت کرد. مخصوصا بین جوان ها بسیار شایع است و می تواند همراه با اختلال روانپزشکی دیگری باشد. اولین بار گوردبرگ در 1995 مطرح کرد که مثل اعتیاد فرد این موضوع نیز آسیب شناسی خود را دارد و می توان اختلال را بررسی کرد و طیف گسترده ای از رفتار ها و ناتوانی ها را در ارتباط با آن مطرح کرد. در سال های گذشته اعتیاد به گوشی و اینترنت و فضای مجازی به عنوان یک رفتار یا فعالیت مشروع پذیرفته شد و همین باعث شد به صورت تساعدی این مشکل افزایش پیدا کند و شاهد استفاده ای بی رویه از گوشی و تلفن همراه هستیم.

با استفاده زیاد گوشی و تبلت روان‌رنجوری زیاد می شود

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که این استفاده بی رویه هم روی سیستم های بیوشیمیایی ما اثر می گذارد و هم روی سیستم های عصبی ما اثر دارد و تاثیرات آن منفی است و نوعی رفتار های وسواسی ایجاد می کند و می بینیم افراد با استفاده نادرستی که از آن دارند درک شخصی آن ها از فضا و زمان و چیزهایی از این قبیل تغییر پیدا می کند. پژوهش ها نشان می دهند که استفاده از گوشی تلفن همراه که بیشتر برای اینترنت استفاده می شود ارتباط مثبتی با برون گرایی و وظیفه شناسی و سازگاری دارد. به عبارت دیگر به نظر می رسد این عوامل بسیار حائز اهمیت است. اما وقتی دقت می کنیم با استفاده زیاد روان‌رنجوری زیاد می شود و به نوعی امکان استفاده فرد از تجربیات دیگران کم می شود. شاید این طور تفسیر کنیم که آدم های برون گرا نیاز زیادی دارند که ارتباط برقرار کنند. آدم های درون گرا اغلب این استدلال را دارند که از گوشی تلفن همراه خود برای اهداف تعاملی استفاده می کنند و از این امکان برای کم کردن اضطراب خود استفاده می کنند. چون اینترنت به آن ها این اجازه را می دهد که هویت خود را مخفی کنند.

کسانی که زیاد با گوشی همراه به اینترنت وارد می شوند می توانند دچار چند اختلال شوند

دکتر ابراهیمی مقدم با بیان اینکه به نظر می رسد گوشی تلفن همراه و وسایلی از این دست به شدت بر روابط فرد با خانواده و با دوستان تاثیر گذار است و فرد را به ارتکاب به جرم تشویق می کند اظهار داشت: بخصوص وقتی فراوانی و مدت و شدت آن بیشتر می شود و علایم بیشتر می شود دیگر مبارزه با آن سخت خواهد شد. نکته دیگری که می تواند برای شما جالب باشد این است که کسانی که زیاد با گوشی همراه به اینترنت وارد می شوند می توانند دچار چند اختلال شوند. یکی اختلال جنسی سایبری است که افراد معتاد تمام فکر و ذکر خود را به دانلود کردن تصاویر و فیلم های مبتزل اختصاص می دهند و در وسواس های جنسی خود به دنبال آن تصاویر و آن فیلم های غیر اخلاقی می گردند دسته دوم کسانی هستند که به رابطه سایبری اعتیاد دارند. یعنی خود را بیش از حد درگیر ارتباطاتی می کند که شاید اصلا نداند چه کسانی هستند و وارد دنیای مجازی می شوند و ارتباطاتی برقرار می کنند. نوجوانان و جوانان ما به بازی های اینترنتی اعتیاد زیاد ییدا می کنند. برخی از این بازی ها رفتار هایی شبیه به قمار دارند. بازی های قدیمی ویدئویی بود ولی امروز می بینیم این اتفاق به صورت آنلاین می افتد و با کسانی بازی می کنند که شاید هیچ وقت در زندگی همدیگر را نبینند.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

وی تصریح کرد: اعتیاد دیگر اعتیاد به اطلاعات اضافه بار است یعنی وسواس گونه برای اطلاعات جستجو می کنند درحالیکه شاید این اطلاعات به دردشان نخورد و به اصطلاح به آن وب گردی می گویند. برخی گزارش می دهند که ورودشان به شبکه ای مثل اینستاگرام دست خودشان است و خارج شدن از آن دست آن ها نیست. اعتیاد به یارانه و اعتیاد به شبکه های اجتماعی هم مطرح است و مردم می توانند پروفایل های خصوصی و عمومی درست

کنند. فیس بوک زمانی که آمد به یکباره ترکاند و 60 میلیون نفر در این مجموعه حضور پیدا کردند و ما رقم بسیار بسیار بالایی را شاهد بودیم که عملا باعث می شد افراد زمان زیادی را انجا صرف کنند. اینترنت نه تنها در میان کودکان و نوجوانان ما بلکه در بین بزرگسالان هم باید به صورت درست استفاده شود و از اعتیاد به آن پیشگیری شود. به اینترتیب که والدین از گشت و گذاری هوشمند توسط فرزند خود اطمینان پیدا کنند. اطمینان پیدا کنند که کجا ها می رود و کجا ها نمی رود و پیشگیری داشته باشند که این پیشگیری نیازمند آن است که شیوه های آموزشی جدیدی را یاد بگیرند.

باید با جامعه و مدرسه تعامل داشت

وی ادامه داد: باید با جامعه و مدرسه تعامل داشت. در گذشته می گفتیم برای ورود بچه ها به اینترنت دستگاه کامپیوتر شخصی خانواده را در قسمتی عمومی تر خانه گذارید و صفحه مانیتور قابل روییت باشد که همه اعضای خانواده آن را ببینند و اینطور نباشد که خصوصی و در اتاق باشد ولی امروز گوشی تلفن همراه در اختیار اکثر بچه ها است و خصوصی است و احتمالا رمز دارد و بعضا حتی از گوشی های تلفن همراه پدر و مادر پیشرفته تر است لذا کنترل ها سخت می شود. زمانی پدر و مادر سیستم اینترنت خانه و وای فای را قطع می کردند ولی برخی از بچه ها هوشمندتر از این هستند. به نظر می رسد این جا آموزش و آگاه سازی و شناخت و بینش و بصیرت بهتر می تواند کار کند احساس رفاقت بین اعضای خانواده و بار عاطفی بین اعضای خانواده وجود دارد و در عین حال که آن ها را به بحث و مشارکت می گیرد و احساس هویت می کنند و جایگاهی دارند موجب می شود احساس رضایت خاطر داشته باشند و این رضایت خاطر بیشتر بودن و بیشتر ماندن در فضای محیط خانه را ایجاب می کند. تا اگر وقتی به هر دلیل دچار انزوای اجتماعی شدند و به لحاظ عاطفی دچار مشکل شدند و یا حتی روابط آن ها با دیگران دچار مشکل شد ببینیم که برای حل مشکل به روابط درست روی می آورند نه رفتن در فضای مجازی.

باید سعی کنیم فضای خانواده را گرمتر و صمیمی تر کنیم

این روانشناس با اشاره به اینکه به هر حال به نظر می رسد این رفتار ها که تا حدودی شبیه به رفتار های وسواسی دارد از جمله کسانی که قمار می کنند و… می تواند موجب مسائلی عجیب شود گفت: مثلا بررسی ها نشان می دهند که آزار جنسی در این فضا بسیار اتفاق افتاده است. در بررسی که در سال 2005 در ژاپن انجام شد نشان می داد که فقط 34 مورد خودکشی دسته جمعی از طریق اینترنت اتفاق افتاده بود که می تواند حس ترس را بوجود بیاورد که استفاده از این فنآوری به رغم اینکه ضروری است باید حواسمان را جمع کنیم که بچه های ما به کجا می روند و چه چیزی را می خوانند و با چه کسانی در ارتباط هستند اگر بتوانیم کاری کنیم که خانواده ها نسبت به نیاز های آموزشی جدید بچه ها توجه ویژه ای داشته باشند و مدارس هم توجهی جدی به این نکته داشته باشند که پویایی درستی داشته باشند و خانواده و جامعه هم نسبت به این قضیه هشیار تر باشند این مثلث می تواند موجب بهتر شدن اوضاع شود و اعتیاد ها به این شکل رقم نخورد. مهمترین معلم فرزندان ما والدین هستند. زمانی که والدین خود رفتار های پر خطری در اینترنت و تلفن همراه دارند طبیعتا نمی توانیم توقع داشته باشیم که بچه ها در این فضا ها با رفتاری مناسب حضور داشته باشند. باید سعی کنیم فضای خانواده را گرمتر و صمیمی تر کنیم و ارتباطات را بیشتر کنیم و دوباره از بازی های گروهی خانوادگی و حتی قدیمی استفاده کنیم و سعی کنیم فرزندان ما بیشتر در ان فضا باشند و از هم سن و سالانی دعوت کنیم که بیشتر مورد تایید هستند. امیدواریم این راهکار هایی که به نظر ساده و در عمل کارا هستند بتواند باعث شود پیشگیری در رابطه استفاده بچه ها از تلفن همراه و تبلت و … بوجود بیاید./ شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار